داستان سیستان: معلم – مدرسه – جهاد ادامه دارد
داستان سیستان: معلم – مدرسه – جهاد ادامه دارد
عرصه: خدمات اجتماعی, خیریه

آسیب به بخش اقتصاد منطقه موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی هم شده است.از آنجایی که زنان کوشا و فعالی داریم باید کسب و کارهای خرد و خانگی را جهت افزایش تاب آوری مناطق روستایی گسترش بدهیم که این امر از برنامه‌های آینده گروه ما خواهد بود.

من مجید نصرتی ، متولد سال 1367 دارای تحصیلات کارشناسی، معلم و مسئول گروه جهادی پیروان ولایت شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان هستم. گروه جهادی ما از سال 1392 شروع به کار کرد. اول کار را من و دوستانم با جمع کردن پول‌هایمان و خرید لوازم­‌التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند شروع ­کردیم. کم­‌کم که همدلی و مشارکت بیشتر شد تبدیل به یک گروه جهادی شدیم . حالا دیگر شناخته‌شده‌تر شده بودیم و منابع و امکانات بیشتری بدست ما می‌رسید نیروهای‌مان هم به مرور زمان افزایش می­‌یافت و با گذشت زمان هم‌مسجدی­‌ها هم به میدان آمدند وهم‌افزایی ایجاد شد. با افزایش کمک­‌ها به ساخت خانه و تعمیر منازل و ساخت برای خانه‌­های محرومین را مدنظر قرار دادیم.

در گام نخست، خانواده‌ها را شناسایی و بررسی می­‌کنیم که چه نیازهایی دارند و اولویت آنها کدام است. اگر مشکل، معیشتی باشد و با دادن بسته­‌های غذایی حل ­شود، آن را انجام می­‌دهیم؛ اگر خانه‌­اش نیاز به تعمیر داشته باشد، بازسازی می­‌کنیم. درگیر اعتیاد باشد ولی انگیزه بازگشت به زندگی در او بوجود آمده باشد او را به کمپ ترک اعتیاد می­‌فرستیم.

در بحث مدارس علاوه­ بر ساخت مدارس از خیّرین برای تهیۀ کیف، کفش، مانتو، لوازم‌­التحریر هم استفاده می‌کنیم  و کمک‌­های آنها را جمع‌­آوری و توزیع می­‌کنیم. نهادها و ارگان­‌ها در منطقۀ ما فعال هستند و بنیاد علوی هم مدرسۀ 2 طبقه در منطقۀ ما احداث کرد. ولی ما از آنها کمک و بودجه نمی‌گیریم و کارمان کاملا به صورت مردمی جلو می‌رود.

در سیل سال 98 هم ستاد اجرایی کمک­‌های زیادی فرستاد اما الان 30 تا خانۀ نیمه کاره داریم که با کمک مردم، در حال ساخت آن هستیم. هر کاری که از دستمان بربیاید برای مردم می­‌کنیم؛ از پخت و توزیع غذای گرم تا نصب تانکر آب آشامیدنی که دِینِ خود را به مردم و انقلاب انجام داده باشیم.

مردم منطقۀ فنوج قبلاً در حوزۀ کشاورزی فعالیت زیادی داشتند و از این طریق امرار معاش می­‌کردند در اثرخشکسالی پی­‌در­پی جوان­‌ها برای کار به بندرعباس و شیراز مهاجرت می­‌کنند یا برای کشاورزی، به اطراف که هنوز آب دارند؛ می­‌روند. هرکس که توانایی انجام کار دارد، می­‌رود. این آسیب به بخش اقتصاد منطقه موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی هم شده است.از آنجایی که زنان کوشا و فعالی داریم باید کسب و کارهای خرد و خانگی را جهت افزایش تاب‌آوری مناطق روستایی گسترش بدهیم که این امر از برنامه‌های آینده گروه ما خواهد بود.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up