مهاجران یزد برگشتند
مهاجران یزد برگشتند
عرصه: قرض الحسنه

مسائلی مثل بیکاری و عدم اشتغال هم با مشکلات فرهنگی ارتباط مستقیم دارد یا حداقل بخشی از آن به مسائل فرهنگی مثل فرهنگ کار و تلاش و ایثار مربوط است

من «مهدی ملکی» مروج و مسوول صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی در شهرستان سرچهان استان فارس هستم. خشکسالی در استان استان فارس و خصوصاً منطقه و شهر ما خیلی سریع تاثیر خود را بر مسائل معیشتی مردم گذاشت و باعث مهاجرت گسترده از روستاها شد. ما از سال ۱۳۹۹ تلاش کردیم هم‌راستا با دوستانی که در استان صندوق‌های قرض‌الحسنه را ترویج می‌کردند؛ فعالیت خود را در منطقه خودمان آغاز کنیم. تاکنون شانزده صندوق قرض‌الحسنه با دویست عضو و سرمایه ۷۰۰ میلیون تومانی ایجاد کرده‌ایم که در حال خدمت به مردم هستند. این صندوق‌ها به صورت گروه گروه فعالیت می‌کنند و شاکله تمامی آنها مردمی است. مردم خودشان آیین نامه‌ها را می‌نویسند ومسوول صندوق گروه را انتخاب می‌کنند. برای همین مشارکت و حضور مردم همواره در حال گسترش است. یکی از اقداماتی که ما انجام داده‌ایم مشارکتی است که با نهادهای حمایتی مانند بنیاد برکت صورت گرفته است. بر اساس این تفاهم‌نامه وام‌های اشتغال‌زایی از مسیر صندوق‌های مردمی تخصیص داده می‌شود و اکنون چهارصد نفر توانسته‌اند در این دو سال از این منابع استفاده کنند. تلاش ما بر این بوده که منابع به یک نقطه خاص محدود نشود و مناطق شهری و روستایی بتوانند در این صندوق‌های قرض‌الحسنه مشارکت کنند. عمده بحث‌ها آسیب‌های ما به عدم اشتغال و بیکاری است که با مهارت آموزی و هدایت شغلی در حال مهار شدن است، . در دو سالی که فعالیت‌های ما نمود بیشتری گرفته نه تنها مهاجرتی نداشتیم بلکه بالعکس شاهد مهاجرت معکوس به روستا و شهرستان‌ها هستیم. کسانی که مهاجرت کرده بودند و چند سالی در شهرهایی مثل یزد کار می‌کردند وقتی می‌بینند زمینه فعالیت در شهر و روستای خودشان بیشتر فراهم شده برگشتند و دوباره زندگی را از نو اینجا شروع کردند.

پایه و اساس اجتماع را فرهنگ تشکیل می‌دهد و فرهنگ مقدمه‌ای در کار اجتماعی است. علت گسترش آسیب‌های اجتماعی هم مسائل فرهنگی است؛ مسائلی مثل بیکاری و عدم اشتغال هم با مشکلات فرهنگی ارتباط مستقیم دارد یا حداقل بخشی از آن به مسائل فرهنگی مثل فرهنگ کار و تلاش و ایثار مربوط است. اگر همکاری و تعاون جایگزین رقابت سلطه جویانه شود، همه افراد سهمی مناسب از منابع اقتصادی دارند. ما در فعالیت‌هایمان این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهیم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up