شفاف‌سازی و اطلاع رسانی، رمز موفقیت ما است
شفاف‌سازی و اطلاع رسانی، رمز موفقیت ما است
عرصه: خیریه

با در نظر گرفتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های مراجعه کنندگان احساس کردیم پرداخت کمک نقدی و صدقه در‌شان آن‌ها نیست و به همین دلیل مرکز نیکوکاری کارآفرینی تشکیل دادیم.

من «نسرین ساریخانی» 46ساله با مدرک کارشناسی فقه و حقوق و کارشناسی ارشد مشاوره اسلامی و مسوول اجرایی «مرکز نیکوکاری امام علی(ع)» صفاشهر شهرستان خرم بید در استان فارس هستم. این مرکز در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده و هفت عضو هیئت امنا و هفت نفر رابط محلی دارد. مسوولیت شناسایی نیازمندان به عهده رابطان محلی است. مسجد هر محله هم محور فعالیت‌های ما است و معتمدین محلی نقش اصلی را در این فرایند ایفا می‌کنند.

ما در این خیریه با دو گروه «خیرین» و «نیازمندان»‌ در ارتباط هستیم. به جز کسبه منطقه، حدود شصت نفر خیر داریم. مددجویان ما هم حدود دو هزار نفر در قالب هفتصد خانواده هستند.

هیئت امنا ماهی دوبار جلسه تشکیل می‌دهد تا نیازمندی‌ها را بررسی کند. با نظر هیئت امنا به افرادی که در اولویت باشند خدمات ارائه می‌شود. در ادامه هزینه‌ها برآورد شده و کمک‌ها ارائه می‌شود. این کمک‌ها غیرنقدی است و شامل لوازم ضروری زندگی مانند: یخچال، کولر، بخاری و سبد تغذیه شامل: گوشت قرمز، برنج، نان‌و…. می‌شود.

اکثر مراجعه کنندگان ما خانم‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست هستند. با در نظر گرفتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های این خانم‌ها احساس کردیم پرداخت کمک نقدی و صدقه در‌شان آن‌ها نیست و به همین دلیل مرکز نیکوکاری و کارآفرینی مهربانو را در کنار مرکز نیکوکاری امام علی‌(ع) تشکیل دادیم. با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کمیته امداد و بنیاد برکت به موضوع «خود اشتغالی» مددجویان رونق دادیم. آن‌ها توانسته‌اند با ایجاد کارگاه روی پای خودشان ایستاده و از کمک‌های نقدی ما بی‌نیاز شوند.

ما همچنین آشپزخانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن محصولات غذایی خانگی تولید می‌شود. این مرکز زمینه اشتغال پانزده بانو را فراهم کرده است. یکی از خیرین هم دو باب مغازه به مرکز اهدا کردند که یکی از آن‌ها به فروش محصولات تولید شده توسط خانم‌ها اختصاص دارد و بانوانی هم در این فروشگاه مشغول به کار شده‌اند. در این واحد علاوه بر فروش مستقیم، بسته بندی و توزیع محصولات تولیدی را برای فروشگاه‌های سطح شهر نیز انجام می‌دهیم.

ما از خیرین در مناسبت‌های مختلف دعوت می‌کنیم که به مسجد بیایند تا بتوانیم مشکلات مردم را به صورت رو در رو با آن‌ها در میان بگذارند. مهم‌ترین عاملی که باعث پایداری و تداوم کمک خیرین شده «شفاف سازی» و «اطلاع رسانی»‌است. اگر فرد خیر به این باور برسد که کمکی که انجام می‌دهد موثر است؛ با ما همراهی می‌کند. مثلا اگر فردی ماشین لباسشویی نیاز دارد، ما فرایند تهیه و تحویل آن را از صفر تا صد مستندسازی می‌کنیم و این موارد را برای فرد خیر ارسال می‌کنیم. گاهی نیز مراجعه کنندگان ما سالمندان یا ایتام هستند که نمی‌توانند کار و فعالیتی داشته باشند. برای آن‌ها حامی پیدا می‌کنیم و ماهانه مبالغی از سوی حامیان به حساب این افراد واریز می‌شود.

ظرفیت های منطقه ما با وجود کارگاه‌های سنگ و شرکت‌های فعال و توانایی‌های مردم این امید را در ما ایجاد کرده که با حمایت مسوولان می‌توانیم در جهت خودکفایی خانواده‌های نیازمند گام‌های بزرگی برداریم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up