نقش مهم گروه‌های مذهبی در بازدارندگی اعتیاد
نقش مهم گروه‌های مذهبی در بازدارندگی اعتیاد
عرصه: خدمات اجتماعی

معضلات فرهنگی فقر و اعتیاد مانند یک سیر گسسته دومینو، همدیگر را جذب می‌کنند و فقدان مراقب‌های لازم و عدم بازدارندگی از شرایط و بی‌توجهی به اساس و ریشه به وجود آمدن آنها، عواقب سختی برای دیگر اعضای خانواده‌‌ها دارد؛ این را مسئول گروه جهادی شهرستان بردستان می‌گوید.

 

سیدمحمد جواد موسوی اهل شهرستان بردستان واقع در استان بوشهر است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: نخستین بار زمانی که مشغول تعمیر و ترمیم دیوار همسایه بودم، متوجه شدم که تا چه اندازه به کمک‌رسانی علاقمند هستم؛ از این رو وارد کارهای جهادی شدم.

وی افزود: رشته تخصصی من در حوزه درمانی است از این رو در زمینه خدمات پرستاری وارد کارهای جهادی شدیم و متوجه این بودیم که عده‌ای از مردم در بردستان و دیگر شهرها، با مشکلات درمانی مواجه هستند؛ از این رو با تعامل با دیگر گروه‌های جهادی در زمینه درمان، عمران و دیگر کارهای محرومیت‌زدایی ورود پیدا کردیم و نتیجه این کار، افزایش تعداد گروه‌های جهادی و مشارکت آنها در این حوزه بود.

وی عنوان کرد: از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی در عرصه درمان، تولید ۵۰ هزار ماسک در دوران اوایل کرونا بود که این مهم، بیشتر با حضور بانوان و همکاری آنها مسجل شد.

 

اعتیاد اعضای خانواده‌ها عامل به وجود آمدن فقر است

موسوی با اشاره به معضلات فرهنگی منطقه گفت: فقر و اعتیاد از معضلات فرهنگی بردستان هستند که باعث شده خانواده‌ها در برخی از نقاط شهر، با محرومیت مواجه باشند؛ از این رو دلیل اصلی فقر در این منطقه که شرایط اشتغال مساعد بوده، اعتیاد اعضای خانواده است. اقدامات بسیاری در مقابله با ترک اعتیاد انجام یافته اما جز در موارد اندک، معمولا بی‌نتیجه بوده و افراد پس از گذراندن دوران ترک اعتیاد، بازهم به سمت مواد مخدر، گرایش می‌یابند.

وی تصریح کرد: آینده کودکان و بچه‌هایی که اعضای معتاد را در خانواده می‌بینند، به شدت با خطری جدی مواجه است و نیاز هست تا با حضور اعضای بهزیستی و اقدامات موثر، این مشکل در آینده ادامه نداشته و کودکان مسیر اولیا را طی نکنند.

وی خاطرنشان کرد: حضور گروه‌های مذهبی از دیگر وجوه مثبت بازدارنده این معضل فرهنگی است و عمده افرادی که وارد جریان اعتیاد می‌شوند، از لحاظ اعتقادی و مذهبی دچار ضعف بودند؛ لذا این فقدان مذهبی باعث شده تا علاوه بر اعتیاد، دیگر موارد اخلاقی نیز در پی آن مشاهده شود.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up