بعد از آباد کردن منطقه به سراغ اشتغال خواهیم رفت
بعد از آباد کردن منطقه به سراغ اشتغال خواهیم رفت
عرصه: خدمات اجتماعی

لاستیک‌هایی که مردم دور می‌اندازند را جمع‌آوری و با رنگ آمیزی تبدیل به گلدان می‌کنیم و حدود دویست تا سیصد هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

من «مجید عباسی» متولد ۱۳۵۵کارشناس علوم تربیتی و کارشناسی ارشد کشاورزی کارمند موسسه مصباح الهدی حسینیه اعظم زنجان و مسوول گروه جهادی محله سقاخانه ابهر هستم.

سقاخانه محله‌ای بود که هیچ کس حاضر به زندگی در آن نبود. فقط در زمان انتخابات مسوولان یاد این محله می‌افتادند و با حضور در آن رای جمع می‌کردند و می‌رفتند.

از سال ۱۳۹۵ گروهی جهادی تشکیل دادیم و کار را در سقاخانه شروع کردیم. هم اکنون پنجاه نفر عضو داریم که اکثر آن‌ها دانشجو و یا فارغ التحصیل هستند.

تمرکز ما بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و به صورت محله محوری فعالیت می‌کنیم. هدف ما کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله است. تغییر چهره محله یکی از برنامه‌های اصلی ما است.

در شروع کار اهالی می‌گفتند چهل سال است در این محل کاری انجام نشده، شما چطور می‌خواهید این کار را بکنید؟ همین مساله باعث شد وارد فعالیت‌های عمرانی شویم و با کمک شهرداری سه پارک در محله احداث کردیم. بعد که متوجه شدند ما می‌توانیم کار را به ثمر برسانیم امکانات بیشتری به ما اختصاص پیدا کرد و با استفاده از این امکانات خیابان‌های شهر را آسفالت کردیم و شش مدرسه را بازسازی کردیم. سه خانه را هم از صفر تا صد ساختیم و چهارخانه را هم بازسازی کردیم. در دوران کرونا هم با کمک خیرین و سپاه دو میلیارد تومان جمع‌آوری و میان نیازمندان منطقه توزیع کردیم.

برای اینکه بتوانیم درآمدزایی کنیم و خود اتکا شویم، گُل‌های فصلی که شهرداری هرس می‌کند و دور می‌اندازد را جمع‌آوری و در یک خانه شصت متری گلخانه درست کرده‌ایم. در این محل گیاهان را قلمه زده و کاشته و پس از شش ماه هر گیاه را دانه‌ای سی هزار تومان فروختیم. از این مبلغ پانزده هزار تومان آن هزینه و مابقی سود خالص بود.

لاستیک‌هایی که مردم دور می‌اندازند را جمع‌آوری و با رنگ آمیزی تبدیل به گلدان می‌کنیم و حدود دویست تا سیصد هزار تومان به فروش می‌رسانیم. از محل درآمد آن‌ها هزینه بازسازی مدرسه همان محل تامین می‌شود.

سال گذشته در زمینه اشتغال‌زایی به طور مستقیم ورود نکردیم. سعی ما این بود که حلقه وصل باشیم و از اقدامات و فعالیت‌های منطقه مانع زدایی کنیم. مثلا مرکز نیکوکاری می‌گوید من ده خانواده دارم که نیازمند شغل هستند. ما با یک تولیدی صحبت می‌کنیم تا نیروهایی که نیاز دارد را از مرکز ما جذب کند. البته مشکلات کارگاه‌ها را هم با پیگیری از مسوولان و دستگاه‌های دولتی رفع می‌کنیم. حالا که کارهای عمرانی محله به پایان رسیده می‌خواهیم بر روی اشتغال متمرکز شویم و یک واحد تولید قارچ احداث کنیم. مقدمات فروش و تامین وام آن هم فراهم شده که امیدواریم این اقدامات به ثمر برسد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up