درختان قرآنی بکاریم
درختان قرآنی بکاریم
عرصه: محیط زیست

ما با مسئولین شهری در شهرهای مختلف اصفهان وارد گفت و گو شدیم تا به جای کاشت درختان مضر و گیاهان سمی از درختان مثمراستفاده کنند که با استقبال برخی از آنها مواجه شده و تغییر ریل دادند اما بعضی­ها هم بهانه تراشی می­کنند و نمی­خواهند از چهار چوب گذشته خارج شوند.

cمن زیبا سادات موسوی دارای تحصیلات کارشناسی در رشته روانشناسی 52 ساله و مدیر گروه نجات محیط زیست اصفهان وچهار محال بختیاری هستم.

8-9 سال پیش با معرفی یکی از دوستان  با بانو مجتهده نجفی آشنا شدم ایشان از دل آیات قرآن طرح باغ­های قرآنی را استخراج کرده بودند و از منظر دینی و اسلامی به مساله محیط زیست نگاه میکردند. باهم تلفنی در ارتباط بودیم و  کم کم با آرا و اندیشه هایشان آشنا شدم و ایشان را دعوت کردیم به اصفهان و برنامه­های تبلیغ طرح ایشان را در اصفهان با برگزاری جلسات سخنرانی، برنامه­های رسانه­ای و دیدار با مسئولین شهری و فضای سبز فراهم کردیم. ایشان تصمیم به روشنگری و مطلع کردن مردم داشتند و می­خواستند کار مردمی جلو برود. بدین ترتیب ما این گروه را ایجاد کردیم و به صورت چهره به چهره و محل به محل و حضور در محافل و مجالس و سخنرانی آگاهی بخشی می کنیم.

اهداف ما دو بخش دارد یکی مخالفت با کاشت گیاهان موذی و غیرمثمر و تعویض آنها دومی ­کاشت گیاهان مثمر، خصوصا درختان مثمری که در قرآن به آن پرداخته شده است. از خانم مجتهده نجفی می­پرسیدم گل را که یک موجود زنده است. چگونه از بین ببریم؟ ایشان در این زمینه تعابیر زیبایی داشتند و می­گفتند در بین موجودات زنده هم یک بخش موجودات موذی هستند و در قرآن اشاره شده است به این که آنها را بکشید قبل از اینکه به شما زیان برسانند. موجوداتی مثل موش، سوسک، پشه اگر به شما نزدیک شوند شما آنها را نگهداری و پرورش و تکثیر نمی­کنید . در مورد گیاهان نیز همینطور است . بعضی گیاهان نه تنها فایده­ای برای ما ندارند بلکه سمی هستند. اکثر گیاهان زینتی ما سمی هستند و تحت سیاست­های استعماری ، مافیای واردات و تبلیغات توسعه پیدا کرده اند. مثل گیاه کاکتوس وپتوس و دفین باخیا و… ما اعضا را تشویق به کاشتن و نگهداری و تکثیر گیاهان مثمر می­کنیم. به هیچ عنوان کود و سم شیمیایی را تبلیغ نمی­کنیم بلکه تلاش می­کنیم راهکاری بیولوژیک و طبیعی را بر اساس تجربیات و پدران و پدربزرگان خود جمع آوری و در گروه به اشتراک بگذاریم.

ما با مسئولین شهری در شهرهای مختلف اصفهان وارد گفت و گو شدیم تا به جای کاشت درختان مضر و گیاهان سمی از درختان مثمراستفاده کنند که با استقبال برخی از آنها مواجه شده و تغییر ریل دادند اما بعضی­ها هم بهانه تراشی می­کنند و نمی­خواهند از چهار چوب گذشته خارج شوند. یکی دیگر از اقدامات ما مربوط به خشکاله است، زمانی بود که دام­های مولد آبستن را به کشتارگاه می­بردند و فیلم جزع فزع دامداران بلند بود که نهاده دامی نیست و به ما نمی­دهند. خشک کردن پوست میوه و استفاده از آنها برای کمپوست در طرح باغ قرآنی خانم نجفی بود و قبلا در فعالیتهای محیط زیستی جاهای گوناگون دیده بودم برای حذف شیرابه سمی میگویند پوست میوه و زباله­های تر را خشک کنید. چند هفته تمرکز گروه را به آموزش چگونگی خشک کردن زباله­های تر اختصاص دادیم و یک پویش جمع آوری خشکاله راه انداختیم و با کمک خود دامداران این طرح سامان و تداوم یافته است. حذف شیرابه سمی زباله و تامین خوراک دام یک تجربه­ی موفق و کاملا مردمی بود که هم حذف وابستگی به نهادهای دامی را در پی داشت و هم منجر به روحیه­ی همدلی و جلوگیری از اسراف و بهبود محیط زیست شد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up