شرکت تعاونی متشکل از بانوان که به وسیله گیاهان دارویی درآمدزایی می‌کند
شرکت تعاونی متشکل از بانوان که به وسیله گیاهان دارویی درآمدزایی می‌کند
عرصه: کسب و کار

استفاده از ظرفیت‌های مناطق بومی با توجه به زیرساخت‌ها و نگاهی به کمبود‌ها، می تواند در کوچکترین فضای ممکن و با حداقل هزینه‌ها، اشتغال ایجاد کرده و برای مردمان بومی مناطق، درآمد ایجاد کند.

کلثوم شرفی اهل شهرستان هویزه واقع در استان خوزستان است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ اقدام به تاسیس صندوق قرض‌الحسنه بانوان روستا کرده و در آن مقطع، موجودی صندوق ۱۵ میلیون تومان بود که از طریق بانک کارآفرین اخذ شد و این وام به صورت اقساطی از طریق صندوق روستا بین ۱۵ نفر از بانوان روستا تقسیم شد.

وی افزود: نحوه استفاده از صندوق در ابتدا این‌گونه بود که جمعی از خانم‌های روستا با کمک هم دست به کاری می‌زدند؛ برای مثال یک گاومیش می‌خریدند یا به کمک وام‌هایی که می‌گرفتند، یک اشتغال دسته‌جمعی انجام می‌دادند؛ بعدها این کار ادامه یافت و حتی توانستیم موجودی صندوق را با اخذ یک وام دیگر افزایش داده و مقدار وام پرداختی را ارتقاء دهیم.

 

پرورش مرغ و غاز و اعطای مدرک فنی‌حرفه‌ای در روستا با کمک وام‌های قرض‌الحسنه

شرفی ادامه داد: انجام دسته‌جمعی کارها از جمله اقداماتی بود که پس از تخصیص وام‌ها در راستای پیشرفت دسته‌جمعی صورت گرفت؛ لذا با خرید ۳۰۰ جوجه غاز و توزیع آن‌ها بین بانوان روستا، اشتغال‌زایی در روستا را یک قدم فراتر بردیم و هر یک از اعضا در خانه، این غازها را پرورش داده و با فروش تخم و بچه‌های آن، درآمدزایی کرده و از محل درآمد آن، اقساط وام‌های خود را پرداخت می‌کرد که این کار از طرف استانداری، جایزه برتر سال را برای روستای ما به دست آورد.

این بانوی روستایی با اشاره به اهمیت کارهای تعاونی در روستا گفت: به دلیل گستردگی مشارکت بانوان روستا، تصمیم گرفتیم با تاسیس شرکت تعاونی، اعضای بیشتری را در کارهای تعاونی و عام‌المنفعه سهیم کنیم؛ از این رو شرکت تعاونی بانوان دشت هویزه تاسیس شد و در ابتدای کار، کاشت محصولات کشاورزی خرد نظیر گیاهان دارویی و برخی سبزیجات در راستای تولید و فروش، انجام گرفت.

 

نبود گیاهان دارویی در خوزستان، عامل مهمی در شروع کار تعاونی بود

شرفی در انتهای سخنان خود گفت: یکی دیگر از عوامل مهم که باعث فعالیت شرکت تعاونی در زمینه گیاهان دارویی شود، عدم وجود این محصولات در خوزستان بود و همین ایده باعث شد تا به همراه دیگر بانوان، این کار را آغاز کرده و درآمدزایی خوبی برای اعضای شرکت تعاونی ایجاد کنیم.

ما مردم نیوز در شبکه‌های اجتماعی:

پربازدیدترین خبرها
keyboard_arrow_up