دکتر در لیان شامپو
دکتر در لیان شامپو
عرصه: خدمات اجتماعی

مردم از ایدز ترس دارند و مسایل را پنهان می­‌کنند. سن ایدز به 25 سال رسیده است و ما می­‌دانیم خیلی وقت­‌ها کمتر است و این نیاز به فرهنگ­‌سازی دارد. ما برای این که تصور قبیح بودن مسألۀ ایدز در جامعه بریزد در مجامع عمومی تست ایدز از همه می­‌گیریم. تا کسی از داشتن این بیماری شرم نکند.

من دکترعلی وطن­‌دوست، 50 ساله و مدیر عامل و مؤسسۀ کاهش آسیب­‌های اجتماعی شهرستان نور هستم. مجموعۀ ما از سال 1388 فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرده است. طی بررسی­‌هایی که ارگان­‌ها و سازمان­‌های مختلف از جمله استانداری کرده بودند؛ این منطقه به عنوان منطقۀ آسیب و آلوده معرفی شده بود.

اعتمادسازی
وقتی ما وارد منطقه شدیم، حدود دوازده تا چهارده نوع آسیب مختلف را شناسایی کردیم. هدف مؤسسۀ ما کاهش آسیب­‌های اجتماعی در حوزۀ ایدز، اعتیاد، طلاق، حاشیه‌­نشینی و… است. از نظر سطح فعالیت، جزء مؤسسات سطح یک کشور قرار دارد. موضوع فعالیت ما حواشی بسیاری دارد و برای فهم مشترک و سازگاری با مردم بومی نیاز به مقدماتی است. مثلا اگر بگویم آمده­‌ایم اعتیاد را درمان کنیم. می­گویند: بلند شوید و بروید. این آدم‌ها از اعتیاد درآمدزایی می­‌کنند. بنابراین اولین گام فعالیت اعتماد سازی است که برای ما شش ماه طول کشید.

کار را از تعویض سطل­‌های زباله و کمک به ساخت مسجد نیمه­‌کاره و هیأت شروع کردیم.  سپس گزارشی را به اعضای شورای شهر دادیم که همراهی آنها را هم کسب کنیم. همزمان که شهرداری مبلمان شهری را نوسازی می‌کرد. ما افراد آسیب­‌دیده را شناسایی می­‌کردیم. بستۀ معیشتی را توزیع می­‌کردیم یا سرنگ می­‌دادیم تا با سرنگ آلوده ایدز توسعه پیدا نکند. خوشبختانه آنها ما را پذیرفتند. حالا که پذیرفتند؛ آرام آرام می‌توانستیم  به سمت ترک هدایت کنیم. برایشان نامه­ زده و به کمپ ارجاع می­‌کردیم تا مراحل درمان آنها طی شود.

پاکسازی و بهسازی محیط
مکان­‌های بی­دفاع شهری محل تجمع آسیب­‌های اجتماعی هستند. همکاران ما مناطق مختلف و پاتوق­‌های معتادان تزریقی می­‌رفتند؛ حتی در جنگل­‌هایی که اینجا هست درختی بود که اینان پای آن تزریق می­‌کردند و سرنگ را به عنوان دارت به درخت می­زدند. سرنگ­‌های آلوده را جمع­‌آوری و امحا می­‌کردیم. به نحوی که این­ها عادت کردند سرنگ می­‌آورند و سرنگ نو می­‌بردند به نوعی همکار ما شده بودند.

کارخانۀ متروک‌ه­ای در محل بود که محل تجمع معتادان شده بود که با همکاری مردم و مسئولان جمع­‌آوری شد. پارکی که قبلا پاتوق بود حالا به پارک شهری تمیزی تبدیل شده است که در آن ورزش صبحگاهی برگزار می­‌شود.

توانمند‌سازی
مرحلۀ بعدی کار ما توانمندسازی در حوزۀ اشتغال بود برای همین با همکاری فنی­‌و­حرفه‌­ای و فرمانداری آموزش­‌ها را شروع کردیم و کارگاه­‌های مختلف راه­‌اندازی شد.

خط محرومیت
یک خط آسفالت در اینجاست که آن طرف اغنیا و این طرف فقرا هستند. هنوز آب شرب و گاز هم در این منطقه نیست. خیلی از ارگان­‌ها بعد از این­که ما ورود پیدا کردیم، آمدند. ولی قبل آن می­‌گفتند: اگر تمام سنگ فرش­های شهر را طلا کنیم این بخش چنان هست که مردم آنجا را نمی­‌بینند. تقریبا 19 خانوار با سه طایفه حداد کولی و گودار هستند که بیشتر مهاجرین هستند؛ که ریشۀ آن­ها به هند و سبزوار می­‌رسد.

خیر اعتیاد نداریم
در بحث اعتیاد دو مطلب وجود دارد اول اینکه ما نمی­‌توانیم از کمک خیرین در این حوزه استفاده کنیم. فرهنگ‌­اش وجود ندارد. ولی بگوییم یک یخچال می‌­خواهیم برای کسی بخریم سریع پرداخت می­‌کنند.

مردم از ایدز می‌ترسند
مسألۀ دوم بحث ایدز است که هنوز فرهنگ­‌سازی نشده است. یعنی مردم از ایدز ترس دارند. مسایل را پنهان می­‌کنند. سن ایدز به 25 سال رسیده‌است و ما می­‌دانیم خیلی وقت­‌ها کمتر است و این نیاز به فرهنگ­‌سازی دارد. ما برای این که تصور قبیح بودن مسألۀ ایدز در جامعه بریزد در مجامع عمومی تست ایدز از همه می­‌گیریم. تا کسی از داشتن این بیماری شرم نکند.

اولین هدفمان از جنس انسان دوستانه است. چرا که احساس می­‌کنیم اگر آسیب باشد این مشکل می‌­تواند به خانه، زندگی، همسایه، برادرو خواهر من هم برسد. ما سیزده سال است که در این منطقه فعالیت می­‌کنیم و افتخار می‌کنیم با همه مخاطرات توانسته‌ایم با کنترل آسیب‌های اجتماعی این منطقه به عنوان الگویی موفق در مجامع جهانی ظاهرشویم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up