بیمه تکمیلی برای نیازمندان
بیمه تکمیلی برای نیازمندان
عرصه: خدمات اجتماعی, قرض الحسنه

گاهی مددجویان یک مرکز خیریه نیازهای خُرد و اندک مالی دارند که با پرداخت وام‌ رفع می‌شود. آن‌ها امکانی برای حضور در مسیر بانک و معرفی ضامن ندارند و به همین دلیل با ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در کنار دیگر فعالیت‌های خیریه این نیاز را از آن‌ها رفع می‌کنیم.

من «میثم کولیوند» متولد سال ۱۳۶۹ فارغ التحصیل رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد و مدیر موسسه مهرپویان اندیشه توانا شهر تویسرکان هستم. مرکز ما از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرده و با حضور چهار کارشناس در دفتر و ۱۰رابط روستایی به عنوان تسهیل‌گر فعالیت‌ می‌کند.

خدمات ما در حوزه اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی است. افراد معلول و زنان سرپرست خانوار را پوشش می‌دهیم و در سطح شهر و روستا خدمات پیشگیری ارائه می‌شود.

در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها در روستا‌ها برنامه آموزش و آگاه‌سازی داریم و با همکاری آموزش و پرورش در مدارس در حوزه پیشگیری از خودکشی و آموزش مهارت‌های زندگی فعال هستیم.

هزینه های ما شامل دو بخش است؛ بخشی که از طرف خیرین تامین می‌شود و بخشی که شامل کمک‌های دولتی است و از مسیر بهزیستی ارائه می‌گردد. تفاهم‌نامه ما با بهزیستی بر مبنای سودآوری و کسب درآمد نیست بلکه نوعی مشارکت مردمی برای حل مسائل مردم است. مثل بیمه تکمیلی که مددجو هزینه‌هایش را پرداخت می‌کند و با ارائه مدارک، هفتاد درصد هزینه پرداختی توسط ما عودت داده می‌شود. البته بسیاری از مددجوها که جزو دهک ۱ تا ۴ هستند و نمی‌توانند همان مبلغ سی‌درصد را پرداخت کنند با کمک و حمایت ما و همکاری خیرین و نهادهایی مانند سپاه پاسداران، مشکل مربوط به بیمه تکمیلی‌شان حل می‌شود.

در حوزه معلولان به اشتغال آن‌ها توجه ویژه داریم. اگر معلولی شغل داشته باشد بسیاری از مشکلات روحی و روانی‌اش حل می‌شود. در روستاها افراد معلول حس و حال بیرون آمدن از خانه را ندارند. ما با خانواده‌های این افراد صحبت و اقدام به فرهنگ‌سازی کردیم تا متوجه شوند که معلولیت عیب و عار نیست و باید بچه‌های معلول خود را به جامعه بیاورند تا با حضور آن‌ها در شهر روحیه‌شان بهتر شود.

تا الان توانسته‌ایم برای صد و بیست نفر وام چهار درصدی بگیریم با مبالغی بین 100 تا 150 میلیون تومان که در اختیار معلولان قرار گرفته و توانسته‌اند شغلی برای خودشان ایجاد کنند.

برای جلوگیری از هدر رفت تسهیلات و پایداری مشاغل، طرح استاد-شاگردی را اجرا کردیم که افراد با حضور نزد استادان آموزش ببینند و پس از اخذ مهارت با کمک بلاعوض بهزیستی و دریافت وام بتوانند در حوزه فعالیت خود موفق شوند. در این طرح ما به افراد مشاوره داده و با توجه به معلولیت شغلی را به او معرفی می‌کنیم که بتواند در آن به موفقیت دست پیدا کند.

ما در 103روستا فعالیت می‌کنیم. 350پرونده فعال در شهر و 1100پرونده در روستاها داریم که به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنیم. برنامه ما در حوزه اشتغال این است که به جای پرداخت وام‌های پراکنده، افراد را در قالب کارگاه‌های بیست نفره جمع کنیم تا بتوانند به شکل پایدار به مشاغل مورد علاقه خود بپردازند.

در بحث فرهنگی رابط‌هایی در مساجد و پایگاه‌ها داریم و در مراسم‌ها به موضوع‌هایی مانند پیشگیری از اعتیاد می‌پردازیم و این مباحث را برای مردم تشریح می‌کنیم. این آموزش‌ها در جاهایی مانند روستاها بسیار تاثیرگذار بوده است.

برای رفع نیازهای خُرد و اندک مالی مددجویان نیز اقداماتی را انجام می‌دهیم و با هدف جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی آن‌ها نزد بانک و نیاز به اخذ ضامن، خودمان یک صندوق قرض‌الحسنه راه‌اندازی کرده‌ایم که به صورت گروهی فعالیت می‌کند؛ بدین صورت که بهزیستی، آورده‌ای برای گروه‌ها پرداخت می‌کند و ماهیانه صد هزار تومان توسط افراد واریز می‌شود و میان افراد توافق می‌شود تا از مبلغ موجود در صندوق پنج میلیون تومان به هر فرد برای حل مشکلاتش پرداخت شود.

انگیزه ما از انجام این کارها معنوی است و اگر چنین انگیزه‌ای نباشد فعالیت ما قطعا تداوم نخواهد داشت. اگر طی هشت سال که در این مجموعه به کار خیر مشغول بودم به هر فعالیتی می‌پرداختم قطعا نتیجه مالی بیشتری برایم داشت اما در این حوزه متمرکز شدم و از این موضوع راضی هستم.

عایدی مالی ما از این حوزه بسیار محدود است و اگر در مورد حقوق و بیمه صحبت کنم خنده‌اتان می‌گیرد. همکاران ما تحصیل کرده و عمدتا دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند اما به عنوان مددکار با ماهی دو میلیون تومان و پانزده روز بیمه در ماه با ما همکاری می‌کنند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up