نقش ویژه مصلای یاسوج در کارهای فرهنگی، آموزشی و محرومیت‌زدایی
نقش ویژه مصلای یاسوج در کارهای فرهنگی، آموزشی و محرومیت‌زدایی
عرصه: خدمات اجتماعی

مساجد و مصلی‌ها به دلیل داشتن پشتوانه‌ای فرهنگی و مذهبی، جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارند و انجام کارهای محرومیت‌زدایی، آموزش، ساخت و ساز و.. که توسط پایگاه‌های بسیج و اعضای قرارگاه‌های جهادی از طریق این اماکن مذهبی انجام می‌شود، بازخورد و تاثیر گسترده‌ای در میان مردم دارد.

 

امیر مردانی اهل شهرستان یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: فعالیت‌های ما شامل جنبه‌های فرهنگی، آموزشی، محرومیت‌زدایی و.. از طریق مصلای یاسوج است؛ از این رو برای بهبود کیفیت کارها و در راستای ارتقاء سطح فعالیت‌ها، چند هیئت اندیشه‌ورز را جمع کردیم و از ظرفیت‌ تشکل‌های استان استفاده شد؛ از این رو از هیئت‌های جوانان، اساتید دانشگاه، مسئولین فرهنگی و نهادها و هیئات مذهبی و مساجد دعوت شد تا با حضور آنها، هم‌اندیشی و محور حرکت ما مشخص شود.

وی افزود: در وهله بعد، اقدام به تاسیس دو سایت کردیم و این سایت‌ها مربوط به فعالیت‌های ما بود و تمام اخبار مربوط به فعالیت در حوزه‌های مختلف را در این سایت‌ها بارگذاری کردیم و در راستای این امر موفق شدیم ۲۲ سایت دیگر از سایر شهرستان‌های استان را جمع کرده و اخبار خود را به آن‌ها انتقال دهیم.

وی عنوان کرد: محور سوم فعالیت‌های ما، تیم تولید محتوا بود. از این رو چندین نفر از اعضای سراج را دعوت کردیم تا با حضور و آموزش به دیگر اعضا، تیم تولید محتوای ما کامل شده و ۱۲ نوجوان در این زمینه آموزش دیده و مشغول کار شدند.

 

دعوت از قاریان و موذّنین استان در نماز جمعه

مردانی خاطرنشان کرد: توانستیم قریب به ۷۰ نفر از موذنین و قاریان یاسوج را جمع کرده و از حضور این افراد در نماز جمعه یاسوج استفاده کنیم و قرائت و اذان‌گویی آنها باعث مطرح شدن آن‌ها شد؛ در مثالی مشابه، نونهال یتیم و کم‌ سن و سال از روستایی در یاسوج آمد و اجرا کرد و توسط امام جمعه یاسوج تقدیر شد و هفته به هفته این کار انجام شد و در آینده ممکن است همین اقدام، مسیر زندگی این کودک را تغییر دهد.

وی با اشاره به اقدامات محرومیت‌زدایی در یاسوج گفت: رویش سلیمانی‌ها طرحی برای جذب بچه‌های بدسرپرست به سمت مصلی و مساجد است و این افراد عمدتا جزء خانواده‌های محروم و بچه‌های کار هستند و ما با شناسایی این افراد از طریق تیم تحقیقات، این بچه‌ها را در قرارگاه به کار می‌گیریم و تلاش برای حل مشکلات آنها انجام می‌شود.

مردانی بیان کرد: در کارهای آموزشی نیز فعال بودیم و نخبه‌های فرهنگی و علمی یاسوج شناسایی شدند و برای آموزش دادن به بچه‌ها یا بزرگسالان در مباحث علمی و فنی و حرفه‌ای روی کار آمدند؛ همچنین آموزش‌‌های انجام یافته توسط بانوان در مناطق محروم انجام یافته و دوخت لباس و فروش آن در محل مصلی انجام می‌شود و این بانوان، هر جمعه در فضایی که مقرر شده، محصولات تولیدی خود را به فروش می‌رسانند و از محل سود آن، کارهای موثر فرهنگی در دیگر حوزه‌ها انجام می‌شود.

keyboard_arrow_up