حکایت کودکان محرومی که با حمایت‌ دبیران خود، معلمان امروز شهر شدند
حکایت کودکان محرومی که با حمایت‌ دبیران خود، معلمان امروز شهر شدند
عرصه: خدمات اجتماعی

سیستان‌وبلوچستان یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور است و حتی مردم برخی شهرستان‌ها در این استان، از ابتدایی‌ترین امکانات معیشتی برخوردار نیستند؛ محرومیت در این شهرها، لطمه‌های سختی به کودکان و نسل آینده می‌زند اما اقدامات موثر دبیران، معلمان و دلسوزان نسل آینده، می‌تواند گوهران گران‌قدری از دل این محرومیت‌‌ها را به جامعه تقدیم کند.

 

محمد بلوچ، دبیر آموزش پرورش در استان سیستان و بلوچستان است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: شهر ما یکی از محروم‌ترین شهرهای کشور است که در مرزی‌ترین نقطه کشور قرار دارد و چندین ساعت با چابهار و هزار و ۸۰۰ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد؛ در این شهر هم محرومیت بسیار زیاد است و هم بلایای طبیعی نظیر سیل وارد روستاها می‌شود و تقریبا در همه فعالیت‌های مردمی، آثار محرومیت مشهود است‌

وی افزود: ما در سطح استان در مجموع ۳ کارخانه داریم و بحث اشتغال بسیار در وضعیت سختی قرار دارد. در سال ۱۳۷۰ از طریق شغل دبیری وارد کارهای جهادی در مناطق مختلف استان شدیم؛ به سیستم اداره کل عشایر روی آوردیم و هرکدام وظایف خاصی داشتیم.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۸۴ سعی کردیم چند گروه فیلم‌برداری نظیر ایران‌گرد را برای توصیف مناطق استان بیاوریم و با این کار توانستیم زیبا‌یی‌های منطقه را در قالب مستند برای همه نشان دهیم.

وی ادامه داد: آن زمان با اعطای بسته‌های آموزشی به مدارس بچه‌ها سعی در یاری‌رسانی به بچه‌ها را داشتیم و حتی در اقدامی کوچک و در محروم‌ترین مناطق، تنها با دادن یک توپ به بچه‌ها، خوشحالی زائد‌الوصفی بین دانش‌آموزان ایجاد می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق محروم از همان سال‌های نخست دبیری؛ یک مدرسه تاسیس شد و تا امروز ۲۰ مدرسه دیگر نیز به همت خیرین تاسیس شده و بیش از ۱۴۰ دانش‌آموز نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ لذا دانش‌آموزی که پدرش فوت کرده و مادرش سرپرست خانوار است را تحت پوشش قرار دادیم و تا زمانی که وارد دانشگاه شود تحت حمایت بود و بعد از آن نیز در قالب یک دبیر، در همین مناطق محروم به ما کمک می‌کند.

وی گفت: در سالهای گذشته، ماهانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان به این دانش‌آموزان به عنوان حقوق و مستمری پرداخت کردیم. دانش‌آموزانی بودند که برای مادرشان چرخ‌خیاطی تهیه کردیم و یا برایشان خانه ساختیم. ماحصل این اقدامات، قبول شدن این دانش‌آموزان در رشته دبیری تربیت معلم بود که امروزه خودشان نیز همان راه را ادامه می‌دهند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up