تاسیس کارگاه قالی‌بافی و اشتغال بانوان سرپرست خانوار در مناطق محروم
تاسیس کارگاه قالی‌بافی و اشتغال بانوان سرپرست خانوار در مناطق محروم
عرصه: کسب و کار

گرفتن دست نیازمندان و کمک به خانواده‌های مستمند، بیش از آنکه یک وظیفه شرعی باشد، یک ادای دین نسبت به منطقه و محل زندگی است و نباید با دیدن مشکلات معیشتی مردم، به راحتی از مقابل آن‌ها عبور کرد.

جعفر نوری روحانی اهل استان فارس بوده که در شهرستان خور و بیابانک اصفهان مستقر است و در اداره تبلیغات اسلامی این شهر فعالیت می‌کند. وی در گفت وگو با سایت خبری ما مردم در خصوص فعالیت‌های جهادی در این شهرستان عنوان کرد: حدود پنج سال است که در عرصه تبلیغات در این شهرستان مشغول بوده و امام جماعت یکی از مساجد نیز هستم و مردم این منطقه از لحاظ اعتقاد به دیانت نیز در سطح خوبی قرار دارند و مردم ولایت‌مدار و شهیدپروری هستند؛ علی‌رغم اینکه امکانات رفاهی کمی در شهرستان وجود دارد و جمعیت شهرستان نسبت به مساحت آن مقدار کمی است، باز هم اهالی این شهرستان، اعتقادی قوی و راسخ نسبت به نظام اسلامی ایران دارند و همین نقطه قوت این شهر می‌باشد.

وی افزود: فاصله ۴۰۰ کیلومتری این شهرستان با مرکز استان، باعث شده تا امکانات رفاهی در این منطقه به حداقل برسد و خدمات گاز و برق و آب، با مشکلات گسترده‌ای رو به رو باشد؛ حتی در مقاطعی از سال آب شرب شهرستان از مناطق دیگر می‌آید و در برخی فصول تابستان، با کمبود آب شور نیز مواجه هستیم؛ لذا این منطقه به دلیل محرومیت امکان پیشرفت زیادی نداشته اما نقطه قوت آن، وجود یک شرکت‌ تولیدی است که بسیاری از افراد شهر را به رزق و روزی رسانده و اصلی‌ترین منبع درآمد بسیاری از اهالی شهر محسوب می‌شود.

نوری عنوان کرد: از دیگر مشاغل این منطقه می‌توان به تولید صنایع دستی، گلیم‌بافی و قالی‌بافی اشاره کرد اما پیشه کشاورزی با توجه به بافت و آب‌وهوای منطقه، از رونق خوبی برخوردار نبوده و کشاورزان، محصولات تولید شده را محدود به مصارف خانوار می‌بینند.

افتتاح ۴ کارگاه تولید قالی و اشتغال بانوان سرپرست خانوار

نوری، لزوم توجه به اقتصاد شهرستان محروم خور و بیابانک را یکی از مهم‌ترین اهداف خود دانسته و گفت: در سال ۱۳۹۹ بود که تصمیم گرفتیم با جذب سرمایه‌گذار، اقدام به تاسیس کارگاه قالی‌بافی در این شهرستان کنیم و از آنجایی که من نسبت به این شغل اطلاعاتی قبلی داشته و از نحوه انجام آن و پیاده کردن طرح و نقش‌ها روی قالی، سر رشته داشتم، ایده افتتاح کارگاه شخصی به ذهنم رسید و اولین کارگاه خصوصی با جذب سرمایه‌گذار غیربومی با ۵ دستگاه تولیدی انجام شد.

وی افزود: در این کارگاه، ۱۵ نفر خانم سرپرست خانوار، در خانواده‌های محروم ‌که از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نبوده مشغول کار شدند و ساعت کاری آنها به نحوی تنظیم شد که لطمه‌ای به زندگی و شرایط معیشتی آنها وارد نشود؛ همچنین هیئت‌هایی تشکیل شد تا خانم‌هایی که کودک خردسال یا نوزاد دارند و شرایط نگهداری از کودک فراهم نیست، توسط اعضای هیئت این بچه‌ها نگهداری شوند تا وظیفه فرهنگی ما نیز در قبال این افراد ادا شود.

نوری عنوان کرد: وقتی افراد روستا‌ها و شهرستان‌های اطراف از این کارگاه‌ها مطلع شدند، آن‌ها نیز برای لزوم وجود این کارگاه‌های تولیدی پیش ما آمدند و به لطف خدا توانستیم بعد از آن، چند کارگاه دیگر در مناطق مجاور تاسیس کنیم تا تعداد این کارگاه‌ها به عدد ۴ برسد و در ماه‌های آینده نیز ۳ کارگاه به این تعداد اضافه خواهد شد.

راه‌اندازی پویش توشه‌آخرت؛ شما هم در این کار سهیم باشید

نوری، توجه به موضوعات اجتماعی و ایجاد پویش‌های مردمی برای اصلاح فرهنگ‌های منطقه را از دیگر اقدامات مثبت در شهرستان خور و بیابانک عنوان کرده و گفت: از فرهنگ‌هایی که در این شهرستان حاکم است؛ برگزاری جشن‌ها و مراسمات خاص خانوادگی و مناسبتی، به مدت چندین روز متوالی است که این اقدام هزینه‌های زیادی نیز می‌طلبد؛ لذا با راه‌اندازی یک بستر مناسب با عنوان توشه‌آخرت، توانستیم تا حد زیادی از این امر جلوگیری کنیم و باعث شود تا این هزینه‌ها، صرف افراد نیازمند و خانواده‌های محروم شود.

وی افزود: توجه به موضوع معیشتی طلاق، از معضلاتی است که امروزه به دلایل متفاوتی در بسیاری از شهرها اتفاق می‌افتد و به همین منظور، با بررسی پرونده‌های بسیاری از متقاضیان طلاق، و تحقیق در مورد منشاء این معضل اجتماعی، به ارائه پیشنهادات و توصیه‌هایی برای زوجین پرداختیم تا بتوانیم از این معضل اجتماعی جلوگیری کنیم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up