یک فعال اجتماعی به تشریح طرح احیای فضای سبز در شهرستان اهواز پرداخت و گفت: با استفاده از ظرفیت بسیج مردم در محلات فضاهای متروکه اهواز به فضای سبز تبدیل و عواید حاصل از کاشت درختان مثمر و گل و گیاه صرف امورات خیریه در محله می شود.

مجید حزباوی در گفتگو با خبرنگار ما مردم به تشریح اقدامات گروه جهادی محله محورکوی طلاب جدید منطقه باهنر اهواز پرداخت وگفت: احیای فضای سبز شهرداری در منطقه، رسیدگی به درختان فضای سبزو بارورسازی درختان میوه مهمترین کار این گروه در راستای کمک به مردم منطقه است.

وی به توصیف وضعیت منطقه مسکونی محل زنگی خود پرداخت و گفت: با توجه به اینکه پشت منزل ما فضای سبز شهرداری بوده و تمام آن پر از نخاله و حیواناتی چون مار، موش و عقرب بود که مردم را خطر مواجه ساخته بود ما را به فکر واداشت تا با رایزنی با شهرداری به فکر پاکسازی و احیای فضای سبز محل زندگی بپردازیم.

حزباوی به بیان مشکلات احیای فضای سبز محل زندگی خود پرداخت و گفت: مهمترین مسئله در این مسیراین بود که بودجه‌ای برای احیای این منطقه وجود نداشت بنابراین با مشورت و همکاری اهالی محل با بودجه شخصی اقدام به احیای این فضا کردیم.

وی به درختان محوطه اشاره کرد و گفت: درختان نخل در کنار درختان کنار، کنار هندی، مرکبات و انار از جمله درختانی هستند که در فضای سبز محله رشد کرده و با دقت و مراقبت از انها می‌توانستیم به منبعی برای کسب درامد جهت کارهای عام المنفعه در محله استفاده کنیم و این نعمت خدادادی برای محله است.

این فعال جهادی خاطرنشان کرد: پیش از آنکه طرح ما به ثمر بنشیند کسانی می‌گفتند که انار در اهواز رشد نمی‌کند یا قرمز نمی‌شود، اما اناری را خود من باز کردم و لباس سفید مرا قرمزکرد خبر از آینده ای پربار می‌داد.
وی افزود: درختان زیتون پس از باروری و به ثمر نشستن هم اکنون در حال تکثیر شدن هستند.

خیلی از درختان مثمری که اهالی اهواز که فکرش را نمی‌کنند در اهواز رشد کند، ما در محله باهنر اهواز کاشته‌ایم و به ثمر نشسته‌اند.
حزباوی تصریح کرد: امروز درختان نخل همراه با درختان کنار هندی محصول داده‌اند. حتی از برگ‌های درخت حنا پس از هرس و خشک کردن 2 الی 3 کیلوگرم حنا به دست آمده است. ما در اینجا مرکبات و زیتون داریم و علاوه بر محصول بنابه احادیث برگ آنها در غذا نیز بسیار توصیه شده است.

وی به وضعیت آبیاری و سیستم لوله‌کشی فضای سبز اشاره کرد و گفت: با هزینه اهالی محله از رودخانه لوله‌کشی کردیم تا از لحاظ آبیاری درختان و فضای سبز دچار مشکل و هزینه انتقال آب نداشته باشیم.
این فعال اجتماعی گفت: در ابتدا ما از آب خانه خود برای آبیاری استفاده کردیم، قبض آب خانه ما اگر 100 هزار تومان می‌شد در نهایت به 130 هزار تومان می‌رسید و اختلاف چندانی با مبلغ اولیه نداشته است. بعدها با رونق گرفتن این فضا توانستیم با رایزنی و همکاری خوب شهرداری با همکاری اهالی محل امتیاز آب خام گرفته و دیگر از آب شرب شهری مستغنی شدیم.

وی به آبیاری فضای سبز با آب رودخانه اشاره کرد و گفت: آب رودخانه همراه خودش گل و لای رودخانه‌ای می‌آورد و تقریبا خاک حاصل‌خیزی است. ما در این قسمت سبزی زمستانه کاشتیم که برای استفاده عموم است. خیلی از درختانی که در این منطقه هستند در فصل زمستان قلمه شده و به دیگران اهدا می‌شود تا برای ترویج باغ قرآنی از این درختان مثمر استفاده شود.

این فعال اجتماعی اهواز با بیان اینکه در فرمانداری متعهد شدیم فضای سبز احیا شده متعلق به شهرداری است گفت: با 10 انگشت خود امضا می دهیم که تا ابدالعمر این فضا متعلق به شهرداری و تنها به فکر محیط زیست با طراوت و فضای شاداب برای خود و کودکانمان هستیم.
وی به عواید حاصل از دزختان اشاره کرد و گفت: منافع حاصل از محصولات درختان عندالله است همانگونه که دیگران کاشتند تا ما استفاده کنیم ما نیز به نوبه خود فضا را برای استفاده آیندگان مهیا می‌کنیم. تمام این درختان از کوچکترین نخل تا بزرگترین آن طی سالیان کاشته شده و به ثمر نشسته‌اند، برای استفاده عامه مردم است و همسایگان استفاده می‌کنند. پاکبانان از خرمای چیده شده برای صبحانه بهره‌مند می‌شوند. همسایه‌ها از فضای سبز بوجود آمده استفاده می‌کنند و خلاصه اینکه هر شب جمعه از خرماهای فضای سبز برای خیرات اموات محله بین مردم استفاده می‌شود.

حزباوی گفت: بالغ بر 15 نفر از همسایگان که در کاشتن درختان مثمر از جمله درختان نخل مشارکت داشته‌اند حتی نمی‌دانند با محصول آن چه کنند و برای ثواب آن را خیرات اموات می‌کنند. هرکس بخواهد می‌تواند از این فضا برای اشتغال و ارسال جهادی استفاده کند اما ما برای استفاده عمومی قرار داده‌ایم.

وی به تداوم فعالیت‌های جهادی خود در اهواز اشاره کرد و گفت: یک باغ گل‌ها در منطقه هشت ناحیه یک اهواز در مجاورت بهشت‌آباد که متعلق به شهرداری است و قبلا منطقه متروکه بوده توسط جمعی از جوانان لوله‌کشی، برق‌رسانی و سنگ فرش شده است.
حزباوی در پایان سخنان خود اظهار داشت: ما به همت بسیج و هیئت‌های مردمی در احیای فضاهای سبز به شهرداری کمک می‌کنیم تا با ارتقای سرانه فضای سبز اهواز، پارک سعادت که در نزدیکی بازارچه فاز دو پادادشهر است مملو از درختان مثمرکنیم.
وی افزود: خرمای خضراوی، عمران، برهی از انواع خرماهای این فضای سبز است ما به جای خرید خرما از بازار می‌توانیم از این فضاهای کنار خانه خودمان استفاده کنیم. یکی از بزرگترین نخل‌های موجود در این فضای سبز، سال گذشته در فصل برداشت خرما تقریبا 180 کیلوگرم خرما از آن برداشت شده است.

این فعال اجتماعی به طرج احیای فضای سبز در اهواز اشاره کرد و گفت: طرح ما به این صورت است که از مردم می‌خواهیم در نزدیکی منازل خود درختان مثمر بکارند تا با مراقبت از آن‌ها بتوانند از ثمره‌های آن برای خود و امورات خیریه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up