مددجویان را سرپا کردیم
مددجویان را سرپا کردیم
عرصه: قرض الحسنه, کسب و کار

اوایل فقط بسته‌های معیشتی توزیع می‌کردیم اما حالا مددجویان آموزش دیده و به اشتغال پایدار رسیده‌اند و دیگر مستضعف محسوب نمی‌شوند.

من «سیده مریم امیرآبادی» مدیرعامل تعاونی زنان روستای امیرآباد شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی و مسوول صندوق قرض‌الحسنه‌ هستم. فعالیت در این حوزه را از حدود دوازده سال قبل از منزل آغاز کردم. پس از مدتی کارگاهی کوچک راه‌اندازی کردم و حالا پنج سال است که در قالب مجموعه‌ای به نام «تولیدی پوشاک ثمین» فعالیت می‌کنم.

علاوه بر بانوانی که در مجموعه ما فعالیت دارند، برخی امور هم توسط زنان داخل منزل انجام می‌شود. ‌ما پارچه‌ها را برش داده و به افرادی که در خانه کار دوخت انجام می‌دهند می‌سپاریم. بانوان شهرستان‌های اطراف مانند طبس، تخته جان، منطقه مهرشهر و روستای گوشه را هم آموزش داده‌ایم و حالا این بانوان خودشان اقدام به راه‌اندازی کارگاه کرده‌اند و تحت حمایت ما فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دهند.

در کارگاه من حدود ۱۰ نفر فعالیت می‌کنند. ۲۰ نفر هم در خانه و دو کارگاه با بیست نیرو هم همکارما هستند. نیروهای ما خانم‌های سرپرست خانوار هستند. برخی از دانش آموزان دختر که در هنرستان از رشته خیاطی فارغ التحصیل شده‌اند نیز جذب فعالیت ما شده‌اند.

از سال ۱۳۹۷ به همت خواهران پایگاه بسیج شرکتی تعاونی با نام زنان روستایی تاسیس کردیم. هر کدام از خواهران در منزل کاری انجام می‌دادند. از شیرینی پزی گرفته تا تهیه ترشی‌و… ما تصمیم گرفتیم این فعالیت‌ها را در قالب شرکت تعاونی منسجم کنیم. در حال حاضر صنایع دستی، گلیم، جاجیم، حوله بافی‌و… هم به فعالیت‌های ما اضافه شده است. با برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور در برنامه‌های ملی و معرفی به فروشگاه‌ها توانستیم فروش محصولات خود را افزایش دهیم.

همزمان با راه‌اندازی تعاونی، صندوق قرض‌الحسنه‌ای هم توسط بانوان تاسیس شد. خانم‌ها مبالغی را در این صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند و ما این مبالغ را به صورت وام پنج میلیون تومانی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم که برای خرید مواد اولیه یا وسایلی مانند چرخ خیاطی از آن‌ استفاده می‌کنند. این صندوق تاکنون به پانزده نفر وام داده است.

یک گروه جهادی به نام کوثر امیرآباد تشکیل دادیم. اوایل فقط بسته‌های معیشتی توزیع می‌کردیم اما حالا این افراد آموزش دیده و به اشتغال پایدار رسیده‌اند و دیگر مستضعف محسوب نمی‌شوند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up