تقویت باورهای اعتقادی نیازمندان
تقویت باورهای اعتقادی نیازمندان
عرصه: خیریه, کسب و کار

در کنار رسیدگی به نیازهای مادی افراد نیازمند لازم است تا باورهای اعتقادی آن‌ها نیز تقویت شود تا در انجام مسوولیت‌هایی نظیر مادری و همسری در کنار فعالیت‌های اقتصادی موفق باشند.

من «فاطمه ریاحی» شصت و دو ساله مدیرعامل موسسه خیریه کریم اهل بیت(ع) هستم. از کودکی کمک کردن به دیگران را دوست داشتم و با اتفاقی عجیب بصورت جدی وارد کار خیریه شدم.

جرقه راه‌اندازی خیریه زمانی زده شد که من از وضعیت زندگی یک بانوی سرپرست خانوار مطلع شدم؛ فردی که به خاطر مشکلات مالی به بیراهه کشیده شده بود. وضعیت اسفناک این خانم توجه من را به سمت تلاش برای بهبود زندگی این قشر از جامعه جلب کرد.

گاهی کمک کردن به افراد نیازمند شخصیت‌ آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و عزت نفس آن‌ها را دچار آسیب می‌کند. اگر فضای کار برای افراد ایجاد شود یا مثلا وامی به آن‌ها پرداخت شود و اقساط آن‌ها با آبرومندی پرداخت گردد، هم مشکلات آن‌ها حل می‌شود و هم عزت نفس آن‌ها آسیب نمی‌بیند.

من چهارده سال است که با این شرایط فعالیت می‌کنم. ابتدا در منزل متمرکز بودم اما فضای کافی در اختیار نداشتم. در ادامه حسینه پایین مسجد محل را محل استقرار قرار دادم ولی باز هم فضا کم بود. سپس از طریق شهرداری فضایی در یک فرهنگسرا در اختیار گرفتم و در حال حاضر در آنجا مستقر هستم.

شیوه ما توانمند‌سازی افراد است و فعالیت بیشتری در حوزه زنان داریم. اگر خانمی که به ما مراجعه می‌کند مبتلا به اعتیاد باشد برای درمان و ترک اعتیاد به گروه‌های کنگره ۶۰ معرفی می‌شود.

برای رفع بیکاری، از او درباره علایقش سوال می‌کنیم و بر همان اساس تلاش می‌کنیم کاری برایش پیدا کنیم. خیاطی، قالیبافی، تهیه غذای خانگی، تهیه محصولات ارگانیک، آماده‌سازی انواع سبزیجات خشک و‌تر، پخت مربا‌و… برخی از زمینه‌های کاری است که می‌توانیم در اختیار افراد قرار بدهیم.

زنی که کار می‌کند ابتدا باید زندگی‌اش را حفظ کند. او باید وظایف مادری و همسری‌اش را هم انجام دهد و در کنار آن‌ها به انجام شغل بپردازد. ما به تقویت اعتقادات آدم‌ها کمک می‌کنیم تا در این مسیر استوارتر حرکت کنند. هر هفته چهارشنبه‌ها نماز جعفر طیار می‌خوانیم و جلسات تفسیر قرآن داریم.

خانم ها باید در جامعه تحرک و نشاط داشته باشند. برای آن‌ها زمینه فعالیت‌های ورزشی و نشاط‌آور را فراهم می‌کنیم. آن‌ها را به اردو و مسافرت می‌بریم تا تبدیل به افرادی افسرده نشوند.

محل تامین منابع ما از کمک‌های خیرین است. فعالیت داخل مجموعه هم شامل کترینگ و تهیه غذا و فروش آن است که درآمدی ایجاد می‌کند. ما به سمت خود اتکایی حرکت کرده‌ایم. اوایل برای محصولات تولیدی خانم‌ها بازاریابی و فروش هم می‌کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که باید این موارد را به خود مددجویان واگذار کنیم.

من با خیریه‌های زیادی در ارتباط هستم. در شهر اصفهان تلاش می‌کنم خیریه‌ها را با هم مرتبط کنم چون برخی از کارهای خیر به شکل اشتباه انجام می‌شود و اگر فعالیت تمامی خیریه‌ها درست بود دیگر این تعداد فقیر نداشتیم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up