اشتغال و درآمدزایی، با بنیان صنایع تبدیلی در مناطق محروم
اشتغال و درآمدزایی، با بنیان صنایع تبدیلی در مناطق محروم
عرصه: کسب و کار

ایران کشوری پهناور است و در هر گوشه و کنار آن، فرصت‌های شغلی و درآمدی بسیاری وجود دارد که افرادی را می‌طلبد تا از این فرصت‌ها برای سعادت جامعه و مردم استفاده کنند.

حامد بلوچی اهل شهرستان قصرقندِ سیستان و بلوچستان است. او به پیشه کشاورزی مشغول بوده و خود عضوی از عشایر منطقه بوده است‌. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم عنوان کرد: بنده فعالیت‌های متعددی در عرصه شغلی داشتم و به عنوان کارشناس جهاد کشاورزی، معلم و کارمند بسیج سازندگی مشغول به کار بودم و مدتی نیز به فعالیت در شرکتی خصوصی مشغول شدم اما نکته حائز اهمیت این است که در تمامی این شغل‌ها، با مردم منطقه در ارتباط بوده و شاهد محرومیت و مشکلات مردم بودم.

وی افزود: همواره به دنبال راهی بودم تا کمک‌حال مردم مناطق محروم باشم و به این نتیجه رسیدم که هیچ راهی بهتر از فعالیت در گروه‌جهادی نیست؛ از این رو اقدام به تشکیل گروه جهادی کردیم و این گروه جهادی در سامانه اطلس نیز ثبت شد.

ایجاد اشتغال خانگی در منطقه بومی شهرستان با استفاده از ظرفیت‌های موجود

بلوچی، توجه به بافت منابع طبیعی منطقه برای ایجاد درآمد را اصلی مهم دانسته و گفت: سیستان‌و بلوچستان از جمله مناطقی است که رشد و پروش میوه انبه در آن رایج بوده و این میوه قابل کشت است؛ با علم بر این موضوع توانستیم تولید ترشی انبه در شهرستان قصرقند را از طریق تبلیغات گروه جهادی به جریان اندازیم و اکنون به جرئت می‌توان گفت که شهرستان قصرقند در تولید ترشی انبه، مقام اول کشور را دارد.

وی افزود: در منطقه قصرقند عشایر زیادی داریم که به امور دامپروری مشغول‌اند اما باز هم به دلیل برخی مشکلات، زمینه برای اشتغال افراد دیگر در زمینه دامپروری مناسب نبوده و افراد کمی وارد این حوزه می‌شوند که یکی از این مشکلات، نبود امکانات حمل‌ونقل و عدم مدیریت منابع آبی است.

مصالحه بین برادرانی که در تقسیم آب کشاورزی اختلاف داشتند

بلوچی، توجه به معضل کم‌آبی در سیستان‌وبلوچستان را اتفاق بسیار مهم در این منطقه دانسته و گفت: زمانی که به عنوان بازرس در امور دشت‌ها فعالیت می‌کردم، شاهد کم‌آبی در مراتع کشاورزی و اختلاف بین مردم بودم؛ به نحوی که دو برادر با هم سر تقسیم آب اختلاف داشتند و توانستیم با استمرار و توجه به این موضوع، میان دو برادر مصالحه ایجاد کنیم.

وی افزود: منطقه زندگی ما، منطقه‌ای کم‌آب است از این رو نیاز داریم تا با توجه به بافت منطقه، محصولات کشاورزی متناسب با آن را پرورش دهیم؛ لذا کشت لیموی درختی، سالهاست که انجام می‌شود و علاوه بر آن کشت میوه پاپایا را نیز به مسئولان پیشنهاد دادیم تا با جذب اعتبار و فراهم ساختن زمینه‌های ممکن، این میوه صادراتی نیز به مرحله کشت برسد.

بلوچی در انتهای سخنان خود، گذر از مرحله خام‌فروشی و ایجاد صنایع تبدیلی را مهم‌ترین مسئولیت پیش‌روی مردم قصرقند عنوان کرده و گفت: تولید ترشی انبه نشان داد که می‌توان با کمترین امکانات ممکن، به بهره‌برداری و مرحله تولید دست یافت و از مرحله خام‌فروشی گذر کرد؛ لذا اگر انبه را به صورت خام عرضه کنیم، واسطه‌ها سهم بسیاری از این محصول را از تولیدکننده می‌گیرند اما با تولید ترشی انبه و همکاری اعضای گروه جهادی، اکنون این محصول بازاریابی شده و با تهیه دستگاه‌های مربوط به این کار، کیفیت محصول را به مشابه محصول خارجی رسانده‌ایم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up