برکت‌های پراید
برکت‌های پراید
عرصه: کسب و کار

در منطقه ما هیچ محصولی روی دست باغدار یا کشاورز نمی‌ماند زیرا به آن‌ها آموزش داده‌ایم که چطور محصولاتشان را فراوری کرده و با قیمت بالاتری بفروشند.
من «مهین دولت پرور» مدیرعامل شرکت تعاونی ۴۳۱ پوشاک و حجاب و عفاف میاندوآب و مسوول مرکز نیکوکاری آفرین شهرستان میاندوآب هستم. کار خیاطی را از سال ۱۳۶۵ در خانه آغاز کردم. همسرم شاغل و معلم بود اما پا به پای من خیاطی می‌کرد و در امور خانه هم کمک حال من بود.
من مسوول هیئت فاطمیون شهر بودم و در شورای مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتم. به همین دلیل با خانم‌های زیادی مواجه می‌شدم که علاقه‌مند بودند کاری انجام بدهند. برای همین شرکت تعاونی را راه‌اندازی کردم. خانم‌ها طلاهایشان را می‌فروختند و چرخ خیاطی می‌خریدند. کسانی که بلد نبودند رایگان آموزش می‌دیدند و مسیری را در پیش‌می‌گرفتیم که بتوانند روی پای خودشان بایستند. اینطور نبود که بخواهیم حتما برای ما کار کنند. آن‌ها داخل خانه‌هایشان کارگاه برپا کردند و برخی هم پارکینگ منازل را به کارگاه تبدیل کردند. در همین مکان‌ها کارهایی مانند برش انبوه انجام می‌شد و برای چرخکاری به داخل خانه‌ها ارسال می‌شد. برخی کارگاه‌ها که توسط خانم‌ها راه‌اندازی شده بود هم توانسته‌اند برش را انجام دهند و کارها داخل شهر توزیع شد. خانم‌هایی که طبق برنامه ما کار می‌کنند برای فروش و بازاریابی مورد حمایت قرار می‌گرفتند. ما حتی در نمایشگاه‌های بین المللی حضور پیدا کرده و سفارش می‌گیریم.
علاوه بر خیاطی، تولید انبوه تشک و لحاف هم داریم. از شست و شوی پشم گرفته تا پاک کردن و دوخت رویه و جهیزیه توسط گروه‌های مختلف انجام می‌شود. گروهی هستند که سرویس آشپزخانه می‌دوزند که این محصولات برای صادرات و بازار خارج از کشور تولید می‌شود.
عده‌ای از خانم‌ها هم بودند که به خیاطی علاقه نداشتند. با همفکری همسرم یک ماشین پراید داشتیم که فروختیم و حیاط خانه روبروی خانه‌امان را برای آن‌ها اجاره کردیم تا محصولات غذایی خانگی مانند ترشی، مربا‌و… تولید کنند. این فعالیت نیز بازار خوبی پیدا کرد.
در ادامه یک مرکز خیریه کارآفرینی تاسیس کردیم تا فرهنگ‌سازی کنیم و آموزش‌ها را گسترده‌تر کنیم. آن‌هایی که حتی پولی برای خرید چرخ خیاطی ندارند را به کمیته‌امداد معرفی می‌کنیم تا با وامی که می‌گیرند خودشان کارگاه راه بیندازند ولی برای بازاریابی ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم و آن‌ها را با گروه‌ها و خیرین شهر آشنا می‌کنیم که هم به ما و هم به آن‌ها کمک شود.
در حوزه مشاغل خانگی ابتدا آموزش درست کردن سرکه را به افراد می‌دهیم. اینکه سرکه با توت چگونه تولید می‌شود و با انگور چگونه است. یا مثلا قارچ کامبوجیا چگونه پرورش داده می‌شود‌و…
نحوه درست کردن شیره مانند شیره انگور، سیب، انواع ترشی با ادویه‌های خاصی که حالت گرمی داشته باشند نیز آموزش داده می‌شود. حتی ترشی‌هایی که خاصیت درمانی دارند را تولید می‌کنیم. الان در تمامی روستاهای منطقه مشغول به این کار هستیم. در منطقه ما هیچ محصولی روی دست باغدار یا کشاورز نمی‌ماند زیرا به آن‌ها آموزش داده‌ایم که چطور محصولاتشان را فراوری کرده و با قیمت بالاتری بفروشند.
با توجه به اینکه با تمام کارآفرینان استان و کشور در ارتباط هستیم پرورش حلزون را هم شروع کرده‌ایم و قرارداد بسته‌ایم که بعد از پرورش به خود آن‌ها بفروشیم و اینگونه برای بسیاری از خانه‌ها در منزل شغل ایجاد کرده‌ایم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up