اگر دنبال کار بروید، فایده و سود هم دنبال شما می‌آید
اگر دنبال کار بروید، فایده و سود هم دنبال شما می‌آید
عرصه: کسب و کار

در شرایط امروز کشور که از نظر تامین نهاده‌های دامی تحت فشار هستیم تولید تخم بلدرچین حائز اهمیت است.

من «رضا عزیزی سماکوش» متولد 1372 سطح 3 حوزه طلبه اهل استان مازندران شهرستان بابل بخش لاله آباد و روستای حمزه رضا و فعال حوزه کارآفرینی اجتماعی هستم.

از سال ۱۳۹۸ در کنار درس حوزه‌ای در قالب کارگاه نجاری و صنایع دستی کار را شروع کردم. هیچکس حاضر نبود حتی ساختن یک چهارپایه را به من آموزش بدهد و همه می‌گفتند حداقل یک سال باید برای من رایگان کار کنی تا آموزش بدهم یا اینکه چند میلیون تومان بدهی تا این کار را به شما یاد بدهم. روزی یک سفارش داشتم که کمی پیچیدگی داشت. بیست و چهار ساعت وقت داشتم. به سراغ مطالعه سایت‌های خارجی رفتم و با ترجمه مطالب آن‌ها توانستم آن کار را انجام بدهم. برای همین می‌گویم خدا وعده داده از تو حرکت از من برکت. در همین کار پرورش بلدرچین هم که امروز جز ۱۰ نفر اول کشور هستم؛ هم کسی حاضر به آموزش ما نبود و حتی اطلاعاتی برای گمراه کردن ما می‌دادند تا آسیب ببینیم. برای همین پله پله جلو آمدم، مطالعه کردم، عمل کردم و سپس گام بعدی را برداشتم.

در حال حاضر از طریق فضای مجازی به سه هزار طلبه در سراسر کشور به صورت رایگان آموزش می‌دهم. خیلی وقت‌ها به مساجد و حسینیه‌ها دعوت می‌شوم تا برای جوان‌ها صحبت کنم تا آن‌ها نیز در مسیر تولید قدم بردارند. به نوعی تبدیل به شتاب‌دهنده‌ای شده‌ام که افراد را رشد می‌دهم.

قراردادی با شرکت‌ها جهت تجهیزات داریم و این تجهیزات را تهیه و در اختیار کارجویان می‌گذاریم تا به صورت قسطی و با قیمت پایین بتوانند کار را در این حوزه شروع کنند.

قیمت دستگاه‌های مورد نیاز برای این کار از یک میلیون تا پنج میلیون تومان است. تاکنون بیست و هفت دستگاه بین کسانی که آموزش دیده و علاقه به این کار داشته‌اند توزیع شده است. این افراد را راهبری می‌کنم تا اشتباه‌های روزهای اول مرا تکرار نکنند و دچار ضرر و زیان نشوند.

در بحث تولید می‌گوییم اول بیایید از بستر شروع کنید. مثلا الان هر قفسی که در کارگاه ما هست چهار میلیون تومان هزینه دارد و پیش‌از شروع کار باید با بیماری‌های این پرنده، میکروب‌ها، انواع غذاها‌و… آشنا شوید و سپس به سراغ تولید بروید.

در مجموعه ما هفده نفر در بخش بازرگانی مشغول به کار هستند و شش نفر هم در سالن کار می‌کنند که به اموری همچون غذا دادن و برداشت و تمییز کاری می‌پردازند.

یک فضای صد و بیست متری پانزده هزار بلدرچین داریم و روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تخم بلدرچین تولید می‌کنیم.

در کار تولید تخم بلدرچین حدود پنجاه درصد سود است. ما توانسته‌ایم با کمترین هزینه بیشترین سود را به دست بیاوریم. پنجاه درصد نهاده مورد نیاز ما از خشکاله میوه تامین می‌شود؛ یعنی همان پوست میوه‌ای که شما می‌خواهید دور بیندازید پس از خشک شدندر جیره غذایی پرنده قرار می‌گیرد.

ما از تامین کنندگان اصلی برندهای مختلف هستیم و به کشورهای قطر، پاکستان و اربیل عراق هم صادرات داریم.

روزی که این کار را شروع کردم گفتم باید با مشتری صادق باشم. امروز تخم بلدرچینی که تولید می‌شود را از نظر کیفی تضمین می‌کنیم و حاضریم در صورت عدم رضایت دوبرابر هزینه پرداختی را به مشتری ضرر و زیان بدهیم. این کیفیت به راحتی به دست نیامده است. سیستمی که من الان اینجا راه‌اندازی کرده‌ام از نور، دارو، غذا و رفت و آمد در تولید محصول و خروجی نهایی تاثیر دارد که تمام این معیارهای کیفی با آزمایش‌های مختلف به دست آمده است.

سازمان جهانی غذا اعلام کرده مردم می‌توانند با خوردن یک عدد تخم بلدرچین ارزش غذایی معادل معادل دو عدد تخم‌مرغ بزرگ را دریافت کنند. این مساله در شرایط امروز کشور که از نظر تامین نهاده‌های دامی تحت فشار هستیم حائز اهمیت است.

در روستای خودمان زمانی که این کار را شروع کردیم همه مخالف بودند و می‌گفتند این چه کاری است که داری انجام می‌دهی؟! برو درس بخوان و در کنارش نجاری را هم ادامه بده اما الان چندین نفر در روستا به این کار مشغول هستند. این کار نه بوی آزار دهنده‌ای دارد و نه مزاحمتی برای همسایگان ایجاد می‌کند. ساعت ۹ شب هم درب سالن بلدرچین‌ها بسته و چراغ‌ها خاموش می‌شود.

به نظرم کار برای همه وجود دارد فقط باید تنبلی را کنار بگذاریم. به همه توصیه می‌کنم اگر کاری هزار تومان هم سود داشت آن را انجام دهید چون شما با این پول حداقل خودتان را از زمین بلند می‌کنید و صاحب تجربه می‌شوید و بعدا اگر دنبال کاری بروید این مبلغ به پنج هزار تومان می‌رسد و اگر دنبال کار بروید، فایده و سود هم دنبال شما می‌آید.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up