جاجیم‌بافی در روستای روم، ۸۵ نفر را صاحب شغل کرد
جاجیم‌بافی در روستای روم، ۸۵ نفر را صاحب شغل کرد
عرصه: کسب و کار

تولیدات صنایع دستی از جمله شغل‌هایی است که می‌توان با بهره از آن، در فضاهای کوچک و با همیاری بانوان خانه‌دار، درآمدی ثابت و بازار فروشی پایدار به وجود آورد.

آقای رضاپور مدیرعامل شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم از توابع شهرستان قائم استان خراسان‌جنوبی است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: هنر جاجیم‌بافی پیشینه‌ای دراز در روستای روم دارد و قدمت آن در روستای ما به ۳۰۰ سال می‌رسد و از این رو عمده درآمد اهالی نیز از همین راه به دست می‌آید؛ به همین سبب تصمیم گرفتیم تا با گسترش این کار، درآمد را در روستا حفظ کنیم.

وی افزود: با مشارکت ۱۸ نفر از بانوان روستا که از بنیان‌گذاران قدیمی جاجیم‌بافی در روستای روم بودند، در سال ۱۳۸۰ اقدام به ثبت و تاسیس شرکت تعاونی جاجیم‌بافی کردیم و این تعاونی تا به کنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رضاپور عنوان کرد: هدف اصلی از تاسیس شرکت تعاونی، توزیع عادلانه درآمد بین اعضای تعاونی بود تا بتوانیم علاوه بر حذف واسطه و دلال، سود نهایی شرکت علاوه بر دستمزد طول سال را در آخر سال به صورت مساوی بین کارکنان و اهالی روستا تقسیم کنیم.

ایجاد اشتغال برای ۶۰ بانوی خانه‌دار در خانه خودشان

رضاپور تصریح کرد: بیش از ۹۰ محصول مختلف در کارگاه شرکت تعاونی تولید می‌شود و ۸۵ نفر در این زمینه مشغول به کار هستند که تعداد ۶۰ نفر آنها بانوان خانه‌داری هستند که در خانه خودشان مشغول به این کار می‌باشند و در طول سالیان گذشته، ۱۲ نفر از طریق این شغل بازنشسته شده‌اند.

رضاپور با بیان اینکه آموزش، رکن مهمی در درآمد‌زایی از طریق صنایع دستی دارد گفت: در ابتدا افرادی که حاضر به همکاری هستند، آموزش می‌بینند و امور مختلف مانند دوخت، طراحی، اجرای کار و توجه به بازار فروش برای آنها آموخته می‌شود و سپس در مراحل تولید مشارکت می‌کنند؛ با این وجود افرادی که در دراز مدت قصد همکاری دارند به صورت رایگان آموزش می‌بینند و آنان که کمتر از یک سال در تعاونی خواهند بود، هزینه مراحل آموزش به صورت ماهانه از حقوق آنها کسر می‌شود.

ایجاد اشتغال توسط سایر افراد با الگو گرفتن از این تعاونی موفق

رضاپور در انتهای سخنان خود گفت: در شرکت تعاونی، علاوه بر کارهای تولیدی، به امور اجتماعی و فرهنگی نیز می‌پردازیم و در بهبود کارهای روستا سهیم هستیم؛ از این رو با بهره‌ گرفتن از افراد نخبه و صاحب مهارت توانستیم تغییراتی در سیستم اجرایی دستگاه‌های تولیدی به وجود آوریم و با این کار افراد دیگری نیز به مجموعه تعاونی اضافه شدند و علاوه بر آن، سایر افراد با دیدن خروجی مثبت تعاونی، اقدام به افتتاح کارگاه‌های تولیدی و ایجاد اشتغال در مناطق مجاور شدند.

وی افزود: تولید ماسک، لباس‌های بهداشتی و کمک به مسئولین روستا در برگزاری مراسمات و کارهای عام‌المنفعه، از دیگر اقداماتی بود که در مدت زمان اخیر برای رشد و گسترش روستای روم انجام یافته اما هنوز هم جای پیشرفت و توسعه برای روستا و اهالی آن وجود دارد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up