برک بافی هنری که زندگی بانوان بخش مود را می‌چرخاند
برک بافی هنری که زندگی بانوان بخش مود را می‌چرخاند
عرصه: کسب و کار

مرضیه شاه‌آبادی، کارآفرین حوزه برک بافی، بخش مود شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی در گفتگو با سایت خبری مامردم، اظهار کرد: برک بافی پارچه‌هایی فاخر است که از کرک بز بدست می‌آید که از صفر تا صد کار شامل حلاجی، موکشی و ریسندگی که تبدیل به نخ می‌شود با دست انجام می‌شود.

وی افزود: این پارچه‌ها پر از خاصیت است و گرمای شفا بخشی دارد که مورد استفاده‌های متعددی قرار می‌گیرد.

کارآفرین حوزه برک بافی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ اولین کارآموز دوره برک بافی که در شهر مود برگزار شد، بودم و باتوجه به علاقه زیادم به پارچه بافی به سمت ایجاد کارگاه برک بافی بروم و با پشتکار موجود مربی شدم و هم سن و سال‌های خودم را از این طریق وارد کار برک بافی کردم.

شاه‌آبادی عنوان کرد: بعد از اینکه خودم آموزش دیدم به ۲۰ نفر از متقاضیان آموزش‌های لازم در خصوص برک بافی را ارائه دادم تا وارد بازار کار شوند.

وی گفت: تاکنون به ۶۰ نفر از جوانان منطقه این هنر زیبا را آموزش دادم و در قبال این آموزش صرفا هزینه مواد اولیه کار از شخص گرفته می‌شود و در ادامه برای شرکت کنندگان مدرک فنی حرفه‌ای اعطا می‌شود تا ضمن ورود به بازار کار می‌توانند از بنیاد برکت تسهیلات دریافت کنند.

کارآفرین حوزه برک بافی اذعان کرد: با توجه به گستردگی کار نیاز است برای هر کارگاه ۴ نیرو نیاز است که هر بخش را یک نیرو پیش ببرد و هر کارگاه در منزل شخصی می‌تواند فعال باشد و به نوعی کارخانگی است.

شاه‌آبادی یادآور شد: برای ۳۰ نفر از کارآموزان خودم کارآفرینی کردم و این افراد در منازل خودشان در حال انجام موکشی، رسیندگی و یا بافندگی پارچه هستند.

وی عنوان کرد: بازار فروش محصولات بیشتر برای توریست‌های خارجی که به منطقه می‌آیند است و یا کوهنوردان یا اهالی مناطق سردسیر عمده مشتریان این محصولات هستند.

کارآفرین حوزه برک بافی تشریح کرد: قالی شهر مود جهانی شده و تلاش می‌کنیم پارچه برک شهر مود نیز جهانی شود.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: علاوه بر بنده تعدادی از بانوان هنرمند و کارآفرین شهر نیز در حال ارائه آموزش به بانوان و توانمندی آن‌ها هستند و باهمکاری این بانوان که به عنوان سرشاخه هستند یک شرکت تعاونی و صندوق خرد بانوان تشکیل داده‌ایم تا از این طریق حمایت‌های لازم شامل وام قرض الحسنه از متقاضیان کار انجام شود.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up