بازاریابی و فروش؛ حلقه مفقوده صنایع دستی
بازاریابی و فروش؛ حلقه مفقوده صنایع دستی
عرصه: کسب و کار

منیژه مختاری، دانش‌آموخته کارشناسی صنایع دستی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. او تا اوایل دهه ۹۰ در شرکت چرم خود فعالیت داشت و به اداره شرکت، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و عضویت در اتاق بازرگانی و امور صادرات و گمرک مشغول بود.

 

مختاری، در گفتگو با سایت خبری ما مردم با تأکید بر اهمیت بازاریابی و فروش در رونق صنایع دستی، اظهار کرد: فروش و صادرات حلقه مفقوده صنایع دستی است و کارآفرینان پیش از هر کاری باید مهارت کسب و کار را بیاموزند.

وی گفت: تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب کردم، من را به این نتیجه رساند که نیاز است از این تجربیات برای توانمندسازی سایر زنان نیز بهره ببرم.

مختاری افزود: احساس کردم برای خانمی که صرفاً هنرمند است، بسیار دشوار است که همزمان به تولید، صادرات و فروش بپردازد و با مشکلات ارسال کالا و گمرک دست و پنجه نرم کند. با توجه به تجربیاتم، تصمیم گرفتم با همکاری تعدادی از دوستان باتجربه در این زمینه، کاری انجام دهیم. به همین منظور، «انجمن زنان هنرمند و کارآفرین عقیق» را در سال ۱۳۹۲ تأسیس و در سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مجوز برای آن شدیم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن عقیق، گفت: این انجمن با مجوز وزارت کشور، در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند و در بیشتر استان‌های کشور نمایندگی دارد. ما با بانوانی که در زمینه صنایع دستی و هنر فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کنیم، آثار آنها را بر اساس سلیقه کشور هدف گزینش و برای فروش به نمایشگاه‌های خارجی ارسال می‌کنیم. برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی کسب و کار، بازاریابی و فروش نیز از دیگر فعالیت‌های این انجمن است که به دلیل همه‌گیری کرونا، به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

مختاری ادامه داد: انجمن عقیق اکنون ۱۳۴۰ عضو در استان‌های مختلف کشور دارد و در کشورهایی مانند نروژ، ایتالیا، اتریش، مجارستان، مالزی، امارات و تونس نمایشگاه صنایع دستی برگزار کرده‌است.

وی از طرحی خبر داد و گفت: توسط این انجمن برای ۶ استان نسبتاً ضعیف‌تر کشور شامل آذربایجان غربی، چهارمحال بختیاری، ایلام، هرمزگان، لرستان و سیستان و بلوچستان در دست اجراست و در آن برای زنان مدیر خانواده، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.

مختاری در خصوص مشکلات موجود بیان کرد: ما یک انجمن مردم‌نهاد هستیم و اگر حمایت دولتی بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم مؤثرتر عمل کنیم و به استان‌های بیشتری خدمات ارائه دهیم. به عنوان مثال، برای برگزاری یک دوره آموزشی در یک استان، نیاز به حمایت مالی استانداری آن استان برای تأمین هزینه‌های مربی یا کارشناس داریم. انجمن به خودی خود بودجه‌ای ندارد، اما با حمایت‌های دولتی می‌توانیم برای افراد بیشتری فعالیت کنیم.

 

وی در پایان تأکید کرد: زنان برای ورود به عرصه کارآفرینی، ابتدا باید مهارت‌های کسب و کار را بیاموزند و نحوه ورود به بازار را بررسی کنند. مهم‌ترین بخش یک تجارت، ورود به بازار است و اگر کسی نتواند مشتری جذب کند و فروش خوبی داشته باشد، نباید وارد این عرصه شود. تولید بدون هدف فروش، آسیب‌زاست. هر کارآفرینی ابتدا باید استان یا منطقه مورد نظر خود را بشناسد و نیازهای آن منطقه را بررسی کند و سپس شروع به تولید کند. همچنین، تولید محصولات مصرفی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، اولویت بیشتری دارد.

keyboard_arrow_up