کاهش ضایعات کشاورزی، افزایش درآمد روستائیان
کاهش ضایعات کشاورزی، افزایش درآمد روستائیان
عرصه: کسب و کار


تا جایی که امکان دارد حمایت از کارجویان را ادامه می‌دهم تا مستقل شوند.

من «عبدالله رضایی» متولد سال ۱۳۶۴ با تحصیلات دیپلم مروج کسب و کار و تولید‌کننده دستگاه خشک کن میوه و سبزی از شهر استان بوشهر هستم.

پنج سال قبل مشکلات شغلی و خانوادگی برای من پیش‌آمد و ورشکست شدم. با فردی در تهران آشنا شدم که دستگاه میوه خشک کنی می‌فروخت. با این تضمین که خودش محصولات خشک شده را از ما بخرد، دستگاهی از او خریدم اما وسیله‌ای که به من فروخت در عمل چیز دیگری از آب درآمد!آن فرد به من گفته بود دستگاه روزانه چهار کیلوگرم میوه خشک می‌کند اما وقتی من شبانه روز نخوابیدم و ۲۴ ساعته روی این دستگاه کار کردم اما به من یک کیلو میوه خشک داد!

این موضوع را به فروشنده منعکس کردم اما اعتراضم فایده‌ای نداشت. حرفه اصلی من نقاشی و طراحی بود. کارهای جوشکاری هم انجام داده بودم و سابقه کار در عسلویه هم داشتم یعنی از کارهای فنی یکجورایی سر در می‌آوردم. به همین دلیل دستگاه را باز کردم و به روش معکوس مجددا آن را ساختم. دستگاه جدید روزانه ۱۰۰ کیلو سبزی تَر دریافت و ده الی دوازده کیلو سبزی خشک تولید می‌کرد.

کسانی که مشتری خرید دستگاه ما می‌شوند ابتدا آموزش تولید و سپس آموزش بازاریابی می‌بینند. من بازاریابی کار کردم و درباره آن کتاب هم نوشته‌ام. بعضی افراد که می‌خواهند از صفر شروع کنند هیچ اطلاع و آموزشی ندارند ولی دوست دارند این کار را انجام بدهند. من اطلاعاتم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهم. بعضی‌ها هم هستند که محصولاتشان را به صورت کامل می‌خریم یا با آن‌ها تهاتر انجام می‌دهیم.

در جغرافیای ما هر منطقه‌ای میوه و محصول اولیه خاص خودش را دارد که خشک کردن آن سودآور است. مثلاً شهرهای بوشهر، کازرون و اهواز سبزی فراوان دارند و شهرهایی مانند: نورآباد استان فارس میوه قابل خشک کردن دارد. شهری مانند سمیرم سیب خیلی زیادی دارد. ما به مشتریان دستگاه‌های خشک کُن پیشنهاد می‌کنیم بر روی محصولات خودشان کار بکنند.

در شهر ما سبزی تازه کیلویی چهل هزار تومان است اما یک کیلو سبزی خشک شده دویست تا دویست و پنجاه هزار تومان عمده فروشی می‌شود. از این مبلغ سی درصد هزینه کارگر و وسایل جانبی اضافه می‌شود و مابقی آن سود است.
این دستگاه در ابعاد خانگی و صنعتی قابل ساخت است. دستگاه خانگی به قیمت شصت میلیون تومان به فروش می‌رسد و با برق کار می‌کند و بین ده تا پانزده سینی برای خشک‌کردن دارد و دو کیلو محصول خالص تولید می‌کند. دستگاه‌ صنعتی با گاز کار می‌کند و شعله پخش کن و فن دارد و قیمتی حدود پانصد میلیون تومان دارد و خروجی بیشتری دارد.

با این نوع فعالیت ضایعات کشاورزی و باغداری خیلی کم شده و صادرات میوه خشک رونق یافته است چون این محصول ماندگاری بیشتری از محصولات دیگر دارد و از نظر حجم کمتر و از نظر قیمت بیشتر از میوه معمولی است. برای روستاها نیز شغل ایجاد شده و درآمد روستائیان افزایش یافته است.

برای هر فصل می‌توان یک محصول را خشک کرد. مثلاً در تابستان میوه و در زمستان سبزی امکان خشک کردن دارد. با انجام این فعالیت نیروی کار دائماً مشغول به فعالیت است.

من در فروش این دستگاه‌ها نگاه حمایتی دارم و سعی می‌کنم پایین‌ترین قیمت را از افراد دریافت کنم و تا جایی که امکان دارد حمایت از کارجویان را ادامه می‌دهم تا مستقل شوند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up