قاچاق و فروش مواد مخدر، تهدیدی جدّی برای آینده کودکان کار در خیابان‌ها
قاچاق و فروش مواد مخدر، تهدیدی جدّی برای آینده کودکان کار در خیابان‌ها
عرصه: خدمات اجتماعی

کودکان کار به دلیل حضور آزاد در جامعه، بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی و انحراف از مسیر زندگی را دارند و عدم توجه به دلایل این اتفاق، شرایط سختی را در آینده برای آنها و دیگر اعضای جامعه به وجود می‌آورد.

 

محمد‌ابراهیم طاهری اهل شهرستان خرم‌آباد واقع در استان لرستان است. او دانش‌آموخته کارشناسی علوم اجتماعی و بازنشسته استانداری و مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان خیابانی است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: موسسه ما از سال ۱۳۸۴ شروع به کار کرده و در زمینه حمایت از کودکان خیابانی فعالیت می‌کند که در این راستا تا کنون حدود ۶۰۰ کودک شناسایی شده‌اند و در طی چند سال اخیر، دو مرکز حمایت از کودکان با حمایت سازمان بهزیستی تاسیس شده است.

وی افزود: بنده در استانداری مسئول سازمان‌های مردم‌نهاد بودم و متوجه وضعیت کودکان خیابانی بودم و از این آسیب اجتماعی جدی مطلع بودم؛ از این رو برای حمایت از این کودکان اقدام به تاسیس یک موسسه کردیم.

وی عنوان کرد: کودکان کار به دلیل حضور آزاد در جامعه، بیش از بقیه اقشار تحت تاثیر ناهنجاری‌های اجتماعی قرار گرفته و در سنین بالا با مشکلاتی مواجه می‌شوند؛ از این رو حوادث خطرآفرین مانند قاچاق موادمخدر، گرایش به دخانیات و مواد مخدر و معضلاتی جدی از این دست، کودکان کار را تهدید می‌کند.

طاهری خاطرنشان کرد: ساختار و شرایط فعلی و مشکلاتی نظیر بیکاری و اعتیاد خانواده باعث می‌شود تا این معضل در قبال کودکان نیز به وجود بیاید؛ از این رو پدر یا مادر معتاد در خانواده، در صورت عدم اصلاح شرایط خانواده، آینده‌ای به مانند وضعیت خود برای کودک رقم می‌زند.

 

۷۵ درصد کودکان خیابانی خرم‌آباد از مناطق حاشیه‌نشین هستند

مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان خیابانی لرستان، با اشاره به حاشیه‌نشین بودن کودکان خیابانی اظهار داشت: کودکان کار به طمع اندک درآمدی روزانه، از جانب ولی یا سرپرست، روانه چهارراه‌ها می‌شوند و از آنجایی که ۷۵ درصد این کودکان از مناطق محروم و حاشیه شهر هستند، به دلیل مسائل و مشکلات متعدد، از آموختن و کسب دانش محروم هستند؛ بارها تلاش کردیم که این کودکان را سر کار بیاوریم و صاحب تخصص کنیم اما بی‌فایده بوده و در انجام این کار، حمایت دیگر سازمان‌ها را نیاز داریم.

وضعیت اقتصادی و معیشتی در خرم‌آباد پایدار است

طاهری بیان کرد: در حوزه اشتغال، پروژه نساجی را داریم که مشغول فعالیت است، همچنین در خرم‌آباد نیز بستر کشت و صنعت در راستای تولیدات کشاورزی، افراد زیادی را روی کار آورده است و به دلیل بارندگی‌های فصلی، شرایط مساعدی به سود دامداران شکل می‌گیرد.

وی افزود: شرایط اقتصادی و معیشتی با توجه به آمار اشتغال در شرایط پایداری قرار دارد اما در حوزه اجتماعی مشکلاتی جدی در خرم‌آباد مطرح است که نیاز به حضور افراد شایسته در راستای حل مشکلات و آسیب‌شناسی جامع از تمامی معضلات شهر را می‌طلبد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up