دستیار یازده ساله دندان پزشک
دستیار یازده ساله دندان پزشک
عرصه: خیریه

میدان دادن به افراد برای حضور در فعالیت‌های خیریه فقط محدود به آدم‌های بزرگ نمی‌شود و گاهی نوجوان‌ها نیز مستعد انجام کارهای خیر هستند و در این عرصه‌ها توانایی‌هایی ویژه از خود نشان می‌دهند.

من «محدثه داوودی» با تحصیلات روابط بین‌الملل تا مقطع کارشناسی ارشد هستم. در حال حاضر به عنوان مسوول گروه جهادی شهید مهدی عسگری در استان البرز فعالیت می‌کنم. در ابتدای کار اعضای این گروه حدود بیست و چهار نفر بودند که در مناطق محروم استان فعالیت می‌کردند. ما تعدادی از خانه‌ها را تحت پوشش قرار داده بودیم و به صورت خودجوش و داوطلبانه کار می‌کردیم. گاهی که برای پیگیری کارهای مردم نیازمند به ادارات و نهادها مراجعه می‌کردیم از ما مجوز می‌خواستند. به همین دلیل از سال ۱۳۹۷ نام گروه را به نام یکی از شهدای مظلوم استان البرز که از مدافعان حرم بودند در سامانه اطلس ثبت کردیم. الان حدود هفتاد نفر از خانم‌ها و پنجاه نفر از آقایان در کنار بنده و همسرم در حال فعالیت هستند.

بخش قابل توجهی از اعضای ما را کادر درمان تشکیل می‌دهند. از سال ۱۳۹۷ صفحه گروه جهادی‌مان را در فضای مجازی راه‌اندازی شد و خیلی از پزشک‌ها و کادر درمان و اعضایی که می‌خواستند به گروه ما بپیوندند با ما از این طریق ارتباط پیدا کردند. نظم و شرایط گروه باعث می‌شد هر نفری که می‌آید دو نفر را همراه خودش بیاورد و بدین ترتیب گروه ما توسعه پیدا کرد.

از سال ۱۴۰۰ شروع به کار در حیطه درمان و پزشکی کردیم و ماهی یک بار با حضور در مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار استان البرز و خارج استان، خدماتی همچون دندانپزشکی و پزشکی را به نیازمندان ارائه می‌کنیم.

زمانی که کار درمان را شروع کردیم متوجه شدیم مردم نیاز مبرمی به خدمات دندانپزشکی دارند. به دلیل هزینه‌های بالای دندانپزشکی با بنیاد علوی نامه نگاری کردیم و توانستیم با ۵۰ میلیون تومان دو عدد یونیت دندانپزشکی تهیه کنیم. حالا با کمک خیرین ارزش امکانات پزشکی ما به بیش از یک و نیم میلیارد تومان رسیده است.

تصمیم‌گیری در گروه ما به صورت جمعی است؛ بدین صورت که ما بعد از هر دوره‌ای جلساتمان تشکیل می‌شود و اعضای دائمی گروه که 27نفر هستند، درباره موضوع‌های مختلف با هم تصمیم‌گیری و نظرسنجی انجام می‌دهند. ما برای هر کار و برنامه‌ای با هم مشورت می‌کنیم. در گروه ما از افراد ۱۰ تا 65 سال عضو هستند. افراد جوان‌تر در بحث کارسازی مشارکت می‌کنند و سعی داریم توانمندسازی آنها را مد نظر قرار دهیم. آن‌ها در حال یادگیری هستند. خیلی از این افراد اجتماعی نبودند و وقتی وارد کار گروهی شدند رشد کردند. مانند دختر خودم که ۱۱ سال سن دارد و حالا دستیار دندانپزشک شده و در کنار آن‌ها تمامی تجهیزات دندانپزشکی را می‌شناسد. نوجوان دیگری داریم که ۱۶ سال سن دارد و مسوول قرآن و عترت و کتابخانه گروه است و کارش را هم به خوبی انجام می‌دهد.

هزینه مواد دندانپزشکی و داروهایی که به مردم ارائه می‌دهیم بسیار زیاد شده و با توجه به مشکلات اقتصادی، کمک‌های مردمی کاهش پیدا کرده است. برای همین وقتی وارد منطقه‌ای می‌شویم سعی می‌کنیم با گروه‌های جهادی دیگر یا نهادهای محلی مانند شهرداری، سپاه و فرمانداری مشارکت کنیم تا هزینه‌ها را تامین شود. هر اردو را دو تا سه روز برگزار می‌کنیم و کادر اجرایی درمان ما حدود ۹۰ نفر هستند.

در سال ۱۴۰۰ در جشنواره مالک اشتر بسیج، ما یکی از گروه‌های جهادی برتر انتخاب شدیم و در طرح لبخند احسان ستاد اجرایی فرمان امام هم در بحث دندانپزشکی گروه اول شدیم. در مراسم اربعین دو هفته در کربلا پایگاه هلال احمر در عمود یازده توسط ما اداره شد و روزانه حدود هزار و پانصد تا هزار و هفتصد نفر مراجعه‌کننده داشتیم. در بحث مشاغل خانگی ما برای هفت نفر از زنان سرپرست خانوار چرخ خیاطی و وسایل لازم را تهیه کردیم که در حال کار خیاطی هستند.

 

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up