روستاییان بازمی‌گردند
روستاییان بازمی‌گردند
عرصه: خدمات اجتماعی

منابع ما از کمک­‌های خود مردم تأمین می­‌شود و هیچ کمکی از نهادها و ارگان­‌ها تا کنون نداشته­‌ایم. با اینکه روابط ما با مسئولین شهرستان، خصوصاً امام جمعۀ محترم و نماینده خوب است و آن­ها در جریان فعالیت­‌های ما هستند، اما تا به حال کمکی از سوی آنها دریافت نکرده‌­ایم.

من مصطفی هاتفی حیدرپور، متولد 1362، دارای تحصیلات دیپلم، مسئول گروه جهادی شهید هاتفی شهرستان اسدآبادِ استان همدان هستم.

شهید هاتفی، عموی بنده بودند و این گروه 5 سال است که فعالیت خود را شروع کرده‌است. ما در آغاز کار 6 نفر بودیم که از پایگاه بسیج همدیگر را می­‌شناختیم. یک روحانی، یک نفر جانشین گروه و بقیۀ اعضا بودند که از قبل کرونا فعالیت داشتیم اما بیشترین فعالیتمان از زمان کرونا شکل گرفت. در بحث تهیۀ سبد غذایی، کمک به بیماران در بیمارستان‌ها و در غسل و خاکسپاری عزیزان کرونایی فعال بودیم.

بیشتراقدامات ما در حوزۀ عمرانی است البته در مسایلی همچون: طلاق، اعتیاد و اشتغال‌زایی و محرومیت­‌زدایی هم فعالیت­‌هایی را داشته‌­ایم. یک مورد ساخت منزل نیز در کارنامۀ کاری خود داریم. و تعداد زیادی از منازل محرومین را نیز تعمیر کرده‌­ایم. در روستایی که زمانی خالی از سکنه شده بود، فعالیت‌هایی انجام دادیم که باعث بازگشت مردم شد. مسجد روستا را بازسازی و ایزوگام کردیم و به تعمیر خانۀ مددجویان پرداختیم.

در حال حاضر دو سال است که در استان به عنوان گروه جهادی برتر انتخاب می­‌شویم. در سال 1401 دو سری جهیزیه برای نوعروسان تهیه کردیم. دوستان زنبوردار ما به آموزش افراد پرداختند. آنها را مورد حمایت خود قرار دادند و با وام­‌های 100 میلیون تومانی که به آنها دادیم؛ توانستند مشغول به کار شوند.

در بحث کمک به بیماران هم فعال بودیم. مثلاً کسی که پیوند ریه لازم داشت؛ برایش دستگاه اکسیژن­‌ساز خریدیم و برای داروی سایر بیماران کمک­‌های نقدی پرداخت کردیم. در بحث پیاده‌روی اربعین، 2 عدد کانتینر و تریلر برای حمل و نقل مردم تا عراق تهیه و استفاده کردیم. به صورت متناوب بحث قربانی و تقسیم گوشت را بین نیازمندان انجام می‌­دهیم. در مهرماه لوازم­‌التحریر بین دانش­‌آموزان نیازمند توزیع می­کنیم. در همۀ بحران­‌ها و حوادث ملی، مثل زلزله و سیل حضور داریم و تا آنجا که بتوانیم به مردم خدمت می­‌کنیم.

منابع ما از کمک‌­های خود مردم تأمین می‌­شود و هیچ کمکی از نهادها و ارگان­‌ها تا کنون نداشته­‌ایم. با اینکه روابط ما با مسئولین شهرستان، خصوصاً امام جمعۀ محترم و نماینده خوب است و آن­ها در جریان فعالیت­‌های ما هستند، اما تا به حال کمکی از سوی آنها دریافت نکرده‌­ایم.

قبلاً در اینستاگرام صفحه­‌ای داشتیم که گزارش کارها را در آنجا قرار می­‌دادیم اما در حال حاضر از برنا­مۀ ایتا استفاده می­‌کنیم و یک گروهی که همۀ جهادگردان استان آنجا فعال هستند؛ برنامه­‌ها را اعلام می­‌کنیم.

صندوق قرض‌­الحسنه هم راه­‌اندازی کردیم و تعداد اعضای آن 10-15 نفر بودیم اما در این کار موفق نشدیم و این صندوق راکد مانده‌است. با 1—2 هزار تومانی که نمی­شود صندوق راه انداخت. باید از صندوق‌­ها حمایت بشود که متأسفانه این حمایت صورت نگرفت و کار متوقف شد.

اسدآباد جمعیت 130-140 هزار نفری دارد. کارو زندگی مردم به بارندگی و کشاورزی گره خورده است. اگر بارندگی خوب باشد شکر خدا سفره‌­های مردم رنگین و مشکلات‌شان کم می­‌شود اما اگر ورق برگردد و خشکسالی پیش بیاید؛ اثرش در زندگی و مشکلات مردم، صد چندانِ جاهای دیگر خواهد بود.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up