حمایت مستقیم از زنان سرپرست خانوار
حمایت مستقیم از زنان سرپرست خانوار
عرصه: خیریه, کسب و کار

گاهی افراد نیازمند به دلیل عدم دسترسی به امکانات اولیه شغلی مجبور هستند برای دیگران کار کنند و دستمزد اندکی بابت این کار می‌گیرند. ما در چنین مواقعی شرایطی را فراهم می‌کنیم که آن‌ها بتوانند برای خودشان کار کنند و از دسترنج خود بهره‌مند شوند.

من «هایده شریفی» متولد سال ۱۳۵۹ تحصیل کرده رشته مدیریت بازرگانی تا مقطع کارشناسی، کارمند دانشگاه کردستان و نایب رئیس مرکز نیکوکاری دانشگاه‌های کردستان هستم. این مرکز سال ۱۳۹۲با تلاش‌های استاد زکی زاده و همکاری سایر دانشگاهیان آغاز به کار کرد. ما به سه دسته از نیازمندان کمک می‌کنیم. دسته اول مددجویان تحت پوشش کمیته امداد هستند. پس از اخذ پرونده این افراد از کمیته امداد برای آن‌ها مددکار تعیین کردیم. این مددکارها به سراغ خانواده‌ها رفته و نیازمندی‌های آن‌ها را تعیین می‌کنند و هر نیازی که داشته باشند در قالب هم افزایی با کمیته امداد برطرف می‌کنند.

یک سری از مددجویان هم خود دانشجویان هستند که در دوران تحصیلی‌اشان مشکلی برایشان پیش‌آمده و یا دچار بیماری خاصی شده‌اند. ما آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم. یک سری از افراد هم تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند؛ مانند زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست که چهارده نفر را در مرکز ما شامل می‌شوند. ما برای آن‌ها شغل ایجاد می‌کنیم. آقای قادر زاده رییس دانشگاه کردستان جزو کارآفرین‌ها هستند. ما برای این خانم‌ها کلاس‌هایی را برگزار و در یک الی دو جلسه شرکت کنندگان در این کلاس‌ها توسط آقای قادر زاده راهنمایی می‌شوند. پس از آن با توجه به علاقه‌ای که هر یک از این شرکت کنندگان دارند و حرفه‌ای که بلد هستند وام و امکانات دریافت می‌کنند تا خوداشتغالی برایشان ایجاد شود. مثلا فردی مهارت قالیبافی داشت اما چون بودجه‌ای برای تامین مواد اولیه نداشت، مجبور بود برای دیگران کار کند و از این راه صرفا حق الزحمه ناچیزی دریافت می‌کرد که امور اولیه زندگی‌اش را تامین نمی‌کرد. ما به او کمک کردیم برای خودش دارقالی برپا کند و در منزل خودش مشغول به کار شود. چنین حمایت‌هایی را از مشاغلی مانند آرایشگری، خیاطی‌و… هم انجام دادیم.
مشارکت دانشجویان و اساتید

خیرین ما اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ و همچنین افرادی خارج از محیط دانشگاه هستند که به صورت موردی یا مستمر مبالغی را در اختیار مرکز نیکوکاری قرار می‌دهند. ادارات مختلف مانند: سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت‌و… هم بسته‌های معیشتی یا کمک‌های موردی به مرکز انجام می‌دهند. دانشجویان هم در امور مشارکت دارند. دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی برای کارهای اولیه مانند: پُر کردن و کشیدن دندان به مناطق محروم شهر می‌روند. دانشجویان رشته آموزش ابتدایی کلاس‌های تقویتی مددجویان را عهده‌دار هستند. فعالیت عمرانی و ساخت مسکن برای محرومان با مشارکت دانشجویان داشته‌ایم. همچنین برای آزادی زندانیان هم فعالیت‌هایی با کمک دانشجویان انجام شده است.

ما چند محله آسیب‌پذیر مثل عباس آباد، نایسر، کانی کوزله‌و… در شهر سنندج داریم که بیشتر افراد قشر ضعیف و محروم در آن ساکن هستند. محله نایسر به نام محله هفتاد و دو ملت نامیده می‌شود و از هر شهر و استانی پذیرای مردم بوده و هرکس هرجور می‌خواسته خانه‌اش را به صورتی غیرایمن ساخته است. هر مسوولی که به سنندج بیاید او را به این محله می‌برند تا از آن بازدید کند.

تمرکز ما در محله‌هایی مانند: کانی کوزله و عباس آباد است که مردم فقیر خود سنندج در آن‌ها زندگی می‌کنند.

برگزاری فعالیت‌های عمومی مانند اردوهای جهادی و ساماندهی کودکان کار را در مرحله نایسر هم انجام داده‌ایم.

بسیاری از مردهای سرپرست خانوار هستند که اگر به آن‌ها کمک کنیم مبلغ دریافتی را خرج اعتیاد خود می‌کنند و چیزی به زن و فرزندانشان نمی‌دهند و به همین دلیل کمک‌ها‌ی نقدی ما فقط به خانواده و همسران تعلق می‌گیرد.

 

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up