نذر طبیعت عنوان یک پویش متفاوت که حامی حیوانات است
نذر طبیعت عنوان یک پویش متفاوت که حامی حیوانات است
عرصه: محیط زیست

احمد بحری، محیط‌بان و مسوول انجمن نذر طبیعت وطن‌ما در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مامردم، اظهار کرد: در ذات انسان‌ها طبیعت دوستی وجود دارد و بنده نیز علاقه بسیار زیادی به طبیعت و گونه‌های جانوری داشتم و همین موضوع سبب شد که به شغل محیط‌بانی سوق پیدا کنم.

وی افزود: داستان از آنجایی شروع شد که تابستان‌ها وقتی مدرسه تعطیل می‌شد با خانواده از قم به محل تولد پدر و مادرم در روستاهای قزوین می‌رفتیم و سه ماه در آنجا می‌ماندیم که برای من خیلی لذت بخش بود بودن در طبیعت آن محل و علاقه من به محیط‌بانی از همین جریانات شروع شد.

بحری ادامه داد: وقتی موعد انتخاب رشته در دانشگاه رسید با توجه به علاقه‌ام، رشته مرتع‌داری را برگزیدم و از این طریق وارد دانشگاه شدم و در طول دانشگاهم ارتباط بسیار مطلوبی با طبیعت و به خصوص پوشش‌های گیاهی داشتم.

این محیط‌بان عنوان کرد: خدمت سربازی خود را نیز بسته به علاقه خود تلاش کردم در محلی مرتبط باشد و از این طریق خدمت سربازی خود را در اداره کل منابع طبیعی که هدف اصلیش جلوگیری از زمین‌خواری، چرا بی رویه دام، جنگل‌زدایی و حفاظت از مرتع‌ها بود، گذراندم.

وی تصریح کرد: علاقه‌ام به حیواناتی بود که خودشان در طبیعت بدون وابسته بودن به انسان زندگی می‌کنند، بود و اینطور شد که در سال 1383 آگهی استخدامی محیط بانی را دیدم و ثبت نام کردم و با طی شدن پروسه استخدام نهایتا در سال 1385 وارد این شغل شدم و برایم بسیار خوشحال کننده بود.

بحری اذعان کرد: همان سال استخدامم از مقطع کارشناسی در دانشگاه اصفهان قبول شدم و در هفته یک شب به سختی می‌توانستم به خانه سر بزنم و اکثر اوقاتم در محل کارم و یا دانشگاه سپری می‌شد.

مسوول انجمن نذر طبیعت وطن‌ما یادآور شد: از طریق دانشگاه با محیطبانان سراسر کشور آشنا شدم و به این صورت بود که با گرفتن مرخصی به کمک دوستان محیط‌بان به نقاط مختلف کشور سفر می‌کردم و اینجا بود که با حیات وحش و طبیعت این استان‌ها آشنا شدم.

وی افزود: در آن زمان یک ایده به ذهنم رسید که می‌توانیم با کمک مردم یک قدم مفید در طبیعت بردایم و این ایده از طریق پیام یکی از کاربران فضای مجازی در پاسخ به مطلب صفحه من که عکس دو توله خرس بود، در خیالم شکل گرفت. این کاربر گفت حاضر است شیرخشک این توله‌ها را تامین کنند و این موضوع برایم بسیار جالب بود.

بحری خاطرنشان کرد: بعد از آن تصمیم گرفتم پویشی را به نام نذر طبیعت ایجاد کنم و از این طریق برای حفظ و بقای نسل‌های درحال انقراض حیوانات از قبیل، آهو، پلنگ و یوز تلاش شود.

وی تاکید کرد: در قالب این پویش شروع به تبلیغات در فضای مجازی کردم و افرادی را که در این حوزه فعالیت داشتند توجیه شدند و در ادامه این پویش با استقبال بسیار گرم مردم روبرو شد به طوری که افرادی بودند برای اموات خود نذر آبشخور (یک نوع منبع آب 10 هزار لیتری که در طبیعت برای شرب حیوانات وحشی قرار می‌گیرد) کرده بودند.

بحری ادامه داد: مورد داشتیم برای پا قدم نوزاد نذر کردند که هزینه کنند برای آهوهای تشنه و یا برای بجای قربانی در بحث سیراب کردن حیوانات هزینه کردند.
مسوول انجمن نذر طبیعت وطن‌ما یادآور شد: با گسترش فعالیت‌ها، سال گذشته این پویش را به عنوان انجمن نذر طبیعت وطن ما که اکنون یک سایت دارد توسط یکی از حامیان خیر طراحی شده است و در حدود 5 هزار عضو از سراسر کشور دارد و در 60 نقطه کشور تحقیقاتی که کردیم علاوه بر تهیه آب شرب و علوفه، هرکاری که مفید باشد و به عدم انقراض گونه‌ها کمک کند را انجام می‌دهیم.
وی گفت: نذرطبیعت عنوان پویشی است که در مرداد ماه 1395 آغاز شد و طی آن دوستداران محیط زیست برای ساخت آبشخور و تأمین علوفه برای حیات‌وحش در مناطق درگیر خشکسالی ، تاٌمین دارو و تجهیزات دامپزشکی و نیز درختکاری و بوته کاری در سراسر کشور کمک می‌کنند.
بحری تاکید کرد: سازمان مردم نهاد نذرطبیعت وطن ما با هدف ساماندهی و ترویج این امر پسندیده با پروانه رسمی از سال 1397 با شماره ثبت 2224 با موضوع فرهنگ سازی ، آموزش ، ترویج و جلب مشارکت های مردمی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی از طریق فعالیت هاي خیرخواهانه و عام المنفعه فعالیت خود را آغاز و از طریق سایت نذرطبیعت اقدام به عضو گیری مینماید تا با مشارکت عموم علاقمندان پروژه های بزرگ حفاظت از محیط زیست را به انجام برساند.
مسوول انجمن نذر طبیعت تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌های کاری انجمن نذر طبیعت متقبل شدن خسارات وارد شده به افراد بومی و محلی از سوی حیوانات وحشی است.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up