نقش پررنگ رسانه و فضای مجازی در حل مشکلات اجتماعی
نقش پررنگ رسانه و فضای مجازی در حل مشکلات اجتماعی
عرصه: خدمات اجتماعی

 

رسانه در عصر ارتباطات، به عنوان یک ندادهنده و بازتاب‌دهنده مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و ایجاد کمپین و فراخوان برای تشکیل کارگروه‌های مختلف در راستای برطرف ساختن آنها، نقش مهمی در کمک به جامعه ایفا می‌کند.

مهدی باقریان اهل سرسلان گلستان از توابع شهرستان گنبد کاووس است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار داشت: پس از طی کردن مراحل تحصیلی متوسطه و رسیدن به دانشگاه، در فکر ایجاد یک تحول اساسی در جایگاه آموزش بودیم؛ از این رو به ذھنمان رسید چرا از مقاطع پایه آغاز نکنیم؟ از این رو ایده کانون تربیتی به ذهنمان رسید تا این کار را از پایه ششم با بچه ھا شروع کنیم.

وی افزود: ایده اولیه اینگونه بود که این بچه‌های ابتدایی را تحت آموزش تا مقطع دانشگاه رشد بدهیم و در حوزه ھای مختلفی آموزش صورت بگیرد؛ لذا از آنجا که خیلی از ما از همان دوران ابتدایی، به صورت یکنواخت بزرگ شده بودیم، خلاء نبود مهارت‌ھای گفتاری و رفتاری را در خود حس می‌کردیم؛ از این رو در صدد این کار بر آمدیم تا مهارت‌های تعلیم این روابط را در راستای فعال شدن نیم‌کره راست دانش‌آموزان به کار بگیریم.

باقریان عنوان کرد: برای شروع این کار، توفیق این امر نصیب ما شد و اقدام به تاسیس یک مدرسه غیرانتفاعی کردیم اما چون به فرم اولیه و محتویات کار به خوبی نیندیشیده بودیم و حمایت‌های مسئولین و خروجی لازم را نداشتیم، در این کار شکست خوردیم.

وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع، من مدیر داخلی یک کارخانه بودم و از سوی دیگر، از طریق گروه‌های جهادی به کارهای متفاوت می‌پرداختم که به طور عمده، فعالیت من در فضای مجازی و رسانه انجام یافت. نقطه عطف زندگی من جایی بود که کنگره‌ رزمندگان در شهری دیگر و از طریق سپاه برگزار می‌شد و من را به عنوان مدیر اجرایی این برنامه معرفی کردند؛ از این رو ناچارا از کارخانه مرخصی گرفتم و حدود یک ماه در مکان کنگره مستقر بودم و فردای آن که به کارخانه رفتم، گفتند شما اخراج هستی.

 

باقریان بیان داشت: پس از چندین تجربه مختلف شغلی، به عنوان مشاور رسانه‌ای در نهادهای اداری مشغول به کار شدم و در کارهای مختلف فضای‌مجازی، مدیریت کانال‌ها، شبکه مجازی و.. فعال بودم؛ همچنین چند سرود انقلابی نیز با بچه‌های شهر خودمان تولید کردیم و سپس در حوزه‌های طنز و فرهنگی ورود پیدا کردیم.

 

وی در ادامه سخنان خود گفت: شاید اصلی‌ترین نقطه ضعف کارهای ما این بود که تا حد بسیاری با مردم ارتباط نداشتیم؛ از این رو شبکه‌ای طراحی کردیم تا با سایر دوستان به سراغ ریش سفیدان و قدیمی‌های محلات برویم و از طریق آنها درباره مسائل مختلف، تحقیقات میدانی انجام دهیم.

 

داشتن پشتوانه مردمی، نقطه مثبت فعالیت‌های رسانه‌ای

باقریان افزود: به این نتیجه رسیده بودیم که پشتوانه مردمی در اقدامات خود نداریم و با راه‌اندازی شبکه مردمی، تمام مشکلات مردم محل را از طریق رسانه پیگیر شدیم؛ برای مثال ھر منطقه‌ای که از لحاظ امکانات خدمات برق و روشنایی مشکل داشت، با انجام یک ماه کار رسانه‌ای و بازتاب متعدد آن، شهرداری عهده‌دار حل مشکل می‌شد و آن خرابی‌ها را ترمیم می‌کردند؛ از این رو پشتوانه مردمی در این نوع اقدام، بسیار کمک‌حال فعالیت ما بود.

تاسیس فروشگاه اینترنتی در زمان کرونا

باقریان به فعالیت‌های موثر خود از طریق فضای مجازی و رسانه برای بهبود شرایط معیشتی مردم در زمان کرونا گفت: در حوزه خدمات، یک سایت اینترنتی تحت عنوان روان مارکت راه‌اندازی کردیم و نحوه کار اینگونه بود که در دوران کرونا، مردم هر خریدی داشتند از طریق این سایت انجام می‌دادند و ما آن محصولات را تهیه کرده و دم در منازل تحویل می‌دادیم و این کار کمتر از ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامید.

وی تصریح کرد: با بسیاری از فروشگاه ھای زنجیره‌ای در این خصوص صحبت کردیم و در خرید کالا به ما تخفیف می دادند؛ همچنین در خصوص کارهای مربوط به بهداشت و درمان نیز این کار انجام یافت و شرایط برای امدادرسانی را با استفاده از سامانه‌های رسانه‌ای، آسان‌تر کردیم.

keyboard_arrow_up