گسترش ازدواج علوی
گسترش ازدواج علوی
عرصه: قرض الحسنه

جوانانی که برای دریافت خدمات ازدواج به ما مراجعه می‌کنند، همه خدمات مربوط به جشن عروسی را به صورت ارزان و کم هزینه دیافت می‌کنند

من «حامد رجبی» متولد ۱۳۶۶ کارشناس ارشد مدیریت و مسوول قرض‌الحسنه و کانون ازدواج علوی مسجد علمیه شهر برخوار اصفهان هستم.

ما در مسجد محل کانون فرهنگی داریم و فعالیت‌های متنوعی را انجام می‌دهیم. طبق مشاهده‌های من بیشتر مراجعه‌های مردمی به مسجد درخصوص مشکلات اقتصادی بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم یک صندوق کوچک راه‌اندازی کنم که خیرین و مردم در آن سپرده‌گذاری کنند تا بتوانیم به نیازمندان وام‌های قرض‌الحسنه پنج میلیون تومانی بدهیم. به لطف خدا و با اعتمادی که مردم به مسجد و هیئت امنا داشتند در سال ۱۳۹۹ این صندوق راه‌اندازی شد. حدود شش هزار نفر در صندوق سپرده‌گذاری کردند و ما برای وام ضروری مبلغ سه تا پنج میلیون تومان پرداخت می‌کنیم. فکر نمی‌کردیم در عرض دو سه سال با حجم بالایی از استقبال و حمایت مردمی مواجه شویم.

در شهر ما صنایع دستی خصوصا قلمزنی رونق دارد و سطح اشتغال خوبی را ایجاد کرده و این شهر قطب تولیدات قلم زنی است. برای افرادی که کار تولیدی انجام می‌دهند دویست تا سیصد میلیون تومان وام می‌پردازیم و به نوعی صندوق اشتغال پایه هستیم. حداقل پنجاه کارگاه کوچک در شهر وجود دارد که ما تا حد امکان از آن‌ها حمایت می‌کنیم. پول صندوق را در چهار بانک سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و وام‌هایی که پرداخت می‌کنیم سود سه درصدی دارند که هزینه پنج نفر از کارکنان صندوق را تامین می‌کند.

کانون ازدواج آسان هم زمانی راه‌اندازی شد که چند نفر در مسجد برای ازدواج‌ از ما کمک خواستند. طرحی به نام «ازدواج علوی»‌ به راه انداختیم که در آن تمامی امکانات لازم جهت خوانده شدن خطبه عقد و برگزاری یک مراسم عروسی ساده را فراهم کردیم. مکانی را برای این کار اجاره و سفره عقد در آن برپا کردیم. عاقد هم داریم و زمانی که جوانان مراجعه می‌کنند همه خدمات مربوط به جشن عروسی را به صورت ارزان و کم هزینه دیافت می‌کنند. خدماتی مثل عکاسی، تزئین اتوموبیل، آرایشگاه و تمامی نیازهایی که برای ازدواج وجود دارد. حدود صد زوج تاکنون از خدمات ما استفاده کرده‌اند. خیرین هم پای کار آمده‌اند و بخشی ازهزینه‌ها را تقبل کرده‌اند. چون افراد طرف قرارداد ما هم تا حدی می‌توانند در خدماتی که ارائه می‌شود تخفیف بدهند. مثلا آتلیه عکاسی می‌گوید کمتر از ۱۰ میلیون تومان قبول نمی‌کنم یا تالارهای عروسی تا یک حدی می‌توانند تخفیف دهند. بخشی از هزینه‌ها هم توسط ما پرداخت می‌شود و بخشی هم توسط خیرین تقبل می‌گردد و بخش باقیمانده توسط زوجین. علاوه بر این موارد مبلغی را هم از صندوق قرض‌الحسنه به آن‌ها وام می‌دهیم. همه این موارد با کمک مردم و تلاش همکارانم صورت گرفته و در صورت پشتیبانی بیشتر امکان افزایش خدمات وجود دارد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up