نبود امکانات معیشتی و گسترش بیکاری، اصلی‌ترین دلایل مهاجرت از شهرستان‌ها
نبود امکانات معیشتی و گسترش بیکاری، اصلی‌ترین دلایل مهاجرت از شهرستان‌ها
عرصه: خدمات اجتماعی

مهاجرت از منطقه مسکونی، به دلیل نبود امکانات معیشتی و تضعیف و گستردگی بیکاری و درآمد نامناسب، پدیده مهاجرت از شهرستان‌ها را به وجود آورده که همین مسئله می‌تواند عواقب سختی برای شهر‌های مبدا و مقصد داشته باشد.

 

مهدی حسنی اهل شهرستان کوثر واقع در استان اردبیل است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار داشت: شهرستان کوثر با جمعیت ۶۰ هزار نفر تبدیل به شهرستان شد اما اکنون به دلیل مهاجرت در اثر نبود شغل و امکانات مناسب معیشتی، جمعیت به ۱۳ هزار نفر تبدیل شده که این کوچ می‌تواند در آینده برای شهرستان و این منطقه، عواقبی داشته باشد.

وی افزود: شغل تمام مردم کوثر کشاورزی و باغداری است و محصولات گردو و زردآلو و گلابی کشت می‌شود و امرار معاش از این طریق صورت می‌گیرد و کشاورزی به صورت دیمی است؛ یعنی یک سال کشت می‌شود و یک سال دیم انجام می‌شود و به همین دلیل مردم از لحاظ درآمد با محرومیت مواجه هستند.

حسنی عنوان کرد: سد نیمه تمام کوثر، در زمان آیت‌الله رفسنجانی کلنگ‌زنی شد ولی تا کنون بهره‌برداری نرسیده؛ لذا استفاده از این ظرفیت می‌تواند برای منطقه مفید واقع شده و مهاجرت معکوس را به دلیل افزایش اشتغال ناشی از ظرفیت سد به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش آمار طلاق و بیکاری از جمله معضلات فرهنگی این شهرستان هستند و افزایش مهاجرت باعث شده برخی از مناطق خالی از سکنه باشند که همین مسئله می‌تواند خطرات اجتماعی و افزایش جرم را در این مناطق بالا ببرد.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری شهرستان کوثر گفت: کوثر از لحاظ گردشگری محیطی زیبا و گردشگرپذیر دارد اما به دلیل عدم وجود امکانات، این ظرفیت بلااستفاده مانده است؛ برای مثال احداث پل گردشگری شیشه‌ای در شهرستان‌های هیر و مشکین‌شهر در مناطق خشک احداث شده اما در کوثر با وجود مراتع سبز، احداث این پل می‌توانست زیبایی بیشتری به وجود آورد.

وی بیان کرد: حضور بنیاد برکت و بنیاد علوی از زمان شیوع ویروس کرونا، با توزیع بسته‌های معیشتی و کمک‌های عمرانی انجام یافت اما در بحث اقدامات فرهنگی، حرکتی انجام نیافته است.

keyboard_arrow_up