مطالبه‌گران محله خودشان آستین‌ها را بالا زدند
مطالبه‌گران محله خودشان آستین‌ها را بالا زدند
عرصه: خدمات اجتماعی, خیریه

مادران حضور یافتند و پیگیری کردند که الان فرزندان ما برای تحصیل، سه محله دورتر از محلۀ خودمان می­‌روند. امنیت روانی و جانی آنها در خطر است. زمین مخروبه­‌ای که متعلق به آموزش و پرورش بود و سالها محل تجمع معتادان شده بود و زباله­‌ها را در آن جمع می­‌کردند مسجد پیگیری کرد و ساخت مدرسه خوشبختانه آغاز شده است.

من عادل احمدزاده، 29 ساله، دارای تحصیلات کارشناسی مدیریت و مسئول خیریۀ امام زمان (عج) و شهید عبدالرضا انگالی شهر برازجان استان بوشهر هستم.

محلۀ ما با توجه به اینکه بافت قدیمی شهر است و اکثرا کسانی که در محله حضور دارند از افراد کم برخوردار هستند. یعنی علی­رغم اینکه استعدادهای مختلفی در محله هست؛ به علت عدم توجه مسئولین و یا حمایت غیراصولی مهجور مانده‌است.

ما کار را با مطالبه­‌گری شروع کردیم. جمعی از دانشجویان و طلّاب جمع شدند و پویشی به نام 4848 را راه انداختیم . مسئولین را به 48 مسجد شهر آوردیم و برای حل مشکلات از آنها تعهد می­‌گرفتیم. الحمدلله این حرکت امیدی را به داخل محله آورد. شاید قبل از این مردم یک دیدگاهی داشتند و مشکلاتشان را  مثلاً در شکل محله و فقط در حد یک آسفالت و جمع­‌آوری زباله می­دانستند. ما به مردم گفتیم باید دنبال مشکلات اساسی‌­تر باشیم تا فرزندانمان در یک محیط بهتری رشد کنند. اگر سرانۀ ورزشی و فرهنگی، بهداشتی و آموزشی با سایر مناطق کشور یکسان شود، خروجی آن انسان­‌هایی خواهد بود که ظرفیت­ و استعدادهایشان شکوفا خواهد شد. اگر اعتیاد و فروش مواد مخدر رخت ببندد، زندگی باکیفیت­‌تری در محله جاری می­‌شود.

قهرمان­‌های ملی از دل این محله بیرون آمده مانند محمد دانشگر در فوتبال، پورامینی هندبالیست ملی. بنابراین؛ ظرفیت رشد اجتماعی وجود دارد . الحمدلله مردم خود پای کار آمدند و یک­سری از مشکلات را سعی کردیم، حل شود. مثل آن بحث کمبود سرانۀ ورزشی که وجود داشت که کمتر از 10 ماه برطرف شد یا شهرداری مجاب شد یک مرکز فرهنگی در محله احداث کند و در بحث کمبود سرانۀ آموزشی ما با توجه به جمعیت محله که 25 هزار نفر است در مقطع دبیرستان دختران مشکل وجود داشت. مادران حضور یافتند و پیگیری کردند که الان فرزندان ما برای تحصیل، سه محله دورتر از محلۀ خودمان می­روند. امنیت روانی و جانی آنها در خطر است. زمین مخروبه‌­ای که متعلق به آموزش و پرورش بود و سال‌ها محل تجمع معتادان شده بود و زباله‌­ها را در آن جمع می­کردند، مسجد پیگیری کرد و ساخت مدرسه خوشبختانه آغاز شده است.

ما روزی که مطالبه­‌گری خود را شروع کردیم گفتند: که این‌ها به سرانجام نم‌ی­رسد و شما گرم هستید. دو روز می­‌آیید به سمت ما و بعد رهایمان می­ک‌نید و می­‌روید. اما الان مسئولین را مستقیم با مشکلات درگیر کرده­‌ایم.

یکی دیگر از مشکلات محلۀ ما رودخانه­‌های فصلی بود که کل آب باران به محروم‌ترین نقطۀ شهر سرازیر می­شد و خانه­‌های مردم مستضعف، هرسال به زیر گِل و لای و آب می­‌رفتند. هر بار می­‌رفتیم خانه‌­های آنها را پاکسازی می­‌کردیم و وسایل آنها را تأمین می­‌کردیم. ولی سال بعد دوباره همین اتفاق تکرار می­شد. یک خانه شاید تا سه بار زیر گِل و لای و آب فرو رفته بود. با پیگیری و تلاش مردم محله دیوار حفاظتی در عرض 10 ماه ساخته شد تا این مشکل تکرار نشود.

بعضی از مواقع نشان می­‌دهد چون مردم خود پیگیر کارشان نیستند؛ کسی نیز کاری برای آن‌ها انجام نمی‌­دهد. ما می‌­خواستیم مردم متوجه این موضوع باشند که وقتی آنها در صحنه حضور داشته باشند مثل اول انقلاب با وجود کمبودها و مشکلات اقتصادی مسائل قابل حل است.

با توجه به اینکه محلۀ ما کم برخوردار است کل شهر، بسته­‌های معیشتی را برای تقسیم به محلۀ ما می­‌آوردند یک بی‌­نظمی خیلی وحشتناکی به وجود می­‌آمد. یک خانواده 10 بسته به آن می‌­رسید ولی یک خانواده هیچ سهمی از این بسته­‌های معیشتی نم‌ی­برد. ما آمدیم محله را به 4 پهنا تقسیم‌بندی کردیم و برای هر کدام یک مسئول گذاشتیم تا هم بسته­‌های معیشتی خودمان و هم آن‌هایی که خیریه­‌های دیگر می­‌خواهند توزیع کنند و این پروژه صورت عادلانه­‌ای به خود بگیرد.

من می­‌گویم تا الان هیچ کاری را نکرده‌­ایم با توجه به ظرفیتی که خود محله دارد و کمبودهایی که دارد بعضی مواقع با دوستان می‌نشینیم و صحبت می­‌کنیم و می­‌گوییم که این یک حرکت و یک پلۀ اولی بود برای رفع مشکلات مردم. الان دنبال این هستیم که بگردیم دوستانی که در شهرهای دیگر چنین مشکلاتی را اصلاح کردند را پیدا کنیم و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. با حضور مردم و پله‌­پله و کارشناسی باید جلو برویم تا مشکلات کاهش یابد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up