معتادان ترکیه را هم درمان می‌کنیم
معتادان ترکیه را هم درمان می‌کنیم
عرصه: خدمات اجتماعی, کسب و کار

ما معتقدیم اشتباه نکردن ستودنی نیست، در اشتباه نماندن ستودنی است.

من «مهدی اسکندری» متولد سال ۱۳۵۰ با تحصیلات دیپلم هستم. هجده سال است که خدمتگزار مرکز اقامتی معتادان گلستان شهر مراغه هستم. این مرکز از سال ۱۳۸۳ با همکاری شورای شهر و شهرداری وقت ساخته شد. پیش‌از آن اینجا یک باغ بود که در طول زمان و با کوشش افرادی که در اینجا پذیرش شده و هر یک حرفه‌ای بلد بودند، تکمیل و مرمت شد.

مرکز گلستان یک پایگاه سم‌زدایی از انواع و اقسام مواد مخدر است. کسانی که اعتیاد به مواد مخدر یا محرک دارند به صورت داوطلبانه در اینجا بستری می‌شوند و یک تا سه ماه به صورت شبانه روزی تحت درمان قرار می‌گیرند. بخشی از ورودی‌های ما هم معتادان متجاهری هستند که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند. اینجا هیچگونه قرص و دارویی به معتادان داده نمی‌شود. درمان ما به صورت ایمان مدار و پرهیزمدار است. معتقدیم اگر فرد معتاد بتواند از هرگونه وابستگی به مواد مخدر قرص‌و… خلاص شود، درمان او به نتیجه رسیده و می‌تواند به صورت دائمی ترک کند. ویژگی روش درمانی ما این است که مراحل درمانی صرفاً خوردن و خوابیدن نیست. در اینجا جلسات متعددی برگزار می‌شود. مثل جلسات بهبودی و شناخت بیماری اعتیاد و شناخت مهارت‌های زندگی که توسط روانشناس یا افردی که تجربی پاکی و بهبودی دارند برای افراد تازه وارد انجام می‌گیرد. بعد از رهایی از اینجا و بعد از اینکه سم زدایی کامل شد افراد وارد جامعه می‌شوند. در آنجا ما جلساتی داریم که ادامه بهبودی در آن صورت می‌گیرد. هر روز یک ساعت و نیم کسانی که سم زدایی شده‌اند باید در این جلسات شرکت کنند تا بتوانند برای همیشه از مصرف مواد مخدر دور بمانند.

در این موسسه بخشی داریم که بعد از ترخیص، حال و احوال و اشتغال و نحوه بهبودی افراد پیگیری می‌شود و می‌توانند به صورت رایگان از مشاورین و پزشکان مرکز بهره ببرند. ما سعی کردیم که رویکردمان در جهت بهبودی افراد و اشتغال‌زایی باشد هرچند تا زمانی که بچه‌ها به پاکی کامل نرسیده‌اند جامعه آنها را قبول نمی‌کند زیرا جامعه به بچه‌های بهبود یافته اعتماد ندارند. اصطلاحا می‌گوییم که در پیشانی آنها سوء سابقه حک شده است اما ما معتقدیم اشتباه نکردن ستودنی نیست، در اشتباه نماندن ستودنی است. یک نفر اشتباه می‌کند اما نمی‌خواهد در اشتباه خود غرق شود. ما سعی می‌کنیم بالاخره تغییر را در بچه‌ها ایجاد بکنیم ولی به جامعه هم حق می‌دهیم که نتوانند به فرد معتاد اعتماد کنند.

اعضای قدیمی و کسانی که بالای پنج سال پاکی دارند را به کسب و کار‌ها معرفی می‌کنیم. برای این فاصله زمانی یعنی از زمانی که سم زدایی انجام می‌شود تا جایی که اعتمادسازی می‌کنیم؛ برای اشتغال افراد برنامه‌ریزی داریم تا در کارگاه‌های ما مشغول به کار شوند. در پنج سال اخیر کارگاه تولید فنس توری، قالیبافی، تولید قطعات بتنی، تعمیرگاه خودرو و قطعه شویی را برای مددجویان مرد فراهم کرده‌ایم. در بخش بانوان هم کارگاه خیاطی، قالیبافی، تولید قارچ‌و…. را راه‌اندازی نموده‌ایم. حداقل پنجاه نفر به طور مستقیم در این کارگاه‌ها کار کرده و حقوق می‌گیرند. به صورت غیر مستقیم هم پنجاه تا شصت نفر با ما همکاری دارند.

از افرادی که در اینجا پذیرش شده‌اند فرزندان طلاق بودند یا کسانی که همسر خود را طلاق داده و بعد معتاد شده بودند. مددکاران خانواده ما بعد از اثبات اینکه رهجو تمایل به پاک ماندن دارد و دیگر نمی‌خواهد مصرف کند، جلسات خود را ادامه داده و سعی می‌کند بین خانواده‌ها ارتباط برقرار کند. خیلی از این تلاش‌ها منجر به آشتی شده و افراد بهبود یافته توانسته‌اند به آغوش گرم خانواده بازگردند.

کار کردن در این مرکز نیازمند عشق و تعهد قلبی نسبت به دیگران است. مراکزی هستند که به عنوان درآمد به این مسئله نگاه می‌کنند ولی ما می‌گوییم با خدا معامله کرده‌ایم و هیچ منتی بر سر کسی نداریم تعهد قلبی ما این بوده که به هم‌درد خودمان خدمت کنیم و از این کار عشق بلاعوض می‌گیریم. اینجا 30 نفر نیرو داریم که مقید به زمان نبوده و شبانه روزی کار بچه‌ها را انجام می‌دهند. همیشه مثل سرباز آماده خدمت هستند. این شکل از کار است که می‌تواند کمپ‌ها را سرپا نگه دارد. ما ادعایی نداریم ولی این مرکز به عنوان نمونه همه جا مطرح است. یک سوم افرادی که اینجا مراجعه می‌کنند غیربوومی هستند. از تهران و مراکز استان‌ها و شمال و غرب کشور و حتی از کشور ترکیه معتاد پذیرش کرده‌ایم. این افراد با مطالعه نظرات دیگران درباره مرکز ما در اینترنت به اینجا مراجعه می‌کنند چون از نظر رفاهی استاندارد بالایی داریم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up