برگزاری جشن ازدواج برای ۸۰ زوج در سال، با حمایت سازمان مردم‌نهاد خرم‌بید
برگزاری جشن ازدواج برای ۸۰ زوج در سال، با حمایت سازمان مردم‌نهاد خرم‌بید
عرصه: خدمات اجتماعی

سازمان‌های مردم‌نهاد متشکل از اعضای جهادی و افرادی واقف بر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی منطقه، با در اولویت قرار دادن حل آسیب‌های اجتماعی و کمک در راستای ارتقای سطح فرهنگ و معیشت مردم، اقدامات موثری در تمام حوزه‌های اجتماعی انجام می‌دهند؛ سازمان مردم‌نهاد خرم‌بید یکی از این موسسات است.

مصیب نصیری، کنشگر اجتماعی و دبیر سمن‌های فعال در حوزه خانواده و اهل شهرستان خرم‌بید واقع در استان فارس است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری مامردم اظهار کرد: با توجه به سوابق کاری و شناختی که از محیط شهرستان و آمار ثبت احوال و وفات و ازدواج را در اختیار داشتیم و با توجه به سابقه همکاری‌ با سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد، به یک مسئله و مشکل با عنوان “نقاط و مهارت‌های خانواده‌ها” رسیدیم.

وی افزود: تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده به عنوان شعار ما در انجام فعالیت‌های اجتماعی انتخاب شد و چون خانواده نقش اصلی حرکت و پیشرفت در گام دوم انقلاب است، تمرکز خود را روی این مسئله گذاشتیم.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و اولیا

وی عنوان کرد: تاسیس سازمان مردم نهاد فرصت خوبی بود تا یک وحدت ایجاد کند و بتواند ما را به سمت اهدافمان برساند؛ و در مراحل قبل، بعد و در حین ازدواج و تشکیل خانواده اقدامات موثری انجام شود از این رو در حين ازدواج ۳۰۰ جلسه کلاس درس ویژه دانش‌آموزان و ۱۰۰ جلسه برای اولیا طی یک تفاهم‌نامه با آموزش‌و پرورش برای اجرا در مدارس به انجام رسید و این اقدام در راستای افزایش مهارت‌های فردی و خانوادگی، بالا رفتن سواد زندگی و سواد خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی، در مراحل قبل ازدواج انجام شد.

در مرحله حین ازدواج نیز با کمک خیرین شهرستان، همه‌ساله جشن‌های ازدواج باشکوهی راه اندازی شد و هر سال ۷۰ تا ۸۰ زوج در این جشن مشارکت کردند و زوج‌هایی که کمتر از ۲ سال عقد کرده بودند در این جشن حضور یافتند و هفت یا هشت قلم از اقلام ضروری نیز به آن‌ها اعطا شد؛ همچنین گل‌کاری ماشین، تدارک ملزومات جشن و در نهایت سفر زیارتی به مشهدمقدس، اختتامیه این جشن‌ها بود که ۴ سال است انجام می‌شود و در آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، در صورتی که یک داماد شغل نداشته باشد، با حمایت و معرفی بنیاد علوی و سپاه پاسداران، برای او شغلی تدارک داده می‌شود؛ لذا باید گفت در طول این مجموعه اقدامات، تمام مراحل برگزاری جشن، مراسم، تامین جهیزیه و اشتغال، فراهم می‌شود. از این رو اعتقاد داریم به جای اینکه ۷۰ یا ۸۰ مراسم ازدواج برگزار شود، یک مراسم باشکوه برای این زوجین تدارک دیده شود.

 

تکیه بر گام دوم انقلاب، محور اقدامات سازمان است

نصیری گفت: در بحث صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش سبک زندگی غربی و مطابق با گام دوم انقلاب، ورود خوبی داشتیم و چون شهرستان‌های کوچک دفاتر ازدواج زیادی ندارند، با ارائه محتوا و برگزاری کارگاه‌ها و راه‌اندازی دو دفتر مشاوره ازدواج، درخواست‌های زوجین انجام می‌شود.

وی افزود: ۵ سال نخست زندگی یک دوره حیاتی برای زوجین است و ممکن است در این مدت، زوجین با مشکلاتی مواجه شوند که سوق به طلاق و جدایی پیدا کنند؛ از این رو طرحی با عنوان “مسمحین قرآنی” با اعضای متخصص وجود دارد و این اعضا با ورود در مسائل و یاری زوجین، مشکلات آنها را برآورده می‌کنند.

کاهش آمار طلاق‌بی‌رویه در استان با فعالیت‌های موثر

دبیر سازمان مردم‌نهاد خرم‌بید، با اشاره به آمار طلاق در استان فارس گفت: استان فارس در سال ۱۳۹۶ رتبه دوم رشد طلاق در کشور بود؛ از این رو توانستیم به توفیق الهی هم این رشد را توقف کنیم و هم این رتبه را کاهش دهیم و از این رو استان فارس بیستمین رشد کاهش طلاق در کشور است؛ با این وجود این طرح نیازمند اقدامات گسترده است؛ همچنین وجود هر مجموعه‌ای که بخواهد در امر ازدواج و خانواده فعالیت کند، با موسسه ما هماهنگ می‌شود.

وی عنوان کرد: شهرستان ما جزو شهرستان‌های شمالی فارس است و مردم مشغول امور کشاورزی و دامداری هستند و علاوه بر آن معادن بزرگ کشور نیز در شهرستان خرم‌بید هست و وجود کارخانه‌های سنگ‌بری و کارخانه‌های غذایی در شهرستان این مهم را مجاب می‌کند تا بسیاری از مردم در همین کارخانه‌ها مشغول کار باشند.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی شهرستان خرم‌بید، گفت: فاصله طبقاتی از لحاظ اقتصادی یک معضل و آسیب اجتماعی مشغول می‌شود؛ همچنین تردد قاچاق انسان و اشیا دیگر معضل اجتماعی است و علاوه بر آن، استفاده بی‌رویه از فضای مجازی بدون آگاهی از آن، دیگر مشکل اجتماعی در منطقه محسوب می‌شود.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up