پیش به سوی تعاونی‌های روستایی
پیش به سوی تعاونی‌های روستایی
عرصه: خدمات اجتماعی, قرض الحسنه

با توجه به خشکسالی‌ها در حال آموزش کشت‌های جایگزین هستیم که مصرف آب کمتری دارند.

من «کریم چوپانی» متولد1356، دیپلم و رییس هیئت مدیره تعاونی تامین نیاز مشاغل تسهیلگران روستای کردلر شهرستان اسکو هستم. ابتدای کار ما در سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه‌ای بود که با هدف اشتغال‌زایی به وجود آمد و به صورت گروهی فعالیت می‌کرد. چهار گروه بیست نفره با ماهیانه ده تا بیست هزار تومان نقدینگی به صندوق کمک می‌کردند که از محل این آورده هر سال به پانزده نفر وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شد.

رفته رفته تسهیلات بیشتر شد. بعد با همکاری ریش سفیدان و بزرگان روستا تصمیم گرفتیم صندوق‌ها را توسعه دهیم و در قالب تعاونی فعالیت کنیم که با کمک اهالی و طبق مسیری قانونی انجام شد. طبق اساسنامه برای هر فرد سهمی درحدود سیصد و پنجاه هزار تومان در نظر گرفتیم. با استفاده از افراد خبره طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم. افرادی هم شناسایی شده‌اند و آن‌ها را تشویق می‌کنیم تا هم برای خودشان و هم جامعه مفید باشند. برای این کار با نهادهایی همچون: بسیج سازندگی جهت گرفتن وام همکاری داریم.

ما کلاس‌های آموزشی را در حوزه کشاورزی برپا کرده‌ایم که کل روستا از این کلاس‌ها استفاده کرده‌اند. با توجه به خشکسالی‌ها و اینکه ما در حوزه آبگیر دریاچه ارومیه هستیم در حال آموزش کشت‌های جایگزین هستیم که مصرف آب کمتری دارند. مانند کشت کلزا به جای گندم.

در منطقه ما هفده روستا هست که از میان آن‌ها هشت روستا واقعا محروم هستند. برای آنکه خدمتی به آن‌ها انجام دهیم با اداره صنعت و کشاورزی تفاهم کردیم و کالاهای اساسی را به قیمت دولتی گرفته و میان روستاییان توزیع می‌کنیم تاکنون چندین تُن شکر، برنج، مرغ و گوشت منجمد را توزیع کرده‌ایم.

برای زنان سرپرست خانوار هم تسهیلات کم بهره تهیه می‌کنیم که بتوانند از مسیر قالیبافی و تابلوبافی هزینه‌های خود را تامین کنند. ما افراد نیازمند را پس از دریافت کمک رها نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم واسطه‌‌ها دسترنج آن‌ها را به یغما ببرند. ما در بازاریابی به آن‌ها کمک می‌کنیم و محصولات آن‌ها را بی‌واسطه می‌فروشیم. در ذیل تعاونی گروههای جهادی را سازمان داده‌ایم که در مواقع سیل و زلزله به مردم کمک می‌کنند و در حالت عادی هم خانه‌ محرومین را بازسازی می‌کنیم. تاکنون توانسته‌ایم دو خانه ۱۲۰ متری برای محرومان بسازیم.

باغداران این منطقه مجبور بودند از تبریز سبد بیاورند. ما یک کارخانه تولید سبد می‌خواهیم احداث کنیم تا این نیاز برطرف شود.

در حال حاضر مردم منطقه ما این باور را دارند که اگر همه تعاونی‌ها مانند ما پیش‌بروند مشتاقانه از آن حمایت می‌کنند. مردم همیشه به ما مراجعه کرده و می‌گویند اگر کود، سم، نهادهای دامی و دیگر اقلام مورد نیاز هم تعاونی توزیع کند خیال ما راحت است. ما به مردم می‌گوییم که این تعاونی را تشکیل داده‌ایم شما هم بروید تعاونی دیگری برای رفع این نیازها تشکیل بدهید. یعنی هرچقدر این تعاونی‌ها زیاد باشد خدمت مردم بیشتر خواهد بود چون مردم نهاد هستند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up