اول تحقیق، سپس کمک
اول تحقیق، سپس کمک
عرصه: خیریه, قرض الحسنه

در انجام فعالیت‌های خیریه و کمک به محرومان ابتدا باید تحقیق و بررسی کافی صورت بگیرد و پس از اطمینان از اینکه فرد درخواست‌کننده نیازمند واقعی است به او کمک شود.

من «حسن ذوالفقاری» شصت ساله با دیپلم نظامی ساکن شاهین‌شهر اصفهان هستم. از سال ۱۳۸۹ عضو هیئت امنای مسجد محله پردیس شاهین‌شهر بودم و علاوه بر کارهای فرنگی و مذهبی در امور اجتماعی هم مشارکت می‌کردم. اولین قدم در راه انجام کار خیر را در عید قربان برداشتم. در یکی از اعیاد قربان هر یک از اهالی مسجد با پرداخت پنجاه، صد و دویست هزار تومان کمک کرد تا پنج راس گوسفند خریداری شد و در روز عید گوشت آن میان خانواده‌های نیازمند محله توزیع شد.

پس از آن صندوق قرض‌الحسنه‌ای راه‌اندازی و حسابی بانکی به نام مسجد افتتاح کردیم و مبالغی که جمع‌آوری می‌شد را در آن صندوق پس‌انداز کردیم و از محل آن وام‌های کوچک به نیازمندان ‌دادیم.

به تدریج فعالیت خود را گسترش دادم و در حال حاضر در قالب خیریه‌ای خانوادگی به نام «حضرت بقیه الله» فعالیت‌های مختلفی را دنبال می‌کنم. بیشتر خودم و همسرم امور را به عهده داریم. دوستان و آشنایانی که از ما شناخت دارند در مناسبت‌های مختلف مثل اعیاد و عزاداری اهل بیت نذور و صدقات خود را به ما می‌دهند و ما این کمک‌ها را برای درمان افراد نیازمند و سایر امور مددجویان هزینه می‌کنیم. نیازمندان را معمولاً دوستان معرفی می‌کنند و زمانی که مشخص می‌شود تحت پوشش بهزیستی و کمیته‌امداد هستند یا از نظر درآمدی در سطح پایینی هستند به آن‌ها کمک می‌کنیم. در صورتی که نیازمندی افراد پیش‌از آن محرز نشده باشد، برای بررسی به منازل این افراد مراجعه و از نزدیک شرایط زندگی آنان را بررسی و یا با تایید افراد معتمد که قبلاً تحقیقات کاملی انجام داده‌اند؛ اطمینان حاصل می‌کنیم که نیازمند واقعی هستند. گاهی هم با برخورد رو در رو با افراد نیازمند به آنها کمک می‌کنیم. من دوستانی دارم که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. برخی از آن‌ها هم ساکن تهران، شهررضا یا اصفهان هستند و چون به بنده اعتماد دارند و حاصل کمک‌های ما به نیازمندان را دیده‌اند در تامین هزینه‌ها همکاری می‌کنند.

در صندوق قرض‌الحسنه اهل بیت علیه السلام که از صندوق‌های فعال و موثر شهر هست حسابی برای خیریه باز کردیم که خیرین مبالغی را در آن به نام خودشان گذاشتند. سپس با صندوق‌های قرض‌الحسنه هماهنگ کردیم و تا امکان کمک به این صندوق از طریق کُد مخصوص وجود داشته باشد. مبالغی که برای صندوق قرض‌الحسنه ما جمع‌آوری شده مشخص است و ما بر اساس آن بین سه تا پنج میلیون به نیازمندان وام می‌دهیم.

حدود ده سال است که صد و بیست خانوار را تحت حمایت قرار داده‌ایم. هرچند کار کوچکی است ولی در حد توانمان انجام می‌دهیم. به نظرم اگر در هر محل و منطقه افراد چنین قدم‌های کوچکی بردارند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. مثلا در همین محلی که ما ساکن هستیم و جزو محله‌های جدید شاهین‌شهر است، از ابتدا امکانات کاملی وجود نداشت و به مرور با همدلی مردم و مسوولان مشکلات مربوط به فضای سبز، مسجد، مدرسه رفت و آمد‌و… حل شد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up