اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای جلوگیری از معضلات طلاق و اعتیاد
اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای جلوگیری از معضلات طلاق و اعتیاد
عرصه: خدمات اجتماعی

نوجوانان به دلیل انعطاف اخلاقی و خصلت‌هایی که در سنین پایه دارند به راحتی مسائل را پذیرفته و با ارائه مسئولیت‌های اجتماعی، حس مهم بودن در انجام وظایف را دارند؛ این را یکی از اعضای مجاهد شهرستان سمنان می‌گوید.

رضا نجم اهل شهرستان سمنان بوده و در زمینه خدمات اجتماعی جوانان و نوجوانان فعالیت می‌کند‌. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم گفت: قشر جوان و نوجوان، به دلیل تأثیرپذیری بیشتر از خطرات اجتماعی و قرار گرفتن در شرایط حساس زندگی، ممکن است بیش از سایرین، دچار مشکلات اجتماعی و فرهنگی شده و از این رو نسبت به دیگر اقشار در رده‌های سنی مختلف، آسیب‌پذیرتر می‌باشد.

وی افزود: انجام کارهای آموزشی و فرهنگی، مهم‌ترین دغدغه ما در شهرستان سمنان است که به دلیل تنوع فرهنگی در شهرستان، برخلاف وسعت نه‌چندان زیاد آن، تا حد بسیاری اختلافات فکری و عقیدتی وجود دارد که بر رفتارها و شیوه معیشت تاثیر می‌گذارد.

اعتیاد و طلاق، آسیب‌های جدی اجتماعی در بین جوانان هستند

نجم، با اشاره به مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در محل سکونت خود گفت: افزایش آمار طلاق در سمنان، مسئله‌ای نگران کننده برای نسل امروز و آینده به شمار می‌رود؛ از این رو با برگزاری دوره‌های آموزشی، قبل و بعد از ازدواج سعی داریم تا حد بسیاری از بروز اختلاف و ایجاد نزاع در طول دوران زندگی جلوگیری کرده و بذر فرهنگ را بین جوانان رشد دهیم.

وی عنوان کرد: علاوه بر طلاق، دیگر مسئله مهم که بیشتر در مناطق جنوب شهر حاکم است، گسترش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر و بسط اعتیاد در بطن جامعه است که پسران و دختران زیادی را با مشکلات اجتماعی مواجه کرده است؛ از این رو در تلاش هستیم تا با ریشه‌یابی صحیح و اقدام موثر در این زمینه، از طریق فرهنگ‌سازی مثبت، مانع از گسترش هرچه بیشتر این آسیب اجتماعی مهم در بین جوانان و نوجوانان شویم‌.

عضو جهادی شهرستان سمنان، نقش نوجوانان در انجام کارهای فرهنگی را مهم دانسته و گفت: حاشیه‌نشینی و تداخل فرهنگی به سبب مهاجرت، می‌تواند تا حدی در رفتار مردم‌ منطقه و گرایشات آن‌ها به سمت معضلاتی چون اعتیاد تاثیرگذار باشد؛ از این رو اجرای برنامه‌های فرهنگی با استفاده از نوجوانان، به سبب داشتن روحیه مناسب و انگیزه کاری بالا، می‌تواند از ایجاد و بروز ناهنجاری جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: نوجوانان نقش مهمی در انجام برنامه‌های ما نظیر اجرای گروه سرود یا فعالیت‌های محرومیت‌زدایی دارند و این روحیه آن‌ها باعث می‌شود تا مسئولیت‌های الحاقی و محوله را راحت‌تر قبول کنند.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up