خوزستان سبز _حضور مردمی_ آموزش عمومی
خوزستان سبز _حضور مردمی_ آموزش عمومی
عرصه: محیط زیست

به زنان روستایی آموزش­‌هایی در جهت ایجاد مشاغل خرد و خانگی انجام می­‌دهیم که این اقدام با کمک سازمان فنی‌و‌حرفه­‌ای و تفاهم‌­نامه­‌ای که با این سازمان داریم صورت می‌گیرد. خدا را شاکریم که در حال حاضر زنان روستایی مشغول کار هستند.

من شبنم قنواتی، متولد سال 1353، کارشناس ارشد زیست‌شناسی و مدیر عامل انجمن دیده­‌بان جلگه سبز خوزستان هستم.

حدود ده سالی است که این جمع شکل گرفته‌است . در کنشگری که بچه‌­ها داشتند یک‌به‌یک همدیگر را پیدا کردند. من به یاد می­‌آورم آن زنجیره­‌های انسانی را که به صورت خودجوش در کنار کارون تشکیل می‌­شد. برای مخالفت با انتقال آب، افراد در فضای مجازی و پویش همدیگر را پیدا می­‌کردند و آشنا می­‌شدند. یک گروه تشکیل داده بودیم تحت عنوان کمپین نه به انتقال آب. که سه، چهار هزار نفرعضو آن بودند. تجمعی برگزار کردیم و من یک متن علمی به عنوان بیانیه را تهیه و قرائت کردم. دیگران وقتی رویکرد من را دیدند از آنجایی که دوست داشتند کارها با یک نظم و سیر قانونی پیش برود از من خواستند که مدیر عامل انجمن بشوم. من در برنامه­‌ها دقت می­کردم افرادی جمع شوند که یک چهارچوب و نظام‌­مندی داشته باشند تا کار منحرف نشود.

زمانی که در سال 94 شروع کردیم هیأت مؤسس انجمن را برقرار کردیم. به هر حال وقتی شما سه، چهار هزار نفر عضو دارید؛ خیلی‌­ها هم مشتاق‌­اند که در هیأت مؤسس باشند یک سیستم طراحی کردیم و یک‌به‌یک افراد را انتخاب و جلسه گذاشتیم تا به 7 نفر رسیدیم که هر کدام در حوزه‌ه­ایی متخصص بودند. روند اعتمادسازی بین ما و نهادها کمی طول کشید و ما در سال 1397 توانستیم پروانۀ فعالیت دریافت کنیم. در سال 96 یک همایش ملی برگزار کردیم که آب حیات زمین نام داشت. 17 نفر از پروفسورهای رشته‌­های مرتبط، اثرات انتقال آب در کشاورزی، محیط زیست، اقتصاد و مسائل سیاسی را بررسی کردند. چهار ماه بعد همایش امنیت آب را راه­‌اندازی کردیم. در سال 1400-1399 برای حقِ آبِه هورالعظیم تجمع برگزار کردیم که بازخورد جهانی داشت. اما مراقبت کردیم تا کسی نتواند سوء استفاده کند. با رسانه­‌های معاند مصاحبه نکردیم و درخواست­‌های آنها را رد کردیم.

این حوزه فعالیت ما در بخش مطالبه­‌گری و مسایل کلان است. ولی این فقط بخشی از کار ماست. یکی دیگر از کارهای ما پویش­‌ها و آموزش­‌هایی است که برای استفاده نکردن از کیسه­‌های پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف برگزار می­‌کنیم. در این پویش­‌ها به شهروندان به صورت چهره به چهره آموزش می‌­دهیم که این نوع فعالیت در مناسبت‌­هایی مثل محرم و نوروز بیشتر انجام می­‌شود. حوزۀ دیگر فعالیت­ ، UNDP پروژه‌هایی است که به صورت مشترک با سازمان محیط زیست و سازمان ملل متحد درجهت معیشت پایدار جوامع روستایی در خطر انجام می‌دهیم. روستاهای حاشیۀ تالاب شادگان مثل روستای خنافرۀ و روستای سادات آبادان از جغرافیای مناطق هدف ماست. ما به زنان روستایی آموزش­‌هایی در جهت ایجاد مشاغل خرد و خانگی انجام می­‌دهیم که این اقدام با کمک سازمان فنی‌و‌حرفه‌­ا‌ی و تفاهم­‌نامه­‌ای که با این سازمان داریم صورت می‌گیرد. خدارا شاکریم که در حال حاضر زنان روستایی مشغول کار هستند.

در زمان­‌هایی که بحرانی در سطح کشور ایجاد می‌شود مثل زلزله در کرمانشاه، سیل 98، زلزلۀ مسجد سلیمان و… انجمن ما ورود می­‌کند و در راستای تعهدات اجتماعی خود اقدام به جمع­‌آوری کمک­‌های مردمی می‌­کند و آنها را به اماکنی که مردم نیاز به کمک دارند ارسال می­‌کند.

در سیل 98 زمانی که کسی جرئت نداشت به سمت روستاهای مسیر جادۀ آبادان برود و در تصاویر آن مشخص است که فقط سرِ نخل‌­هایی که بیش از چهار متر ارتفاع دارند، بیرون است ما با ماشین شخصی پراید در جاده حرکت می­‌کردیم و فقط حدس می­‌زدیم که تا کجا برویم، جاده است. بقیۀ مسیر را هم با قایق می­‌رفتیم تا به مردم کمک‌رسانی کنیم. اگر در جاده یک ذره از مسیر مستقیم منحرف می­‌شدیم و به شانۀ خاکی می­‌رفتیم ماشین در آب شناور می­‌شد و قایق هم اگر از روی سنگ رد‌ و سوراخ می‌­شد دیگر گرفتار می‌شدیم. ما این مسیرها را رفتیم. بچه­‌های ما رفتند و خدا را شاکریم که توانستیم تأثیرگذار باشیم. حتی علاوه­‌بر اینکه به مردم خدمات دادیم به مدارس آموزش هم دادیم. از یک طرف؛ غذای گرم پخش می­‌کردیم و از طرف دیگر تفکیک زباله پسماند را آموزش می­‌دادیم تا آسیب کمتری به طبیعت برسد.

برای نیروهای داوطلبی که با ما همکاری می­‌کنند، دوره­‌های آموزشی برگزار می­‌کنیم و به آن­ها گواهینامه نیز اعطا می­‌کنیم. برای من خیلی مهم بود که دوره‌­ها جدی گرفته شود و بچه‌­ها ارتقاء پیدا کنند برای همین یک امضاء یا 4 امضاء برای گواهینامه­‌ها در نظر گرفته بودیم. مثل: امضاء مدیر کل اجتماعی استانداری. سطوح دوره‌­ها طوری بود که حتی رئیس اتحادیۀ گل و گیاه شرط گرفتن مجوز کسب و کار این اتحادیه را منوط به گذراندن دوره‌های انجمن ما کرده بود.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up