روستا بانک
روستا بانک
عرصه: خیریه, قرض الحسنه

حدود 5 سال است که با تشویق بسیج سازندگی صندوق­‌های قرض‌­الحسنه را در منطقه راه اندازی کرده‌­ایم. ما مردم را کم کم جذب کردیم. و اول با سه گروه بیست نفره کار شروع شد. در حال حاضر 60 گروه داریم که 1200 نفر را شامل شده است.

من صدیقه رحماندوست متولد 1362 دارای تحصیلات حوزوی و مسئول مرکز نیکوکاری و صندوق­‌های قرض‌­الحسنۀ اشتغال‌زایی فاطمة­الزهرا(س) روستای جاه­سوارآغا شهرستان بختگان هستم.

بعد از تحصیل به روستا برگشتم اما روستا دیگر همان روستای گذشته نبود. تأثیر فضای مجازی و ماهواره تا عمق روستا قابل مشاهده بود. اسم بسیجی می­‌آوردم حتی مرا تهدید می­‌کردند. به هر زحمتی که بود پایگاه بسیج خواهران را راه‌اندازی کردم. کارها شروع شد و اول به صورت خود جوش کمک­‌هایی را جمع‌آوری می­‌کردیم و بین نیازمندان توزیع می­‌کردیم. از طرف کمیتۀ امداد امام خمینی آمدند و گفتند: با این کارهایی که انجام می­‌دهید می­‌توانید مرکز خودتان را راه اندازی کنید. ازسال 1400 با تأسیس مرکز نیکوکاری تحت نظر کمیتۀ امداد فعالیت می­‌کنیم.

مددجویان از روستای خودمان و روستاهای اطراف هستند. ما پرداخت ثابت ماهیانۀ نداریم. هر ماه هرچه در توانمان باشد و مردم و خیرین کمک کنند و با توجه به نیاز مددجویان وحتی مردم عادی که تحت پوشش نیستند اما به علت مشکلات اقتصادی کشور دچار چالش شده­‌اند؛ کمک می­‌کنیم. اگر کسی بیماری داشته باشد یا کار ضروری اتفاق بیافتد یا جهیزیه‌­ای نیاز داشته باشد؛ اقدام می­‌کنیم.

اعضای هیأت امنای مرکز نیکوکاری همان بچه­‌های انقلابی و پایگاهی و بچه­‌های صندوق خودمان هستند. در حال حاضر خودم مسئول اجرایی مرکز هستم و 3-4 نفری را که دوست داشتند کارهای جهادی انجام دهند را انتخاب کردم. ما کلاً خانم هستیم . آقایان هم عضو هستند اما دست­‌اندرکاران فقط خواهران هستند که باهم راحت باشیم. آقایان در روستای ما بیشتر در معدن کار می­‌کنند و برای چنین کارهایی وقت ندارند. تنها آقا، برادرم هست که توسط شورا و دهیاری تأیید شده‌­اند که خودم چون از محارم بودند برای رفت و آمد راحت بودم. دفتر خیریّه هم در مغازه‌­ای که برای خودم بوده مستقر است.

حدود 5 سال است که با تشویق بسیج سازندگی صندوق­‌های قرض­‌الحسنه را در منطقه راه‌اندازی کرده‌­ایم. ما مردم را کم‌کم جذب کردیم. و اول با سه گروه بیست نفره کار شروع شد. در حال حاضر 60 گروه داریم که 1200 نفر را شامل شده‌است. وام­‌ها در آغاز پنج میلیونی و ده میلیونی بود ولی الان تا بیست میلیون تومان پرداخت می­‌کنیم و هر ما بین بیست تا بیست و پنج نفر وام می‌گیرند.  اندوخته­‌ی مردم در صندوق، حدود 90 میلیون تومان است که ما توانسته­‌ایم از صندوق کار آفرینی و سایر مراکز هم منابعی را تهیه کنیم و مرتباً وام به مردم پرداخت کنیم. اینجا چون شغل مردم دامداری، کشاورزی و باغداری است خیلی از خانم­‌ها هم در منزل شغلی را راه انداخته­‌اند. از شیرینی خانگی گرفته تا صنایع دستی و خیاطی و فرش دستبافت که در پوشش هزینه­‌های زندگی با توجه به خشکسالی منطقه خیلی مؤثر بوده است.

 

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up