پویش “تولد مهربانی”، شادی را به کودکان نیازمند هدیه می‌دهد
پویش “تولد مهربانی”، شادی را به کودکان نیازمند هدیه می‌دهد
عرصه: خدمات اجتماعی

شناسایی خانواده‌های نیازمند و کمک‌رسانی به آنها یکی از مهم‌ترین وظایف گروه‌های جهادی است؛ در شرایطی که اقتصاد و اشتغال کشور با رکود مواجه شده، اقدام گروه‌های جهادی یک جهش بزرگ در راستای کمک به معیشت جامعه محسوب می‌شود.

 

نکویان، مسئول قرارگاه جهادی انصارالمهدی اهل شهرستان شیروان و واقع در استان خراسان شمالی است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: از سال ۱۳۷۸ با تاسیس اولین هیئت جوانان شهرستان کار خود را شروع کرده و در ادامه پایگاه بسیج را در مسجد افتتاح کرده و مستقر شدیم.

وی افزود: پس از ۹ سال با حضور امام جمعه محترم شهر، اکثر هیئات جوانان از مسجد دور شدند و کار خود را از منازل ادامه دادیم و ۱۳ سال از مسجد دور بودیم و باعث شد تا بین اعضا پراکندگی ایجاد شود و ارتباط‌ها قطع شود.

نکویان عنوان کرد: در این مدت ۱۳ سال بر روی نیروهایی که توانمند بودند کار کردیم و کادرسازی انجام شد و فعالیت‌های مختلفی در حوزه تبلیغات صورت گرفت و با نصب بنر‌ها کارهای سیاسی انجام یافت؛ طبق این عملکرد بارها تهدید به پراکنده شدن گروه شدیم اما دلسرد نبوده و کار را ادامه دادیم.

 

توزیع روزانه ۴۰۰ قرص نان بین ۱۵۰ خانواده تحت پوشش

وی خاطرنشان کرد: صبح فرج زمانی فرا رسید که امام جمعه جدید به شهر آمد و توانستیم دوباره فعالیت‌های خود را در مساجد شروع کنیم؛ از این رو با حمایت‌ و کمک‌های خانواده‌ها، در حوزه کودک و نوجوان مشغول شدیم و پس از مدتی گروه جهادی را تشکیل دادیم.

مسئول قرارگاه جهادی انصارالمهدی بیان کرد: ۱۵۰ خانواده را تحت پوشش قرار دادیم و هر روز ۴۰۰ قرص نان با ارزش حدود ۶ میلیون تومان در ماه برای تهیه نان و توزیع آن‌ها بین خانواده‌های شناسایی شده انجام یافت و بسته‌های معیشتی با کمک و حمایت خیرین نیز بین خانواده‌ها توزیع شد؛ از این رو جذب خیرین نیز از طریق فضای مجازی شکل گرفت.

نکویان با اشاره به اقدامات عمرانی توسط گروه‌جهادی شهر شیروان عنوان کرد: هدف اصلی از فعالیت‌های گروه جهادی ما، کارهای عمرانی و اقتصادی است؛ از این رو ساخت و احداث سالانه ۵ واحد مسکونی برای خانواده‌های نیازمند انجام یافته و در کنار آن اشتغال و کسب درآمد نیز در اولویت اصلی ما قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای افراد بودند که تخصص اندکی در زمینه‌های اشتغال داشتند اما مدرک ارائه خدمات را نداشتند؛ از این رو این افراد با معرفی به فنی‌وحرفه‌ای مدرک مورد نظر را اخذ کرده و مشغول کار شدند که هزینه کلاس‌ها و آموزش‌ آن را گروه جهادی ما پرداخت نمود.

برپایی جشن تولد و اعطای کادو به کودکان نیازمند

نکویان تصریح کرد: با تعامل و همکاری چند صنف قنادی در شهر، مقرر شد تا هر قنادی، هر ماه یک کیک تولد را برای کارهای خیر و تولد کودکان نیازمند اعطا کند؛ از این رو پیک‌های قرارگاه ما این کیک‌ها را تحویل گرفته و با چند عدد کادو آن را به در منازل این کودکان محروم می‌برند که باعث شادی و خوشحالی خانواده نیازمند و کودک می‌شود.

وی گفت: پویش تولد مهربانی، علاوه بر هدیه و جشن تولد برای کودک، موجب شادی و مسرت اعضای خانواده‌ها نیز می‌شود و گاها مادری که به دلیل مشغله‌‌های متعدد و کار کردن، سالروز تولد کودک خود را فراموش کرده، با این اقدام، به گریه می‌افتد.

 

ایجاد اشتغال با توجه به پتانسیل بومی منطقه

وی در خصوص ایجاد اشتغال با توجه به ظرفیت‌های بومی منطقه گفت: آش رشته به عنوان غذای سنتی و بومی شهر ما محسوب می‌شود؛ از این رو با کمک خیرین اقدام به تهیه دستگاه‌های رشته‌بر کردیم و برای تهیه آرد نیز یک زمین کشاورزی تدارک دیده شد تا افراد با کاشت گندم و آسیاب آن، آرد مورد نیاز برای آش رشته را تهیه کنند.

نکویان اظهار داشت: این اقدام با یک زنجیر به هم پیوسته، منجر به اشتغال تعداد زیادی افراد شد که صفر تا صد مرحله تولید آش رشته را به انجام رساندند.

keyboard_arrow_up