معرفی نیروی کار به کارگاه‌های تولیدی
معرفی نیروی کار به کارگاه‌های تولیدی
عرصه: خدمات اجتماعی, خیریه, کسب و کار

 

یکی از فعالیت‌های مهم ما در خیریه معرفی نیروی کار به کارگاه‌های حاضر در منطقه است. خیلی از کارفرماهای منطقه نیروهای خود را از طریق مرکز نیکوکاری ما تامین کرده‌اند.

من «لیلا الله دادی» متولد سال ۱۳۶۴ کارشناس حقوق و مسوول مرکز نیکوکاری خیراندیشان امید شهر اصفهان هستم. حدود ۱۰ سال است که به عنوان فعال فرهنگی در منطقه هفت، دوازده و چهارده با شهرداری و کمیته امداد همکاری دارم. هفت سال است که مرکز نیکوکاری خیراندیشان امید را با همکاری جمعی از دوستان در منطقه پنج کمیته امداد ایجاد کرده‌ایم.

در این مدت پرونده‌هایی از کمیته امداد به ما ارجاع شده که بیشتر افراد بالای شصت سال هستند که ما به آن‌ها خدمت می‌کنیم. علاوه بر آن هفتصد خانواده را که تحت پوشش کمیته امداد نیستند و شرایط تحت پوشش شدن را هم ندارند ولی نیازمند هستند را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

کمک های ما شامل توزیع بسته‌های معیشتی، درمان، تسهیلات اشتغال، ودیعه مسکن برای مستاجران و تامین جهیزیه است. در موضوع آزادی زندانیان و حمایت از خانواده‌های زندانیان هم فعال هستیم. گروه‌های جهادی و عمرانی تشکیل داده‌ایم که خانه نیازمندان را تعمیر کرده و برای مدارس سرویس بهداشتی ساخته‌اند.

در حوزه ترک اعتیاد هم فعال بوده‌ایم. ابتدا با پزشکی وارد همکاری شدیم که در حوزه سم زدایی قرار بود خدمات ارائه دهد اما عملکرد خوبی نداشت. در ادامه ارجاع به کمپ ترک اعتیاد را هم از برنامه‌هایمان حذف کردیم. در حال حاضر با کنگره ۶۰ به واسطه خود خیرین همکاری داریم و نتیجه مثبتی هم در زمینه ترک اعتیاد گرفته‌ایم.

در بحث کودکان بدسرپرست و ایتام نیز فعالیت داشته‌ایم. هشتاد و هفت کودک با هشتاد و هفت حامی داریم که ماهانه از سی هزار تومان تا سه میلیون تومان برای این کودکان واریزی دارند. این تفاوت مبلغ هم بر اساس نیاز کودک و توانایی افراد خیر است اما باید توجه شود که این کمک‌ها نباید زندگی بچه‌ها را مختل کند زیرا در صورت قطع کمک مالی خیرین ممکن است کودکی که به دریافت منظم این مبالغ عادت کرده دچار آسیب شود.

در زمینه شناسایی جوانان مومن و انقلابی و ازدواج آن‌ها نیز فعالیت‌های مختلفی انجام داده‌ایم. دختران و پسران پس از طی کردن مراحل آشنایی، در کارگاه‌های آموزشی و مشاوره ما شرکت می‌کنند و نیازهای لازم برای رفع موانع ازدواج آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.

صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که به دو شیوه فعالیت می‌کنند: برخی به صورت قرعه کشی فعالیت می‌کنند که تاکنون توانسته‌اند یک میلیارد تومان وام پرداخت کنند. از انباشت پول در حساب‌های بانکی نیز تسهیلات بدون بهره با پانزده قسط به افراد پرداخت می‌شود که تاکنون از این روش پانصد و شصت میلیون تومان وام بدون بهره به مددجویان پرداخت شده است.

دفتر ما در قسمت ورودی و خروجی یک مجتمع مسکونی قرار دارد. اتاقی بیست متری کل فضای دفتر ما است که در آن هشت خانم مشغول به کار هستند. رابطه ما با خیرین بسیار شفاف است. خود خیرین در حل مشکلات نیازمندان دخیل هستند چون همه چیز شفاف است و فرد خیر اطمینان دارد که مبلغ پرداختی او به دست نیازمندان می‌رسد. ما پنجاه تا شصت خیر داریم که به صورت مستمر به ما کمک می‌کنند. از میان آن‌ها شش خیر هستند که حجم کمک‌های آن‌ها بسیار بیشتر از دیگران است. ما از خیرین مشاوره هم می‌گیریم و از آن‌ها درخواست می‌کنیم نیازمندان را معرفی کنند. پس از آن اقدام به تحقیق درباره نیازمندان کرده و زمانی که مطمئن می‌شویم نیازمند واقعی هستند به آن‌ها کمک می‌کنیم. به همین دلیل ایرانیان خارج از کشور نیز با ما همکاری دارند.

برای اشتغال مددجویان با فنی و حرفه‌ای تعامل داریم تا با آموزش و دادن مدرک زمینه خود اشتغالی مددجویان فراهم شود. البته چندین مرتبه در این حوزه فعالیت کردیم اما موفق نشدیم. رفوگری فرش، بسته بندی حبوبات، ساخت نبات سفره عقد‌و… برخی از زمینه‌های شغلی بوده اما درآمد چندانی حاصل نشد. در زمان کرونا روزانه تا هشت هزار ماسک تولید می‌کردیم که به خاطر نداشتن مکان این فعالیت تداوم پیدا نکرد.

ما با فروشگاه‌ها و کارگاه‌های منطقه خودمان در تعامل هستیم و به آن‌ها نیرو معرفی می‌کنیم. نیروها را آموزش و بعضی‌ افراد هم که سابقه کار دارند را در اولویت معرفی قرار می‌دهیم. اغلب کارفرماها هم برای این افراد جلسه توجیهی تشکیل می‌دهند و با این شیوه افراد مشغول به کار می‌شوند. خیلی از کارفرماهای منطقه نیروهای خود را از طریق مرکز نیکوکاری ما تامین کرده‌اند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up