به دنبال افزایش تحصیل کرده‌های شهر هستیم
به دنبال افزایش تحصیل کرده‌های شهر هستیم
عرصه: خیریه

موسسه خیریه ما هزینه تحصیل دانشجویان نیازمند دانشگاه آزاد و پیام نور را تا چهل درصد پرداخت می‌کند. هدف ما از این اقدام افزایش تعداد افراد تحصیلکرده منطقه است و کاری به رشته تحصیلی آن‌ها نداریم.

من «حسینعلی محمدی» متولد سال ۱۳۴۰ کارشناس ارشد ادبیات فارسی مدیرعامل خیریه امام هادی‌(ع) شهرستان گز برخورار اصفهان هستم.

از سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدم و در سال ۱۳۶۴ پس از بازگشت از جبهه با گروهی از دوستان و معتمدان محل و خانواده شهدا موسسه خیریه‌ای را برای رفع مشکلات افراد نیازمند راه‌اندازی کردم.

یکی از همشهری‌ها مغازه‌ای پنج متری را به عنوان دفتر کار در اختیار ما گذاشت. در آن مقطع شصت هزار تومان برای شروع فعالیت جمع‌آوری کردیم. ما تنها موسسه خیریه در آن منطقه بودیم و حتی از شهرهای اطراف هم مراجعه‌کننده داشتیم. در دهه شصت و هفتاد خودمان افراد نیازمند را پیدا می‌کردیم. مشکلاتی مانند پوشاک و خوراک و مسکن تا اشتغال و تحصیل نیازمندان را برطرف می‌کردیم.

در مقطعی جدید از فعالیت‌هایمان به سراغ تامین مسکن برای خانواده‌های نیازمند رفتیم و بانیان خیری را پیدا کردیم و از آن‌ها بهره گرفتیم. در حال حاضر چهل و پنج واحد مسکونی در اختیار موسسه ما است. بیست واحد از این مسکن‌ها به واسطه نیت بانیان به زوج‌های جوان داده می‌شود و سایر آن‌ها استفاده‌ای عمومی دارد. شیوه کار بدین صورت است که زوج‌های جوان دو سال ابتدایی زندگی مشترک را با پرداخت ماهانه صد الی دویست هزار تومان از این خانه‌ها استفاده می‌کنند تا زندگی‌اشان شکل بگیرد. هرکس هم که در این خانه‌ها ساکن شده بعد از دو سال صاحبخانه شده است. پنج واحد از این منازل هم در اختیار زنان بی‌سرپرست دارای فرزند است. از ابتدا به آن‌ها گفتیم دوسال امکان سکونت در این خانه‌ها را دارند اما بعضی از آن‌ها ۱۰ سال است که ساکن این خانه‌ها هستند و همچنان نیازمند حمایت و سرپرستی هستند.

فعالیت دیگر ما ارائه خدمات تحصیلی به افراد نیازمند است. برخی از این افراد علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی هم داشتند. به همین دلیل هزینه تحصیل دانشجویان نیازمند دانشگاه آزاد و پیام نور را تا چهل درصد پرداخت می‌کنیم. هدف ما از این اقدام افزایش تعداد افراد تحصیلکرده منطقه است و کاری به رشته تحصیلی آن‌ها نداریم.

در مقطعی دیگر چند نفر بانی شدند و مبلغ چهارصد میلیون تومان به ما پول دادند تا صندوق قرض‌الحسنه‌ای را تشکیل دهیم. ما با افرادی مواجه شدیم که حتی توان پرداخت چهاردرصد کارمزد بانکی را هم نداشتند. به همین دلیل شرایط بازپرداخت را متناسب با توان آن‌ها تعیین کردیم و مبالغی بین پنج تا بیست میلیون تومان به آن‌ها وام دادیم. سال گذشته ششصد میلیون تومان از این مسیر وام پرداخت شد.

ما دویست و پنجاه خانواده تحت پوشش داریم و تا نیمی از هزینه‌های درمان آن‌ها را پرداخت می‌کنیم. با تاسیس مرکز مشاوره خانواده به خانواده‌ها در زمینه‌های مختلف هم مشاوره رایگان می‌دهیم.

شهر گز برخوار سی هزار نفر جمعیت دارد و اقتصاد آن بر مبنای کوره‌های آجرپزی، سنگبری و خرید و فروش اتوموبیل است. منابع ما هم توسط خیرین فعال در این حوزه‌ها تامین می‌شود. سال گذشته سه میلیارد تومان از سوی این خیرین به ما کمک شد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up