مرگی که آغاز فعالیت خیریه شد
مرگی که آغاز فعالیت خیریه شد
عرصه: قرض الحسنه

صندوق قرض‌الحسنه ما از سال ۱۳۵۹ تاکنون حدود شصت و پنج هزار فقره وام پرداخت کرده است. زمانی مبالغ پرداختی صد هزار تومان بود و حالا سقف وام‌ها ده میلیون تومان شده است.

من «سلطانعلی هادی» متولد سال ۱۳۲۸ و مسوول فعلی خیریه دارالایتام صاحب الزمان(عج) و صندوق قرض‌الحسنه مهدیه در شهر اسد آباد همدان هستم.

فعالیت در امور خیریه را از پیش‌از انقلاب آغاز کردم. در آن زمان به صورت موردی به نیازمندان کمک می‌کردم. به مرور تصمیم گرفتم موسسه‌ای خیریه در اسدآباد ثبت و تاسیس کنم.

در سال ۱۳۸۳ یکی از اهالی اسد آباد که ساکن تهران بود، برای برگزاری مراسم ترحیم همسر متوفی‌اش به اسدآباد آمد. او در مقاطع مختلف بابت امور خیریه مبالغی را در اختیار من قرار داده بود. پس از برگزاری مراسم مبلغ ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد و گفت با این مبلغ به نیابت از همسر مرحومش موسسه‌ای خیریه تاسیس کنم. در آن مقطع «حسین جمالی زاده» امام جمعه اسد آباد بود. برای امور مربوط به ثبت موسسه خیریه از ایشان کمک خواستیم و از این مسیر امور قانونی موسسه پیش‌رفت و برای اداره بهتر کارها هیئت امنا شکل گرفت.

موسسه خیریه مهدیه از سال ۱۳۵۵ در همدان راه‌اندازی شده بود. ما هم به پیروی از این موسسه قدیمی نام حضرت صاحب الزمان(عج) را برای مجموعه جدیدمان انتخاب و برای اداره امور از آن‌ها کمک گرفتیم.

پس از آن مطابق با اساسنامه پیش‌رفتیم و هشتاد نفر عضو گرفتیم. در اساسنامه ذکر شده که موسسه می‌تواند به تعداد یاران امام زمان(عج) عضوگیری نماید. هر عضو در ابتدای عضویت مبلغ صد هزار تومان به حساب موسسه واریز می‌کرد که رقم مناسبی بود. قرار شد پس از فوت اعضا برایشان نماز و قرآن قرائت شود.

ما صد و پنجاه یتیم را تحت سرپرستی داریم و ماهیانه سی میلیون تومان به حساب آن‌ها واریز می‌کنیم. ارزاق نیز در اختیارشان قرار می‌دهیم. در زمان بازگشایی مدارس و عید نوروز دانش آموزان نیازمند را شناسایی کرده و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش کفش و لباس و لوازم التحریر برایشان تهیه می‌کنیم. امسال عید هزار و سیصد جفت کفش برای دانش آموزان نیازمند تهیه و به آن‌ها اهدا کردیم. در حوزه درمان سال ۱۴۰۱ حدود 550 میلیون تومان هزینه تامین دارو و درمان برای نیازمندان شد. مجموعا یک میلیارد و ششصد و چهل و سه میلیون تومان کمک‌های نقدی ما در این سال‌ به نیازمندان و ایتام بوده است.

صندوق قرض‌الحسنه ما هم از سال ۱۳۵۷ آغاز به کار کرده و در سال ۱۳۵۹ به ثبت رسیده است. این صندوق جزو مجموعه‌های فعال استان است و تا اردیبهشت امسال حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است.
صندوق خیر پایه اداره می‌شود. یعنی خیرین مبلغی را در صندوق می‌گذارند و از محل مسدودی آن به افرادی که معرفی می‌شوند وام پرداخت می‌گردد. کارمزد این وام‌ها نیز چهاردرصد است. صندوق قرض‌الحسنه ما از سال ۱۳۵۹ تاکنون حدود شصت و پنج هزار فقره وام پرداخت کرده است. زمانی مبالغ پرداختی صد هزار تومان بود و حالا سقف وام‌ها ده میلیون تومان شده است.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up