فاطمه جمیله بروجردی، فعال اجتماعی است که فعالیتهای خود را در جهت توانمندسازی دانشآموزان و مقابله با آسیبهای اجتماعی متمرکز کرده است. وی با شناسایی دانشآموزان آسیبپذیر در مدارس حاشیه شهر، به ریشهیابی مشکلات آنها پرداخته و با ارائه راهکارهای مختلف، از جمله مشاورههای روانشناسی و تربیتی، سعی در حل این مشکلات داشته است. بروجردی همچنین با تشکیل گروههای دانشآموزی، به دانشآموزان کمک کرده تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از تجربیات هم بهرهمند شوند. فعالیتهای وی از سال ۱۳۹۸ و با شروع کرونا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
فاطمه جمیله بروجردی، فعال اجتماعی، در گفتوگو با سایت خبری ما مردم، از فعالیتهای خود در جهت توانمندسازی دانشآموزان و مقابله با آسیبهای اجتماعی سخن گفت و با اشاره به اینکه فعالیتهایش از مدارس آغاز شده، اظهار کرد: «ما از ظرفیتهای شهرستان که میتوانستند در حیطه آموزشی به ما کمک کنند، در مدارس استفاده کردیم.»
بروجردی در ابتدا به چگونگی شناسایی دانشآموزان آسیبپذیر اشاره کرد و گفت: «ما به مدارس مختلف سر زدیم و مدارسی که معمولا در حاشیه شهر بودند و شرایط ضعیفتری داشتند را شناسایی کردیم. با مدیران مدارس ارتباط گرفتیم و آنها به ما گفتند که با مشکلاتی روبرو هستند.»
وی در ادامه افزود: «ما قبل از شروع کار مدارس، حتی در سالهایی که کرونا بود، با مدیران در ارتباط بودیم و نیازمندیهای مدارس را شناسایی میکردیم. در بحث خرید گوشی برای دانشآموزان نیازمند و خرید لوازم التحریر به آنها کمک میکردیم.»
بروجردی با بیان اینکه هدف اصلیشان دانشآموزانی بودند که دچار آسیبهای اجتماعی شدهاند، تصریح کرد: «ما دانشآموزان آسیبدیده را شناسایی و از طریق خودمان و مدیران مدارس، آنها را حمایت کردیم.»
این فعال اجتماعی در بخش دیگری از صحبتهایش به تشکیل گروههای دانشآموزی اشاره کرد و گفت: «ما در مدرسه گروههایی تشکیل دادیم که شامل دانشآموزان طلاق، دانشآموزان بزهکار و دانشآموزانی که در خوابگاه زندگی میکردند، میشد. با این دانشآموزان به صورت انفرادی صحبت میکردیم و سعی میکردیم مشکلات آنها را ریشهیابی کنیم.»
وی در ادامه به ریشهیابی مشکلات دانشآموزان پرداخت و اظهار داشت: «بیشترین مسئلهای که ما در مورد بچهها داشتیم، این بود که خیلی از آنها متصف به بچههای طلاق بودند یا پدر و مادرشان از هم جدا زندگی میکردند. ما نزدیک به ده دانشآموز دختر در مدرسه داشتیم که متصف بودند و خیلیهایشان هم خیلی خوب بودند و از نظر مالی مشکلی نداشتند، اما به دلیل طلاق والدینشان دچار آسیبهای اجتماعی شده بودند.»
بروجردی در خصوص چگونگی شکلگیری فعالیتهایش گفت: «شروع کار ما به سال ۹۸ برمیگردد که کرونا تازه شروع شده بود. در آن زمان ما یک کارگاه تولید ماست داشتیم که بعد از مدتی تعطیل شد. بعد از آن، ما به فعالیتهای معیشتی و کمک به مدارس روی آوردیم. کمکم کار ما به جایی رسید که مسئله دانشآموزان برایمان اهمیت پیدا کرد و شروع به شناسایی و حمایت از آنها کردیم.»
وی در پایان به برنامههای آینده خود اشاره کرد و گفت: «ما قصد داریم طرحی را با عنوان «عدالت آموزشی» به اجرا درآوریم و دانشآموزان را توانمند کنیم. در حال حاضر نیز در حال جمعآوری کتابهای کنکوری برای دانشآموزان نیازمند هستیم و قصد داریم اردوهای دانشآموزی را نیز با کیفیت بهتری برگزار کنیم.»