مسجد شهدای شهر برازجان، کانون تجمع مردم برای شناسایی نیازمندان است و تاسیس موسسه خیریه و نیکوکاری به واسطه مسجد، نقش پررنگی در یاریرسانی به مستضعفین دارد.
امیر یاری منفرد اهل شهر برازجان از توابع شهرستان دشتستان واقع در استان بوشهر است. وی در گفتوگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: حدود ۴ سال است که در مسجد شهدای برازجان مستقر بوده و در بحث فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی فعالیت داریم.
وی افزود: از زمانی که از شهر قم به این منطقه آمدیم، مباحث فقر و بیکاری و ضعف توان مالی در محلهای که مستقر بودیم، بسیار شایع بود؛ لذا ما از قبل یک مرکز نیکوکاری داشتیم و این مرکز نیکوکاری را با کمک هیئت امنا و هیئت مذهبی، درون محله دایر کرده و گسترش دادیم.
یاری منفرد عنوان کرد: به مرور توانستیم نیازمندان محتاج به بهزیستی و کمیته امداد را که تحت حمایت این ارگانها نیستند را شناسایی کرده و به واسطه ۱۱ مسجد محل و فعالیت اعضای جهادی مساجد، این افراد را یاری رساندیم.
وی بیان کرد: مرکز نیکوکاری ما در حال حاضر، کمکهایش را از طریق خیرینی که در فضای مجازی هستند و با تبلیغ و انتشار فعالیتها راغب به کمک شدند، به دست میآورد؛ یعنی ما خیّر واقعی نداریم و همه از طریق فضای مجازی که کانال و گروههای مختلفی تاسیس کرده بودیم به خیریه ما ملحق شدند.
ایجاد پویشهای خیریه در فضای مجازی
یاریمنفرد با اشاره به جذب کمکهای مردمی از طریق فعالیتهای فضای مجازی گفت: پس از شناسایی خانوادههای نیازمند، زمانی که قصد داشتیم مثلا برای یک خانواده تلوزیون تهیه کنیم، با ایجاد پویشهایی از طریق فضای مجازی، منبع مالی این کار خیر به دست مردم تامین میشد.
وی نقشِ مساجد به عنوان کانونهای ارتباط مردمی را بسیار مهم دانسته و افزود: مسجد شهدای برازجان برای اولین بار تبدیل به کانون تجمع مردمی و شناسایی نیازمند محل شد و دیگر مساجد شهر نیز به سبب این کار، توسط مساجد محلات شناسایی شدند و امروز این تعداد نزدیک به هزار نفر است.
برگزاری کلاسهای آموزشی برای ۲۵۰ دانشآموز
یاریمنفرد به تشریح فعالیتهای گروهجهادی مسجد شهدای برازجان پرداخته و عنوان کرد: پس از فعالیتهای مختلف در حوزه خیریه، با تاسیس گروه جهادی به کارهای تعمیرات خانههای مسکونی مشغول بودیم اما پس از مدتی، رویه فعالیتهای جهادی تغییر کرد و به کارهای آموزشی و برگزاری اردوهای دانشآموزی پرداختیم.
وی بیان کرد: برای مثال در طرح تابستان امسال نزدیک به ۲۵۰ نفر دانش آموز داشتیم که در قالب ۱۸ رشته فعالیت داشتند و در برنامههای متفاوت دیگر، با برگزاری کلاسهای آموزشی و تقویتی، ساختار تحصیلی آنها را ارتقا دادیم.