رشد و پیشرفت مناطق بومی با آگاهی اقتصادی و شناسایی فرصت‌ها
رشد و پیشرفت مناطق بومی با آگاهی اقتصادی و شناسایی فرصت‌ها
عرصه: کشاورزی

علم و آگاهی از فرصت‌های مناطق روستایی و شناسایی ظرفیت‌های موجود در امور کشاورزی و پرورش گیاهان دارویی، زمینه‌ساز ایجاد تحول در زیربنای اقتصادی مردم روستا می‌شود؛ این را یک طلبه بسیجی در مشهد می‌گوید.

مرتضایی، طلبه بسیجی و محصل حوزه‌علمیه است. او در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم، مهم‌ترین عامل پیشرفت‌اقتصادی یک منطقه روستایی را شناسایی فرصت‌ها و آگاهی از پتانسیل منطقه عنوان کرد و گفت: یک سری شغل‌های یک میلیونی در ایران هستند که با کمترین هزینه ممکن می‌تواند بهترین نتیجه را به بار آورد؛ شغل‌هایی که نیاز به همّت و پشتکار دارد و در استانی مانند خراسان رضوی، این مهم با روی آوردن به بیابان‌ها و عرق‌گیری گیاهان، بهترین گزینه برای ایجاد یک شغل درآمدزا بود.

وی افزود: همین طرز فکر باعث شد تا با عده‌ای از دوستان، به جمع‌آوری گیاهان بپردازیم و این گیاهان را در کاشان به فروش برسانیم؛ اتفاقی که نتیجه داد و در طی چندین بار رفت‌و آمد، از آنجا که به عنوان صاحبِ این کار شناخته شده بودم، همان فرصت طلایی که انتظارش را هم نداشتم از راه رسید و در یکی از روزها، چندین تاجر ترکیه‌ای که برای یک بار پیاز خشک معطل بودند، با آگاهی از این مسئله آن بار را جور کردم و به اصفهان رساندم و در طی این کار، یک سود خوب نصیب من شد چون از پتانسیل‌ این کار باخبر بودم و در زمان مناسب از آن استفاده کردم.

اقتصاد بدون سرمایه نیاز اصلی جامعه ما است

مرتضایی، محصل حوزه علمیه و فعال عرصه اقتصادی، توجه به ظرفیت‌های منطقه زندگی هر شخص را اصلی‌ترین سرمایه او برای شروع یک کسب‌وکار معرفی کرده و توضیح داد: در عصر امروز ما شغل‌هایی نیاز داریم که با کمترین سرمایه اولیه ممکن، بیشترین بازدهی را داشته باشد و علاوه بر آن از صنایع تولیدی نیز حمایت کند؛ در مقطعی که محصولات کشاورزان با قیمت کمی به فروش می‌رسد و دلال‌ها در این کار بیشترین بهره را می‌برند، کشاورز مجبور است با قیمت پایین‌تر از قیمت محصول آن را به فروش برساند تا از خراب شدن آن جلوگیری کند؛ در شرایطی که کشور‌های همسایه عراق، ترکیه و.. نیز مرز‌های خود را بسته‌اند و هیچ صادراتی از این محصول انجام نمی‌شود، شناسایی صحیح و عاقلانه بازار هدف می‌تواند نجات‌بخش کشاورز باشد.

وی افزود: صنایع تولیدی مثل تولید مواد اولیه به چیپس، تا حد بسیاری از فاسد شدن محصول سردخانه‌ها جلوگیری می‌کند اما صنایع تبدیلی علاوه بر کارخانجات تولید چیپس، بهترین گزینه در برابر چشم کسانی است که می‌توانند با کمترین هزینه ممکن، شغلی با درآمد خوب راه بیاندازند.

وی عنوان کرد: تبدیل گیاهان دارویی و سبزیجات به سبزی‌های خشک و بازار هدف عطاری‌ها، به دست آوردن شیره‌خرما، تولید سرکه، فروش کاه و علوفه در فصل سرما و.. از دیگر ایده‌های پول‌ساز خوب با درآمد پایین است که در روستاهای محروم قابل انجام است و فقط نیاز به مقداری تفکر و یافتن بازار هدف دارد.

 

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up