رفع نواقص بومی منطقه با عملی ساختن شعار جهاد تبیین
رفع نواقص بومی منطقه با عملی ساختن شعار جهاد تبیین
عرصه: خدمات اجتماعی

هر منطقه از کشور با توجه به بافت تاریخی و جغرافیایی خود، ممکن است با مشکلات خاصی در زمینه‌های محرومیت، فقر و نبود امکانات مواجه باشد و در این راستا توجه به ضعف منطقه و جبران کاستی‌های آن، تنها با اقدامات موثر و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری امکان‌پذیر است.

ایوب رضایی اهل شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان است. وی در گفت وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: فعالیت‌های اجتماعی خود را در قالب گروه هنری میران شروع کردیم و به تولید آثار ادبی نمایشی پرداختیم اما سال به سال به دلیل تغییر رویکرد جامعه، فعالیت‌های ما نیز دچار تغییر شد‌؛ همچنین توزیع بسته‌های معیشتی و اهدای غذای گرم در مناطق محروم، از جمله کارهای اولیه در شروع فعالیت‌های ما بود و امروزه با تحولات بسیاری مواجه هستیم.

وی افزود: امروزه در استان‌های مرزی، شاهد بروز برخی معضلات و مشکلات در حیطه‌های فرهنگ و اشتغال هستیم که نیاز بر اقدام موثر برای جلوگیری از گسترش این پدیده‌های اجتماعی، شدیدا ملموس است؛ مشکلاتی نظیر تهاجم‌فرهنگی از طریق رسانه‌های خارجی به وسیله ماهواره و پدیده‌ قاچاق که ریشه در اقتصاد کشور انداخته و به مشکلی جدی تبدیل شده است.

رضایی عنوان کرد: اعضای گروه‌جهادی ما عمدتا از بچه های دانشجوی مقیم کردستان تشکیل یافته‌اند که در دانشگاه تبریز و در رشته‌های مختلف مهندسی، علوم انسانی و‌.. درس خوانده بودند و از این رو با شروع کارهای جهادی از توزیع غذا و بسته‌های معیشتی، به کارهای عمرانی و سازندگی روی آوردیم و به تبع نیازهایی که احساس می‌شد، به سمت کارهای محرومیت‌زدایی رفتیم.

تامین بازار کار و فروش محصولات تولیدکنندگان

عضو گروه‌جهادی شهرستان دیواندره گفت: تعدادی کارگاه تولید فرش و قالی در دیواندره غیرفعال بودند که به دلیل نبود تجهیزات، مواد اولیه و نداشتن بازار فروش در حالت رکود بودند؛ از این‌رو تبریز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت به شمار می‌رود؛ پس به سبب ارتباط خوبی که از زمان دانشجویی در تبریز داشتیم، موفق شدیم با چندین تاجر فرش در مورد شرایط تولید و فروش فرش اطلاعاتی حاصل کنیم و با اقداماتی که صورت گرفت، مواد اولیه و مورد نیاز را به شهر خود آوردیم و تولید فرش و قالی توسط کارگاه‌های ما انجام شد و فروش آن را به تولیدکننده فرش در تبریز که حامی این کار بود، واگذار کردیم و این یک رابطه دوسویه و موفق بود.

لزوم اجرای جهاد تبیین برای جلوگیری از معضلات فرهنگی و اجتماعی

رضایی، نقش گروه‌های جهادی در فرهنگ‌سازی صحیح افراد جامعه را مهم دانسته و تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم اعضای گروه‌های جهادی در دیواندره، آگاه‌سازی و ایجاد فرهنگ سازنده مثبت در یکی از روستاهای منطقه بود؛ مسیر رودخانه قزل اوزن به عنوان رود تاثیرگذار در استفاده و آبیاری کشاورزی و شرب منطقه، از مسیر این روستا می‌گذشت و سپس به روستاهای دیگر می‌رسید؛ مردم این روستا به دلیل عدم‌آگاهی و نبود فضای مناسب، فضولات حیوانی را در مسیر این رود ریخته و باعث ایجاد آلودگی در امتداد مسیر رود می‌شدند که این کار با اقدام مثبت اعضای گروه برطرف شد و توانستیم راهکار مناسبی هم در شیوه معیشت روستاییان ایجاد کنیم و هم با بهره از فضولات برای این افراد درآمد ایجاد کنیم.

وی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اصل برای رسیدن به اهداف مهم و تعالی مسیر درست، لزوم اجرای جهاد تبیین برای جلوگیری از معضلات فرهنگی و اجتماعی است؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها به این نکته تاکید کرده و انجام آن را برای تمامی ما الزامی دانسته‌اند؛ پس تمامی اعضای گروهان‌جهادی باید این اصل را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up