فرهنگ اشتباه چندهمسری، آوارگی و محرومیت را در این شهر افزایش داده است
فرهنگ اشتباه چندهمسری، آوارگی و محرومیت را در این شهر افزایش داده است
عرصه: خدمات اجتماعی

ایران کشوری پهناور و با مردمانی شامل فرهنگ‌های گوناگون است که در سرتاسر کشور پراکنده هستند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، زبان و قومیت‌های متفاوت دارند اما همه در زیر سایه کشور هستند. پراکندگی فرهنگی در برخی از مناطق کشور و آداب و رسوم حاکم در برخی نقاط از آن، ممکن است در عصر زندگی امروز مشکلاتی را به همراه داشته باشد و از این رو تلاش عده‌ای از افراد و گروه‌های جهادی در راستای اصلاح و مقابله با آن را می‌طلبد.

حسین درگی مسئول گروه جهادی بقیه‌الله واقع در شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: ۲۳ سال است که به عنوان عضو ارتش در خاش زندگی میکنم؛ از آنجا که به کارهای هیئتی و مذهبی علاقه داشتم، پس از نقل مکان به شهرستان خاش، از طریق مساجد و هیئات وارد کارهای جهادی شده و به مرور در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت کردیم.

وی افزود: متاسفانه در سیستان و بلوچستان بنا به فرهنگ چند همسری که وجود دارد، خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست زیادی وجود دارند که پدر خانواده آنها را رها کرده و کمک معیشتی به آنها نمی‌دهد و موجب آوارگی برخی خانواده‌ها شده و افراد نیازمند زیاد هستند. از این رو ورود ادارات و ارگان‌ها، محدودیت خاصی دارد و شرایط خاص خودشان را دارند؛ از این رو گروه‌های جهادی نقش مهمی ایفا می‌کنند و موسسات خیریه نیز در این بحث، پیش‌قدم می‌شوند.

وی عنوان کرد: به عنوان یک گروه جهادی فعال در این منطقه، در زمینه‌های ساخت‌و ساز و محرومیت‌زدایی کار کردیم و با کمک‌های موسسه‌های راه امام، سازمان بسیج سازندگی و موسسه‌های محسنین و بنیاد علوی همکاری داشتیم و توانستیم در زمینه‌های محرومیت‌زدایی و کمک‌رسانی به خانواده‌های محروم، نقشی سازنده ولو کوچک در این شهر داشته باشیم.

وی بیان کرد: شهرستان خاش شهری کوچک با حومه زیاد است و ۹۰ درصد ساکنان، بومیان اهل سنت هستند و ۱۰ درصد یا کمتر شیعه هستند و دو پادگان نظامی در آن واقع است؛ همچنین این شهر از لحاظ مذهبی در درجه بالایی قرار داشته و به شهر حافظان قرآن مشهور است.

keyboard_arrow_up