زینب اخ الصنایع، بانوی کارآفرین و مدیر جوان، با عزمی راسخ، چراغ کارآفرینی و نوآوری را در استان سیستان و بلوچستان روشن کرده است. او که پیش از این در تهران نیز سابقه فعالیتهای گسترده فرهنگی و رسانهای را در کارنامه خود داشت، با کولهباری از تجربه و ایدههای نو، به این خطه سفر کرد و با تأسیس شتابدهنده فرهنگی خود، نقشی مؤثر در توسعه کسبوکارهای خلاقانه ایفا نمود. اخ الصنایع، دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق بینالملل و مادر سه فرزند، با وجود چالشهای فراوان، مسیری پرشتاب در عرصه کارآفرینی را طی کرده است.
اخ الصنایع در گفتگو با سایت خبری ما مردم، اظهار کرد: فعالیتهای اجتماعی و صنفی خود را با شرکت در انتخابات شورای صنفی دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز کردم و با توجه به علاقهام به حوزه رسانه و خبر، در دورههای باشگاه خبرنگاران جوان شرکت نمودم و پس از مدتی، به عنوان مدیرعامل یک موسسه فرهنگی در حوزه رسانهای دیجیتال، وارد عرصه خبر و رسانه شدم.
وی با اشاره به ایده تأسیس شتابدهنده فرهنگی و صنایع خلاق فرهنگی، گفت: ایده راهاندازی شتابدهنده در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق از آنجا شکل گرفت که حوزه کاریام رسانه و تولید محتوا بود. متاسفانه استان سیستان و بلوچستان علیرغم ظرفیتهای فراوان، بازتاب بیرونی و خارج از استان نداشته است. پس از استقرار در استان و مواجهه با واقعیتهای موجود، تصمیم گرفتم با تمرکز بر تولید محتوا و معرفی صحیح ظرفیتهای استان، در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کنم. با توجه به چالشهای موجود در تیمسازی و تولید محتوا با استانداردهای مورد نظر، تصمیم گرفتم با همکاری متخصصان، فعالیت خود را در حوزه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی متمرکز کنم.
اخ الصنایع در پاسخ به سوالی درباره معنای نوآوری در صنایع فرهنگی، بیان داشت: نوآوری در صنایع فرهنگی به معنای ایجاد بازارهای جدید برای کسبوکارها با استفاده از ذوق، هنر و خلاقیت است. این موضوع با توجه به وضعیت زیستبوم هر منطقه قابل ارتقا است و خوشبختانه در سالهای اخیر، شاهد پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه بودهایم.
وی در خصوص خدمات ارائه شده به فعالان فرهنگی توسط شتابدهنده، توضیح داد: با مشارکت دانشگاه سیستان و بلوچستان و مرکز رشد، رویداد دو روزهای با عنوان تربیت منتور در حوزه صنایع فرهنگی برگزار کردیم که با استقبال خوبی روبرو شد. پس از آن، دفتری با عنوان شتابدهنده صنایع خلاق در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان راهاندازی نمودیم. همچنین با همکاری بنیاد ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و وزارت کار، رویدادی با هدف تربیت مربی بومی در استان برگزار کردیم و پس از بررسی ایدههای ارائه شده، با تزریق سرمایه اولیه به هستههای برگزیده، زمینه تولید محصول نهایی و شکلگیری استارتآپها را فراهم کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه صنایع فرهنگی باید مسیر نو شدن را بپیمایند، گفت: نوآوری هیچ منافاتی با قدمت و دیرینه صنایع فرهنگی ندارد. برای ورود به بازارهای بینالمللی، نیازمند نوآوری هستیم، اما این نوآوری نباید به اصالت و هویت ایرانی اسلامی ما آسیب برساند، بلکه میتواند به معرفی هرچه بهتر فرهنگ ما کمک کند. این خلاقیت و نوآوری را میتوان در استفاده از مواد اولیه با کیفیت، بستهبندی مناسب و تولید محتوای ارزشمند به کار برد.
اخ الصنایع در مورد چالشهای موجود در حوزه صنایع فرهنگی، اظهار کرد: یکی از چالشها، عدم تطابق محافل علمی و دانشگاهی با نیازهای صنایع فرهنگی است. همانطور که سینما و موسیقی هنوز به عنوان صنعت شناخته نشدهاند، این مشکل در حوزه صنایع دستی نیز وجود دارد. با این حال، امیدواریم با همکاری مدیران آموزشی و اساتید دانشگاهی، بتوانیم بسیاری از موانع پیشرفت و اشاعه فرهنگ کشورمان را برطرف کنیم.
وی در خصوص انتخاب سیستان و بلوچستان برای فعالیت، عنوان کرد: با توجه به شرایط کاری همسرم به این استان نقل مکان کردیم و از اینکه در اینجا هستم و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی خود را آغاز کردهام، بسیار خوشحالم. این حضور را رسالتی میدانم که برای من و خانوادهام از سوی خداوند در نظر گرفته شده است.
اخ الصنایع با اشاره به هنر سوزندوزی به عنوان یکی از هنرهای اصیل سیستان و بلوچستان، بیان کرد: پس از تحقیق و پژوهش در مورد دوختهای منطقه، سه دوره رویداد آموزش و توانمندسازی بانوان را برگزار کردیم و با بازدید از مراکز نگهداری پوشاک ایران در دورههای تاریخی، زمینه راهاندازی استارتاپی در این حوزه فراهم شد. در فراخوان اولیه، ۴۰۰ دوزنده نمونه کارهای خود را ارسال کردند و با ۳۰ نفر از آنها قرارداد همکاری منعقد شد. برای ما حفظ اصالت و دیرینه این هنر در کنار نوآوری از اهمیت بالایی برخوردار بود.