اقدامات فرهنگی این گروه جهادی با آموزش و آگاه‌سازی در جامعه
اقدامات فرهنگی این گروه جهادی با آموزش و آگاه‌سازی در جامعه
عرصه: خدمات اجتماعی

گروه‌های جهادی علاوه بر کارهای محرومیت‌زدایی و تامین بسته‌های معیشتی، رسالتی مهم در بخش فرهنگی جامعه را دنبال میکنند و از این راه برای آگاهی رساندن به مردم در تلاش‌اند.

شیخ علی کبودی سطح ۲ حوزوی از شهرستان راز و جرگلان واقع در خراسان شمالی است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: شهرستان راز و جرگلان از لحاظ زیرساخت‌ها، رتبه ۱۲ محرومیت کشور است اما در تولید گندم استان، دومین استان تولیدکننده گندم است با این وجود سیلو گندم ندارد.

وی افرود: در سال ۱۳۹۱ بحث جمعیت را مقام معظم رهبری در استان ما مطرح کردند و در این بحث، مسائل اقتصادی و اشتغال مهم‌ترین نقش را دارند پس بحث اشتغال را برای ایجاد درآمدی مناسب پیش بردیم.

وی عنوان کرد: باید دنبال کشت‌هایی در زمینه کشاورزی باشیم که کشت خوی و سودآوری مناسبی دارند؛ از این رو کشت گیاهان دارویی گزینه خوبی برای ایجاد درآمد از کشاورزی بود. از این رو یک زمین ۲ هزارمتری به صورت آزمایشی برای کشت گیاه‌دارویی گَوَن را به انجام رسانیدم و کشاورزان را بر سر این مزارع آوردیم تا از نحوه انجام کشت و مراحل آن آگاهی داشته باشند.

خام‌فروشی مشکل اصلی اقتصاد استان است

کبودی ادامه داد: اگر شیر تولید شده توسط دامدار به صورت خام فروش رود، سود بسیار کمی برای دامدار به وجود می‌آورد اما اگر تبدیل به کره شود، می‌توان روغن حیوانی به دست آورد یا شیرهایی که ترش می‌شود را به صورت کشک فرآوری کرد و در هر مرحله از این اقدامات، یک حاشیه سود مطمئن برای دامدار و تولیدکننده وجود دارد که سعی کردیم با آموزش آنها، ذهنیت خام‌فروشی را برای کشاورزان و دامداران از بین ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از بانوان خانه‌‌دار که توان مالی نداشتند در بحث تولید لباس و جوراب شرکت داده‌ شدند از این رو مرحله تولید، در کنار فروش و بازاریابی و تهیه مواد اولیه توسط اعضای گروه‌جهادی شکل گرفت و برای تعدادی از بانوان نیز اشتغال ایجاد شد.

شناسایی دانش‌آموزان برای حمایت‌های آموزشی و مالی

طلبه راز و جرگلانی با اشاره به شناسایی استعداد‌ها و به کارگیری دانش‌آموزان در کارهای جهادی عنوان کرد: با حضور در مدارس و شناسایی دانش‌آموزانی که از لحاظ تحصیلی در جایگاه خوبی هستند اما به دلیل مشکلات خانوادگی و مسائل مالی، نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند را شناسایی می‌کنیم و این دانش آموزان در راستای حمایت‌های مالی و آموزشی در موسسه‌ای با عنوان امام‌رضا(ع) که زیرمجموعه هیئت هست، به آموزش‌های علمی می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی ما از حضور دانش‌آموزان در موسسه امام‌رضا(ع) ورود به سطوح بالا و راه یافتن به آموزش معلم است؛ از این رو در بحث تامین مالی با ۵۰۰ نفر از مسئولان شهرستان راز به صورت انفرادی صحبت کردیم تا در حدی که می‌توانند ماهانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان به این کار فرهنگی برای ترقی دانش‌آموزان کمک کنند که این اقدام، نتیجه خوبی داشت و ماهانه نزدیک به ۲۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد.

وی در انتهای سخنان خود گفت: ورود به روستاها در کارهای عمرانی و ساخت‌وساز و ترمیم خانه‌های روستائیان که با اخذ وام‌ صورت گرفته بود، از دیگر کارهایی بود که توسط اعضای گروه جهادی شهرستان راز انجام شد.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up