تابستان برای ما فصل کار جهادی است
تابستان برای ما فصل کار جهادی است
عرصه: خیریه, قرض الحسنه

تصاویر و مستندات فعالیت خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنیم و با ارائه آن‌ها خیرین جدید را جذب می‌کنیم.

من «اسماعیل شاه محمدی» 42 ساله درس خارج حوزه فوق لیسانس و مسوول مرکز نیکوکاری امام مبین فریدون شهر اصفهان هستم. سال ۱۳۹۸ پس از وقوع سیل در خوزستان و لرستان با حضور چهل نفر از طلاب حوزه عملیه گروهی جهادی را تشکیل دادیم و با سفر به خوزستان اقدام به ایجاد شیب‌بند در مسیر سیل و امور امدادی کردیم. پس از آن تصمیم گرفتیم این فعالیت را تداوم بدهیم. هرسال تابستان‌ را به عنوان فصل کار جهادی تعیین و در این ایام سه باب خانه برای محرومان می‌سازیم.

منطقه پشت کوه در فریدون شهر چند کیلومتر با شهر فاصله دارد اما منطقه‌ای محروم و مستضعف است. فعالیت ما هم بیشتر معطوف به این منطقه شده است.
به جز گروه فعلی، گروه جهادی دیگری هم تاسیس کرده‌ایم که در روستاها فعالیت دارد و تاکنون هفت خانه در مناطق روستایی ساخته است. سه خانه هم تعمیر شده است. در حال حاضر گروه ما بیست نفر عضو ثابت دارد و بسته به فعالیت در هر اردو، افرادی به گروه ما اضافه می‌شوند.

هزینه های ما توسط خیرین پرداخت می‌شود. مصالح اولیه برای ساخت خانه‌ها که فراهم شد کار را شروع می‌کنیم. تصاویر و مستندات فعالیت خود را هم در حین ساخت و ساز توسط دو نفر از اعضای گروه که مسوول روابط عمومی ما هستند در فضای مجازی منتشر می‌کنیم و با ارائه آن‌ها خیرین جدید را جذب می‌کنیم.

نهادهای حاکمیتی معمولا در حمل و جابجایی مصالح به ما کمک می‌کنند و با آن‌ها همیشه در تعامل هستیم.

در آغاز فعالیت جهادی، تشکل خودمان را ثبت کردیم و در ادامه صندوق قرض‌الحسنه و مرکز نیکوکاری را هم راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر صد و پنجاه نفر عضو صندوق هستند. قرار بود صندوق صرفا ویژه طلاب و روحانیون باشد اما پس از رونق فعالیت، اعضای صندوق را تشویق کردیم تا اعضای درجه یک خانواده خود را نیز عضو صندوق کنند. طی یکسال گذشته به اعضای صندوق اضافه شده و حدود پنجاه طلبه جدید نیز به جمع اعضای صندوق پیوسته‌اند.

در ابتدای فعالیت هفت برابر موجودی صندوق به هر فرد وام می‌دادیم و شخصی که پنج میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده بود سی و پنج میلیون تومان وام دریافت می‌کرد و سودی هم از او دریافت نمی‌شد. پشتوانه صندوق ما خیرین بودند. به آن‌ها پیشنهاد دادیم هرکدام بیست میلیون تومان در صندوق سرمایه‌گذاری کنند تا ذخیره آخرت آن‌ها باشد. دو نفر از اعضا هم کارهای صندوق را به صورت داوطلبانه انجام می‌دهند و دستمزدی هم نمی‌گیرند. استقرار آن‌ها هم در دفتر شخصی من صورت می‌گیرد و به همین دلیل انجام امور اداری صندوق هزینه‌ای ندارد و کارمزدی هم از اعضای صندوق برای وام‌هایشان دریافت نمی‌شود.

با راه‌اندازی مرکزی نیکوکاری، دویست پرونده از کمیته امداد به ما ارجاع شد. ما هر ماه به این افراد بسته‌های معیشتی می‌دهیم و با کمپ‌های ترک اعتیاد هماهنگ کرده‌ایم تا هر ماه سه نفر از افرادی که از سوی ما معرفی می‌شوند را بستری و با هزینه ما آن‌ها را در مسیر ترک اعتیاد کمک کنند.

سالانه پانزده سری جهیزیه برای نوعروسان نیازمند تهیه می‌کنیم. برای افرادی که دچار مشکل شده‌اند و صاحبخانه آن‌ها را جواب کرده پول پیش‌برای رهن خانه فراهم می‌کنیم و گاهی نیز اجاره آ‌ن‌ها را پرداخت می‌کنیم تا مشکل آن‌ها حل شود و بتوانند دوباره روی پای خود بایستند.

در حوزه اشتغالزایی هم از افراد بی‌سرپرست و بدسرپرستی که به ما مراجعه می‌کنند جهت یافتن شغل حمایت کرده و برای آن‌ها امکان اشتغال را فراهم می‌کنیم. کارگاه قالیبافی داریم که بیست و چهار‌دار قالی در آن برپا است و شش نفر خانم بی‌سرپرست در آن مشغول به کار هستند و به صورت روزانه دستمزد می‌گیرند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up